Kościół Ducha Świętego Ćmiłów (lubelskie)

Prospekt

Prospekt

Opis Instrumentu

Organy zbudowała firma Svoboda & Brauner z Wiednia na początku XX w. Pierwotnie był to instrument o trakturze pneumatycznej i następującej dyspozycji:

Manuał I Manuał II Pedał
Principal 8’ Geigenprincipal 8’ Octav 4’. *
Octav 4’ Lieblich Gedeckt 8’    Violon 16’
Mixtur 2⅔’    Wiener flöte 4’ Subbaſs 16’
Dolce 4’ Aeoline 8’ Cello 8’
Bourdon 8’ Engelstime 8’ Baſsflöte 8’
Gamba 8’    

*) głos prawdopodobnie dobudowany

Pedalkopplung I.z.P., Manualkopplung II.z.I., Sub.Oct.kopplung II.z.I., Octavkopplung I.M.
Piano, Mezzoforte, Forte, Pleno 

W latach 1999–2000 został sprowadzony do tutejszego kościoła z Brunn am Gebirge (Austria) i zmontowany przez Jerzego Kuklę z Lublina. Podczas przeniesienia zmieniono trakturę na elektropneumatyczną, zainstalowano używany stół gry firmy M. Weise oraz zamieniono dwa głosy: Dolce 4’ na Sesquialterę 1-2x oraz Geigenprincipal 8’ na Oktawę 2’. Oryginalny stół gry jest przechowywany w piwnicy kościoła.

Stół gry wolnostojący; grający siedzi bokiem do prezbiterium.

Skala manuałów: C-g3; skala pedału: C-f1.


Budowniczy
Svoboda & Brauner
Liczba głosów
16
Liczba klawiatur
2+P
Traktura gry
elektro-pneumatyczna
Traktura rejestrów
elektro-pneumatyczna
Dyspozycja instrumentu
Manuał IManuał IIPedał
1. Pryncypał 8’1. Gedekt 8’1. Violon 16’
2. Bourdon 8’2. Aeolina 8’2. Subbas 16’
3. Gamba 8’3. Vox angelica 8’3. Cello 8’
4. Oktawa 4’4. Flet wiedeński 4’4. Basflet 8’
5. Mixtura harm. 3-4 x5. Oktawa 2’5. Chorałbas 4’
6. Sesquialtera 1-2 x*
Pomoce
Połączenia: Man. II-I, I-Ped, II-Ped
Dwie wolne kombinacje, crescendo, Tutti
Przypisy
*) w najniższej oktawie tylko chór tercjowy
Stół gry

Stół gry

Oryginalny stół gry

Oryginalny stół gry






Autor
Paweł Pasternak


Ostatnia modyfikacja: 2024-08-05 22:45:49