Powstało kilka projektów organów. Pierwszy, opracowany w lutym 1979 r. przez Feliksa Rączkowskiego, przewidywał instrument 22-głosowy o mechanicznej trakturze gry z dwoma wolnymi kombinacjami i żaluzją manuału II. Według kolejnej oferty z 22 grudnia 1979 r. organy miały mieć 14 głosów i również trakturę mechaniczną. Następne propozycje, złożone 4 lutego i 1 marca 1980 r., przewidywały budowę instrumentu 20-głosowego, odpowiednio o trakturze mechanicznej lub elektropneumatycznej. Ostateczną ofertę zgodną z realizacją złożono 22 września 1980 r. Przyjęto w niej powiększoną o Kwintę 1⅓’ dyspozycję opracowaną przez ks. Piotra Filipowicza 25 marca 1980 r. W drugim półroczu 1981 r. wykonano i zamontowano wiatrownice oraz kanały powietrzne, natomiast nie była gotowa jeszcze szafa organowa. W maju 1982 r. wstawiano głosy, natomiast w czerwcu podłączano stół gry i wykonywano prowizoryczną intonację. Instrument miał już grać na odpuście 24 czerwca tego roku. W końcowym montażu uczestniczyli: Zygmunt Kamiński junior, Marian Leśniczuk i Ryszard Świderek. Ok. 2014 r. remont wykonał Mirosław Prymek z Warszawy.
Wiatrownice stożkowe. Stół gry wolnostojący; grający siedzi przodem do prezbiterium.
Skala manuałów: C–a3; skala pedału: C–f1.
Manuał I | Manuał II | Pedał |
---|---|---|
1. Pryncypał 8’ | 1. Flet kryty 8’ | 1. Subbas 16’ |
2. Flet rurk. 8’ | 2. Salicet 8’ | 2. Flet kryty 8’ |
3. Oktawa 4’ | 3. Flet rurk. 4’ | 3. Chorał 4’ |
4. Flet otw. 4’ | 4. Sesquialt. 2× | |
5. Flet leśny 2’ | 5. Pryncypał 2’ | |
6. Mixtura 4× | 6. Kwinta 1 1/3’ | |
7. Szarf 4× |
P. Pasternak, Fabryka głosów. Stuletnie dzieje warszawskiej firmy organmistrzowskiej Kamińskich, Tarnów 2024 (tam też szczegółowa bibliografia)
Ostatnia modyfikacja: 2024-09-19 15:12:36