Oryginalnie był to 19-głosowy instrument o trakturze pneumatycznej. Dzięki temu, że na chórze zachował się pierwotny stół gry, znana jest także oryginalna dyspozycja organów:
Manuał I (C–g3) | Manuał II (C–g3) | Pedał (C–d1) |
Pryncypał 8’ | Salicyonał 8’ | Pryncypał bas 16’ |
Bourdon 16’ | Aeolina 8’ | Wiolonbas 16’ |
Fugara 8’ | Vox celestis 8’ | Subbas 16’ |
Gamba 8’ | Flet harmon. 8’ | Salicet 8’ |
Dubeltflet 8’ | Gedekt 8’ | |
Minorflet 4’ | Dubeltflet 4’ | |
Oktawa 4’ | Fugara 4’ | |
Mixtura 3r.2’ |
Połączenia: Połączenie m.II do I, Połączenie man I do ped., Połączenie man. II do ped., Super oct. man I, Sub oct man II do I
Urządzenia dodatkowe: automat pedałowy, Wiatr, tremolo manuału I, tremolo manuału II, crescendo
Stałe kombinacje: Piano, Mezzoforte, Forte, Tutti
W 1982 r. organy przebudował Włodzimierz Truszczyński. Dyspozycję powiększono do 22 głosów. Wstawiono nowy stół gry, a trakturę zmieniono na elektropneumatyczną. Ponownie instrument poświęcono 24 października tegoż roku.
Prospekt neoklasycystyczny. Wiatrownice stożkowe. Stół gry wolnostojący; grający siedzi przodem do prezbiterium.
Manuał I | Manuał II | Pedał |
---|---|---|
1. Bourdon 16’ | 1. Flet harmon. 8’ | 1. Violon 16’ |
2. Pryncypał 8’ | 2. Salicet 8’ | 2. Subbas 16’ |
3. Gamba 8’ | 3. [Vox coelestis 8’] | 3. Pryncypał bas 8’ |
4. Dublet 8’ | 4. Blokflet 4’ | 4. Kryty 8’ |
5. Oktawa 4’ | 5. Sesqui altera 2 ch | 5. Oktawbas 4’ |
6. Flet minor 4’ | 6. Pryncypał 2’ | |
7. Szpicflet 2’ | 7. Kwinta 1 1/3 | |
8. Mixtura 3 ch | 8. Cymbel 3 ch | |
9. Gedackt 8’ |
P. Pasternak, Fabryka głosów. Stuletnie dzieje warszawskiej firmy organmistrzowskiej Kamińskich, Tarnów 2024 (tam też szczegółowa bibliografia)
Ostatnia modyfikacja: 2024-09-14 13:11:03