Kościół Wniebowzięcia NMP Oleszna (dolnośląskie)

Prospekt

Prospekt

Opis Instrumentu

Organy te wymagają dodatkowych badań historycznych. Znajdują się w świątyni neogotyckiej z 1848 r., która niegdyś służyła jako kościół ewangelicki. Na szafie organowej i w jej wnętrzu jest wiele podpisów z datami. Część z nich prawdopodobnie jest autorstwa kalikantów , jednak na lewym skrzydle można znaleźć zapiski informujące o remontach w latach 1902–1941. Co warte uwagi, lata 1903–1910 są sygnowane podpisem Schlag & Söhne. Z tyłu szafy organowej widnieje data 1878 z tyłu instrumentu. Zapisał ją prawdopodobnie jeden z organmistrzów, ponieważ podobny podpis widoczny jest jeszcze w kilku miejscach, natomiast imienia i nazwiska nie udało się rozszyfrować. Możliwe, że to właśnie ten budowniczy jest autorem organów.

Głosy organowe prawdopodobnie pochodzą z różnych lat. Głosy Hohlflöte 8' czy Mixtur z Unterwerku mają brzmienie, które stylistycznie pasuje jeszcze do czasów przedromantycznych:  bardzo jasne, z krótkim zadęciem. Głosy te mogą zatem pochodzić sprzed 1878 roku. Natomiast głos Posaune 16' w pedale z dużą dozą prawdopodobieństwa został wstawiony przez Schlaga.

Pedał wyposażony jest w dwie wiatrownice, co wpływa na większy opór podczas gry. Również przy samym stole gry nie ma możliwości regulacji traktury pedału, w przeciwieństwie do traktury manuałów. Obecność dwóch wiatrownic dodatkowo sugeruje, że głos językowy w pedale został wstawiony później. Wciśnięty jest on z tyłu szafy. Dostęp do dostroików piszczałek jest dość łatwy z użyciem drabiny.

Organy wyposażone są w jeden miech, przeniesiony na strych kościoła. Jest on nieco dziurawy, co powoduje problemy z powietrzem. Nieszczelny jest również długi kanał powietrzny, co dodatkowo te problemy potęguje. Dmuchawa jednak ma wystarczającą moc. Przy grze długich akordów w Tutti powietrza zaczyna brakować po kilku sekundach, jednak po puszczeniu klawiszy miech podnosi się niemalże natychmiastowo.

Instrument prawdopodobnie nie był dawno remontowany, o czym świadczy ilość kurzu w środku. Do rozbudowy stosowane były różne rodzaje drewna, często niestety wątpliwej jakości. Obecnie służy do akompaniamentu mszalnego. Do poprawy jego stanu z pewnością przyczyniłyby się takie zabiegi jak uszczelnienie dziur oraz zabezpieczenie przeciw drewnojadom.

Skala manuałów: C–f³; skala pedału: C–d¹.


Stan instrumentu
Dobry
Liczba głosów
15
Liczba klawiatur
2+P
Traktura gry
mechaniczna
Traktura rejestrów
mechaniczna
Dyspozycja instrumentu
Manuał IManuał IIPedał
Unterwerk Oberwerk 
1. Gambe 8’1. Salicionale 8’.1. Poſaune 16’.
2. Bordun 16’.2. Bordun 8’.2. Subbaſs 16’.
3. Hohlflöte 4’.3. Floete 4’.3. Violon 16’.
4. Quinte 3’ und Octave 2’4. Violon 8’.
5. Hohlflöte 8’.
6. Principal 8’
7. Octave 4’.
8. Mixtur 3fach
Pomoce
Manual_coppel., Pedal_coppel., Calcant (niesprawny)
Manuały

Manuały

Klawiatura pedałowa

Klawiatura pedałowa






Źródło

Oględziny własne, rozmowy z miejscową organistką, rozmowy z księdzem proboszczem

Autor
Przemysław Kojs


Ostatnia modyfikacja: 2024-11-06 20:31:02