Organy te wymagają dodatkowych badań historycznych. Znajdują się w świątyni neogotyckiej z 1848 r., która niegdyś służyła jako kościół ewangelicki. Na szafie organowej i w jej wnętrzu jest wiele podpisów z datami. Część z nich prawdopodobnie jest autorstwa kalikantów , jednak na lewym skrzydle można znaleźć zapiski informujące o remontach w latach 1902–1941. Co warte uwagi, lata 1903–1910 są sygnowane podpisem Schlag & Söhne. Z tyłu szafy organowej widnieje data 1878 z tyłu instrumentu. Zapisał ją prawdopodobnie jeden z organmistrzów, ponieważ podobny podpis widoczny jest jeszcze w kilku miejscach, natomiast imienia i nazwiska nie udało się rozszyfrować. Możliwe, że to właśnie ten budowniczy jest autorem organów.
Głosy organowe prawdopodobnie pochodzą z różnych lat. Głosy Hohlflöte 8' czy Mixtur z Unterwerku mają brzmienie, które stylistycznie pasuje jeszcze do czasów przedromantycznych: bardzo jasne, z krótkim zadęciem. Głosy te mogą zatem pochodzić sprzed 1878 roku. Natomiast głos Posaune 16' w pedale z dużą dozą prawdopodobieństwa został wstawiony przez Schlaga.
Pedał wyposażony jest w dwie wiatrownice, co wpływa na większy opór podczas gry. Również przy samym stole gry nie ma możliwości regulacji traktury pedału, w przeciwieństwie do traktury manuałów. Obecność dwóch wiatrownic dodatkowo sugeruje, że głos językowy w pedale został wstawiony później. Wciśnięty jest on z tyłu szafy. Dostęp do dostroików piszczałek jest dość łatwy z użyciem drabiny.
Organy wyposażone są w jeden miech, przeniesiony na strych kościoła. Jest on nieco dziurawy, co powoduje problemy z powietrzem. Nieszczelny jest również długi kanał powietrzny, co dodatkowo te problemy potęguje. Dmuchawa jednak ma wystarczającą moc. Przy grze długich akordów w Tutti powietrza zaczyna brakować po kilku sekundach, jednak po puszczeniu klawiszy miech podnosi się niemalże natychmiastowo.
Instrument prawdopodobnie nie był dawno remontowany, o czym świadczy ilość kurzu w środku. Do rozbudowy stosowane były różne rodzaje drewna, często niestety wątpliwej jakości. Obecnie służy do akompaniamentu mszalnego. Do poprawy jego stanu z pewnością przyczyniłyby się takie zabiegi jak uszczelnienie dziur oraz zabezpieczenie przeciw drewnojadom.
Skala manuałów: C–f³; skala pedału: C–d¹.
Manuał I | Manuał II | Pedał |
---|---|---|
Unterwerk | Oberwerk | |
1. Gambe 8’ | 1. Salicionale 8’. | 1. Poſaune 16’. |
2. Bordun 16’. | 2. Bordun 8’. | 2. Subbaſs 16’. |
3. Hohlflöte 4’. | 3. Floete 4’. | 3. Violon 16’. |
4. Quinte 3’ und Octave 2’ | 4. Violon 8’. | |
5. Hohlflöte 8’. | ||
6. Principal 8’ | ||
7. Octave 4’. | ||
8. Mixtur 3fach |
Oględziny własne, rozmowy z miejscową organistką, rozmowy z księdzem proboszczem
Ostatnia modyfikacja: 2024-11-06 20:31:02