Organy są ostatnim instrumentem Friedricha Weißenborna, który zmarł niedługo po ukończeniu budowy. Pierwotnie miały trakturę czysto elektryczną, która po kilkunastoletniej eksploatacji stawała się coraz bardziej zawodna. W 1979 r. pastor kościoła Bernd Krebs za pośrednictwem Andrzeja Chorosińskiego nawiązał kontakt z firmą Kamińskich. Rozważano wówczas dwie drogi postępowania z instrumentem: albo jedynie remont i czyszczenie, albo przestawienie go na inne miejsce i ustawienie w nowej szafie. W dniach 23 i 24 grudnia Edmund Kamiński przebywał w Berlinie i dokonał oględzin organów. Następnie został poproszony o sporządzenie kosztorysu na demontaż i powtórny montaż organów na nowej emporze z nowym prospektem. Taki kosztorys powstał w kwietniu 1980 r. Przedłużające się przygotowania do budowy empory i wzrost cen materiałów budowlanych zmusiły parafię do rezygnacji z tego zamierzenia. Skłoniono się ku przebudowie organów przy pozostawieniu ich na dotychczasowym miejscu. Rozważano też budowę nowych, ale mniejszych organów o trakturze mechanicznej. Kolejna wizyta Edmunda Kamińskiego w Berlinie miała miejsce w dniach 15–21 października 1981 r. Po niej organmistrz sporządził ostateczny już kosztorys na przebudowę, która zakładała zmianę traktury gry na mechaniczną. Zamówienie, zgodnie z ówcześnie obowiązującym w Polsce prawem, było realizowane za pośrednictwem Centrali Handlu Zagranicznego „Ars Polona”, Biura Sztuki Współczesnej. To właśnie z nią parafia podpisała umowę na wykonanie prac. 25 sierpnia zgłoszono do odprawy celnej części organowe: mechanikę stołu gry, części wiatrownic i szafy organowej oraz piszczałki. Mechanizm stołu gry zamówiono w firmie Heuss. Od października do grudnia 1982 r. trwał montaż, na który pojechali Edmund, Michał i Zygmunt Kamińscy oraz Tadeusz Łukasiewicz i Mirosław Prymek. 21 grudnia prace odebrał rzeczoznawca Berthold Schwarz. 28 marca 1983 r. Edmund Kamiński zawarł z parafią umowę na stałą konserwację organów. W tym i następnym roku dwukrotnie stroił instrument przed koncertami, a w kwietniu 1984 r. miał miejsce przegląd gwarancyjny.
W 1985 r. pastor Krebs skontaktował się ponownie z firmą Kamińskich. Wyraził życzenie wymiany niektórych głosów. W ślad za tym w październiku tego samego roku został opracowany kosztorys na wymianę głosów: Principal 8’, Octav 4’, Mixtur 2’ 6f., Sesquialter 2f. oraz Octavbass 8’. Umowa na wykonanie tych prac została zawarta 7 grudnia, ponownie z centralą „Ars Polona”. Do Berlina pojechali w kwietniu 1986 r. Edmund i Michał Kamiński oraz Mirosław Prymek. 14 maja parafia wydała zaświadczenie o przeprowadzeniu prac. W następnym roku Edmund Kamiński wykonał przegląd oraz usuwał usterki w elektromagnesach rejestrowych. W 1992 r. złożył parafii ofertę przebudowy wiatrownic, ale prace nie zostały podjęte. Obecnie organy konserwuje firma Eberswalder Orgelbau.
Wiatrownice klapowo-zasuwowe. Stół gry wbudowany centralnie w cokół szafy organowej.
Skala manuałów: C–g3; skala pedału: C–f1.
Manuał I | Manuał II | Pedał |
---|---|---|
Hauptwerk | Brustwerk | |
1. Quintadena 16’ | 1. Holzgedackt 8’ | 1. Subbass 16’ |
2. Prinzipal 8’ | 2. Prinzipal 4’ | 2. Oktavbass 8’ |
3. Spillpfeife 8’ | 3. Rohrflöte 4’ | 3. Pommer 8’ |
4. Oktave 4’ | 4. Oktav 2’ | 4. Offenflöte 4’ |
5. Gemshorn 4’ | 5. Sifflöte 1’ | 5. Glockenton 3 fach |
6. Nasat 2 2/3’ | 6. Sesquialter 2 fach | 6. Fagott 16’ |
7. Schwiegel 2’ | 7. Scharf 2/3’ 3 fach | |
8. Mixtur 2’ 5–6 f. | 8. Tr. Regal 8’ | |
9. Trompete 8’ |
P. Pasternak, Fabryka głosów. Stuletnie dzieje warszawskiej firmy organmistrzowskiej Kamińskich, Tarnów 2024 (tam też szczegółowa bibliografia)
Ostatnia modyfikacja: 2024-09-20 21:47:46