Pod koniec 1949 r. pojawiają się w aktach firmy Kamińskich pierwsze dowody wyjazdów do Augustowa. 3 lutego 1950 r. została podpisana umowa na budowę organów. 24 lutego z parafii dotarła przesyłka 136 kg starych piszczałek cynkowych oraz 97 kg ołowiano-cynowych. 30 czerwca firma wystawiła rachunek za wykonanie głosów manuału III. 3 lipca parafia wysłała kolejną partię materiału: 273,3 kg blachy cynkowej, 147,5 kg starych piszczałek cynkowych oraz 14 kg stopu organowego. 4 sierpnia wysłano do Augustowa miech, dmuchawę oraz piszczałki głosów Subbas 16’ i Flet kryty 8’, zaś 22 listopada – wiatrownice manuałów II i III oraz piszczałki głosów: Klarnet 8’, Flet 8’ i Quintaton 8’. 19 stycznia 1951 r. gotowa do wysyłki była szafa organowa, a 23 czerwca dostarczono stół gry. Czas budowy instrumentu był również czasem zmagań z komunistycznym reżimem lat stalinizmu. Michał Kamiński wspominał po latach: Przy zamówieniu dla kościoła w Augustowie kontrole stały się tak nieznośne, że cały warsztat pracy został przeniesiony na Mazury. Montaż organów miał miejsce w październiku 1952 r. Instrument liczył pierwotnie 35 głosów. W 1959 r. firma wykonywała poprawki przy organach.
7 kwietnia 1977 r. kolejny proboszcz, ks. St. Chełchowski, zwrócił się z prośbą o wykonanie generalnego remontu i pewnych przeróbek dyspozycji w konsultacji z ks. Mieczysławem Dworakowskim z Łomży. Jednak powstały trudności, z powodu których remont organu w Augustowie został odłożony. Złożono na niego ofertę 10 września 1979 r., natomiast ukończono 8 sierpnia 1980 r. Organy otrzymały dwa nowe głosy językowe: Obój 8’ w manuale III i Puzon 16’ w pedale. Ponadto wymieniono: w manuale I Violę 4’ na Oktawę 4’, w manuale II Klarnet 8’ na Flet rukowy 8’ i Harm. Aet. na Szarf, zaś w manuale III Flet harm. 4’ na Pryncypał 2’ oraz przesunięto Kwintę i Róg nocny o oktawę wyżej. Manuał III otrzymał nowy miech z przynależnym urządzeniem Tremolo.
W 2021 r. organy przebudował Krzysztof Grygowicz z Janówka k. Tarczyna. Trakturę zmieniono na elektropneumatyczną, zainstalowano używany czteromanuałowy stół gry niemieckiej firmy Heuss wyposażony w system wolnych kombinacji typu Setzer. Ponieważ w zakupionym kontuarze manuał II pełni funkcję głównego, zamieniono miejscami sekcje manuałów I i II. Dodatkowo wyposażono instrument w elektroniczną konsolę umożliwiającą korzystanie z sampli. Oryginalny stół gry został zachowany na chórze jako eksponat. W dyspozycji zaszły dwie zmiany: do manuału II dodano Trompet harmoniczny 8’, a w manuale I wymieniono Kwintaton 16’ na Flet otwarty 8’.
Skala manuałów: C–g3 (oryginalnie: C–c4); skala pedału: C–f1.
Manuał I | Manuał II | Manuał III | Manuał IV | Pedał |
---|---|---|---|---|
1. Flet otwarty 8` | 1. Burdon 16` | 1. Flet Kryty 8` | 1. Holzflöte 8’ | 1. Pryncypał 16` |
2. Pryncypał 8` | 2. Pryncypał 8` | 2. Aolina 8` | 2. Praestant 4’ | 2. Subbas 16` |
3. Flet rurkowy 8` | 3. Flet 8` | 3. Vox colestis 8` | 3. Rohrpommer 4’ | 3. Violon 16` |
4. Gamba 8` | 4. Salicet 8` | 4. Róg Kozi 4` | 4. Oktave 2’ | 4. Kwinta 10 2/3 |
5. Prync. wł. 4` | 5. Oktawa 4` | 5. Pryncypał 2` | 5. Oktävlein 1’ | 5. Cello 8` |
6. Kwintadena 4` | 6. Rourflet 4` | 6. Kwinta 1 1/3 | 6. Terzian 2f | 6. Flet 8` |
7. Nasard 2 2/3 | 7. Kwinta 2 2/3 | 7. Róg Nocny 1` | 7. Zimbel 3f | 7. Oktawa 4` |
8. Trawersflet 2` | 8. Blokflet 2` | 8. Cymbały 3ch | 8. Dulcian 16’ | 8. Mixtura 3-4ch |
9. Szarf 4ch | 9. Mixtura 4ch | 9. Terzflöte 1 3/5’ | 9. Krummhorn 8’ | 9. Puzon 16` |
10. Tercja 1 3/5 | 10. Trompet Har 8` | 10. Superquinte 1 1/3’ | ||
11. Feldtromp. 8’ | 11. Septime 1 1/7’ | |||
12. Piccoloflöte 1’ | ||||
13. Mixtur 5f | ||||
14. Scharfzimbel 3f | ||||
15. Obój 8’ |
P. Pasternak, Fabryka głosów. Stuletnie dzieje warszawskiej firmy organmistrzowskiej Kamińskich, Tarnów 2024 (tam też szczegółowa bibliografia)
Ostatnia modyfikacja: 2024-09-17 10:27:57