Kościół św. Jadwigi (St. Hedwig Kirche) Steinhude (Niedersachsen)

Prospekt

Prospekt

Opis Instrumentu

Wstępne cechy mającego powstać instrumentu, określone przed budową przez rzeczoznawcę, to: stół gry wbudowany w szafę organową, boczne wieże pedałowe, a sekcje manuałowe ustawione pośrodku na dwóch poziomach. 15 czerwca 1988 r. parafia wystosowała do Edmunda Kamińskiego zaproszenie do złożenia oferty i przyjazdu na miejsce w sierpniu. 2 września Edmund Kamiński złożył pierwszą ofertę budowy organów. Dyspozycja odpowiadała faktycznie zrealizowanej z dwoma wyjątkami: głosy Quinte i Terz miały być połączone jako Sesquialtera, a głosem językowym w pedale była Trompete 8’. Tłumaczenie tej oferty na język niemiecki z 22 października tego samego roku zawiera już docelową dyspozycję, opracowaną z udziałem Gerharda Wilhelma. Kamiński ponowił swoją ofertę 16 września 1989 r. i tym razem została ona przyjęta. 10 listopada parafia przesłała ją do kurii diecezjalnej w celu zatwierdzenia. Takowe nadeszło i 28 maja 1990 r. została podpisana umowa z terminem realizacji do 15 grudnia 1991 r. 14 sierpnia umowę zaakceptowała kuria diecezjalna i można było przystąpić do pracy. 15 października rozpoczyna się korespondencja z firmą Rolanda Killingera w sprawie zakupu głosów językowych. W firmie Laukhuff 28 listopada zamówiono kompletny stół gry z terminem dostawy w marcu 1991 r., a także zakupiono dmuchawę i inne drobne części. W październiku dotarły zamówione głosy językowe. W liście do ks. proboszcza Wiktora Miki z 9 listopada 1991 r. Edmund Kamiński zapowiedział na 25 listopada swój przyjazd na montaż organów, w którym mieli także uczestniczyć synowie Michał i Wojciech oraz Jan Cubrzyński. 23 grudnia organmistrz listownie zawiadomił parafię o zakończeniu prac. Poinformował jednak, że z uwagi na znaczny wzrost kosztów pracy w Polsce oraz cen części organowych zakupionych w Niemczech zmuszony jest podwyższyć ostateczną cenę za organy. W ramach inauguracji instrumentu od 27 grudnia 1991 r. do 5 stycznia 1992 r. odbyło się pięć koncertów. Podczas jednego z nich grał dyrektor muzyki kościelnej i były organista katedralny z Akwizgranu Herbert Voß, który napisał bardzo pochlebną opinię o instrumencie znajdującą się w aktach firmy. 30 grudnia 1991 r. organy odebrał Lothar Rückert, organista kościoła św. Klemensa w Hanowerze i referent ds. muzyki kościelnej, który skomplementował zwłaszcza wykonanie piszczałek labialnych, będące owocem długiej tradycji firmy. 7 września 1992 r. Edmund Kamiński zawarł trzyletnią umowę na stałą konserwację organów. W 2002 r. przegląd przeprowadził Michał Kamiński.

Wiatrownice klapowo-zasuwowe. Stół gry wbudowany centralnie w cokół szafy organowej.

Skala manuałów: C–g3; skala pedału: C–f1.


Budowniczy
Edmund Kamiński
Rok zakończenia budowy
1991
Stan instrumentu
Bardzo dobry
Liczba głosów
16
Liczba klawiatur
2+P
Traktura gry
mechaniczna
Traktura rejestrów
mechaniczna
Dyspozycja instrumentu
Manuał IManuał IIPedał
1. Rohrflöte 8’1. Gedackt 8’1. Subbaß 16’
2. Prinzipal 4’2. Rohrflöte 4’2. Octavbaß 8’
3. Koppelflöte 4’3. Octave 2’3. Choralbaß 4’+2’
4. Quinte 2 2/3’4. Quinte 1 1/3’4. Dulcianregal 8’
5. Terz 1 3/5’5. Sifflöte 1’
6. Mixtur 3 – 4f.6. Krummhorn 8’
Pomoce
Połączenia: II – I, I / P, II / P
Urządzenia dodatkowe: Tremolo M.II, żaluzja manuału II
Stół gry

Stół gry






Źródło

P. Pasternak, Fabryka głosów. Stuletnie dzieje warszawskiej firmy organmistrzowskiej Kamińskich, Tarnów 2024 (tam też szczegółowa bibliografia)

Autor
Paweł Pasternak


Ostatnia modyfikacja: 2024-09-20 20:24:59