Pierwotnie w kościele znajdował się pięciogłosowy pozytyw przeniesiony z jednego z okolicznych kościołów. Stan jego opisywano następująco w 1959 roku: bardzo lichy, 5-głosowy, bez pedału, nadaje się do wyrzucenia. Cztery lata później nie uległ on poprawie: W kościele przydałyby się nowe organy, bo stare gdy się na nich gra tak przeraźliwie piszczą, że trudno jest i wiernym i kapłanowi modlić się. W 1965 r. instrument był już nieczynny: Organy w kościele są stare zużyte z sąsiedniej parafii, do grania już niezdatne. Na nowe organy parafia nie może sobie pozwolić. Obchodzą się na razie bez organów i bez organisty. Mimo sygnalizowanych tutaj trudności finansowych, w następnym roku parafianie ufundowali organy dla uczczenia tysiąclecia chrztu Polski. Wykonał je Henryk Siedlar z Krakowa, prowadzący wówczas warsztat przy ul. Litewskiej 4, a budowę ukończono w 1967 roku. Dyspozycję zaplanowano na 12 głosów, ale wykonano ich jedynie 10. Brakowało głosów Holflet 8’ i Obój 8’. Remonty dzieła przeprowadzali: Piotr Hawling i Tomasz Nowak z Krakowa (1997) oraz Sławomir Piotrowski z Modlnicy. W 2022 r. Sławomir Piotrowski w miejsce wcześniej planowanych głosów wstawił Kwintę 2 2/3 i Trąbkę 8’.
Wiatrownice stożkowe. Miech pływakowy w szafie organowej. Dźwignja do kalikowania nożnego oraz dmuchawa elektryczna. Stół gry wolnostojący; grający siedzi przodem do prezbiterium.
Skala manuału: C–a3; skala pedału: C–f1.
Manuał | Pedał |
---|---|
1. Pryncypał 8’ | 1. Subbas 16’ |
2. Salicet 8’ | 2. Oktawbas 8’ |
3. Aeolina 8’ | |
4. Bourdon 8’ | |
5. Oktawa 4’ | |
6. Trawers flet 4’ | |
7. Picolo 2’ | |
8. Mixtura 3 ch | |
9. Trąbka 8’ | |
10. Kwinta 2 2/3 |
P. Pasternak, Kierunki stylistyczne w budownictwie organowym w diecezji tarnowskiej w latach 1945–1992, Warszawa 2021 (praca doktorska; tam też szczegółowa bibliografia)
Zdjęcia: Michał Stańczyk
Ostatnia modyfikacja: 2024-08-29 08:50:04