Katedra NMP (Frauenkirche) Monachium (München) (Bayern)

Stół gry

Stół gry

Opis Instrumentu

Organy w monachijskiej katedrze zbudowane zostały przez Georga Janna w 1994 roku podczas gruntownego remontu świątyni trwającego od 1990 r. Pierwszy wzmiankowany instrument w katedrze został wybudowany w 1491 r., lecz nie ma żadnych informacji co do jego dyspozycji bądź budowniczego. W latach 1629-1633 Hans Lechner wybudował w świątyni 17-głosowe organy o dwóch manuałach i pedale. Ich dyspozycja przedstawiała się następująco:

Manuał I
Hauptwerk
Manuał II
Brustwerk
Pedał

Subbas 16' Principal 8' Subbas 32'
Principal 8' Coppelfletten 8' Koppel 32'
Koppel 8' Octav 4' Doppelte Octav 16'
Octav 4' Octävel 2' Octavel 8'
Spitzflöte 4'   Octavel 8'
Octävel 2'    
Mixtur IV (bądź IX)    
Zimbel II    

 

W 1817 roku Franz i Josef Froschowie podejmują się budowy nowego instrumentu w szafie z 1633 roku. Organy te miały 31 głosów rozdzielonych między dwa manuały i pedał. W 1860 roku instrument ten przeszedł przebudowę, w ramach której dyspozycję poszerzono o Gedackt 16' w manuale I, Principal 8' w manuale II oraz Principalbass w pedale. Wtedy również wymieniono szafę organową na nową, zaprojektowaną przez Karla Froscha w duchu neogotyku.

W 1880 roku firma Steinmeyer wybudowała w katedrze nowe, 47-głosowe organy (opus 200), które z czasem powiększyła do 54 głosów. W 1935 roku firma Steinmeyer ponownie zmodyfikowała instrument. Organy wzbogacono o nowe głosy i odtąd było ich 67. Podczas II wojny światowej, w 1944 roku, dokładnie w miejsce organów wpadła przez sklepienie katedry bomba, która kompletnie zniszczyła instrument. Z tego względu w latach 1955-1957 nowe dwa instrumenty katedralne: organy główne (Hauptorgel) oraz organy chórowe (Chororgel) wybudował Joseph Zeilhuber. 

W 1990 roku podczas renowacji katedry zdemontowano organy Zeilhubera, po czym budowę nowego instrumentu rozpoczął Georg Jann. Za projekt prospektu odpowiadał Wolfgang Gsaenger, który wzorował się na prospekcie w kościele mariackim w Stralsundzie. Dyspozycja od czasu budowy zmieniła się nieznacznie: w latach 2005-2006 przeniesiono głos Horn 8' z sekcji Schwellwerku do Hauptwerku, a Vox Humana 8' z Hauptwerku do Schwellwerku. Wtedy dokonano również korekt traktury i dodano Setzer z 6400 kombinacjami. Całość tworzy jeden z największych instrumentów piszczałkowych w Niemczech, który jest często wykorzystywany zarówno w liturgii, jak również podczas licznych koncertów. Obecnie instrument jest w stanie bardzo dobrym, występują jedynie niewielkie mankamenty związane z obsługą kontuaru.

Skala manuałów: C-a3; Skala pedału: C-f1.


Budowniczy
Georg Jann
Rok zakończenia budowy
1994
Stan instrumentu
Bardzo dobry
Liczba głosów
131
Liczba klawiatur
4+P
Traktura gry
elektryczna
Traktura rejestrów
elektryczna
Dyspozycja instrumentu
Manuał IManuał IIManuał IIIManuał IVPedał
Rückpositiv Hauptwerk Positiv Schwellwerk Chamadewerk* 
1. Quintade 16'1. Praestant 16'1. Gemshorn 16'1. Gambe 16'1. Chamade 16'1. Principalbaß 32'
2. Praestant 8'2. Gedeckt 16'2. Praestant 8'2. Bourdon 16'2. Chamade 8'2. Violonbaß 32'
3. Voce Umana 8'3. Octave 1-2f. 8'3. Bourdon 8'3. Diapason 8'3. Tuba 8'3. Principal 16'
4. Rohrflöte 8'4. Gambe 8'4. Octave 4'4. Flûte traversière 8'4. Trompeta quinta 5 1/3'4. Violon 16'
5. Quintade 8'5. Flûte harmonique 8'5. Blockflöte 4'5. Bourdon 8'5. Clairon 4'5. Subbaß 16'
6. Octave 4'6. Quinte 5 1/3'6. Nazard 2 2/3'6. Aeoline 8'6. Quinte 10 2/3'
7. Hohlflöte 4'7. Octave 1-2f. 4'7. Doublette 2'7. Salicional 8'7. Octave 8'
8. Sesqualtiera 2 2/3'8. Flauto 4'8. Tierce 1 3/5'8. Unda Maris 8'8. Baßflöte 8'
9. Superoctave 2'9. Terz 3 1/5'9. Larigot 1 1/3'9. Octave 4'9. Cello 8'
10. Flautino 2'10. Quinte 2 2/3'10. Mixtur 5f. 1 1/3'10. Flûte octaviante 4'10. Octave 4'
11. Quinte 1 1/3'11. Octave 1-2f. 2'11. Oberton 2f.11. Nachthorn 4'11. Offenflöte 4'
12. Siflöte 1'12. Mixtur major 6-8f. 2'12. Dulcian 16'12. Viola 4'12. Bauernflöte 2'
13. Scharff 4-6f. 1'13. Mixtur minor 4f. 1'13. Schalmey 8'13. Quinte 2 2/3'13. Hintersatz 5f. 2 2/3'
14. Cymbel 3f. 1/3'14. Cornet 5 f. 8’14. Clarinette 8'14. Octavin 2'14. Baß-mixtur 6f. 2'
15. Trompete 8'15. Trompete 16'Cymbelstern15. Tierce 1 3/5'15. Bombarde 32'
16. Cromorne 8'16. Trompete 8'Glockenspiel16. Piccolo 1'16. Posaune 16'
17. Clairon 4'17. Horn 8'Carillon17. Progressio harmonica 5f. 1 1/3'17. Fagott 16'
Chororgel Chororgel18. Plein jeu 4f. 2'18. Trompete 8'
18. Principal 16'15. Principal 8'19. Basson 16'19. Feldtrompete 4'
19. Principal 8’16. Rohrflöte 8'20. Trompette harmon. 8'Chororgel
20. Bourdon 8’17. Octave 4'21. Hautbois 8'20. Principal 16'
21. Octave 4’18. Blockflöte 4'22. Vox humana 8'21. Subbaß 16'
22. Quinte 2 2/3’19. Nasat 2 2/3'23. Clairon harmon. 4'22. Octavbaß 8'
23. Superoctave 2’20. Flautino 2'Carillon23. Gedecktbaß 8'
24. Cornet 5 f. 8’21. Terz 1 3/5'Chororgel24. Nachthorn 4'
25. Mixtur 6 f. 1 1/3’22. Scharff 4f. 1'24. Holzgedackt 8'25. Hintersatz 4 f. 2 2/3'
26. Trompete 8’23. Dulcian 16'25. Salicional 8'26. Bombarde 16'
27. Clairon 4’24. Oboe 8'26. Holzflöte 4'27. Posaune 8'
27. Principal 2'28. Zinke 4'
28. Quinte 1 1/3'
29. Cymbel 3f. 2/3'
30. Cromorne 8'
Cymbelstern
Pomoce
Połączenia: IV-I, III-I, IV-II, III-II, I-II, IV-III, Suboctave II, Octave II, Suboctave IV-II, Octave IV-II, Suboctave IV, Octave IV, I-P, II-P,
III-P, IV-P, Octave IV-P, Octave III-P, Chamaden IV, Chamaden III, Chamaden II, Chamaden I, Chamaden P, Chamaden Octave, Chamaden Suboctave
Tremulant dla każdego manuału, Setzer, wałek crescendo, żaluzja manuału IV
Przypisy
*) sekcja bez własnej klawiatury, może być przyporządkowana do dowolnej klawiatury
Tabliczka budowniczego

Tabliczka budowniczego






Źródło

Oględziny własne 14.02.2025
Rozmowa z organistą
Dane archiwalne: die-orgelseite.de

Autor
Piotr Małys


Ostatnia modyfikacja: 2025-02-17 21:09:03