Kościół filialny św. Jakuba Apostoła Rzepcze (opolskie)

Ogólny widok instrumentu

Ogólny widok instrumentu

Opis Instrumentu

Instrument prawdopodobnie wybudowany dla którejś z parafii w okolicy Wrocławia (być może Piekary-Udanin, co można przypuszczać po zachowanym na obudowie miechów liście przewozowym Pruskich Kolei Królewskich; z całą pewnością elementy te były przewożone, przynajmniej na pewnym odcinku, koleją podsudecką, czyli dzisiejszą linią nr 137). Następnie instrument translokowano prawdopodobnie na przełomie wieków XIX i XX do Kierpnia, gdzie jednak okazał się zbyt mały, w związku z czym przeniesiono go najprawdopodobniej w latach 30. XX w. na obecne miejsce. W Kierpniu wybudowano wówczas nowy instrument firmy Rieger o 12 głosach, wyposażony w połączenia oktawowe. Aby pomieścić obecny instrument, wydłużono w Rzepcach chór, który obecnie sięga niemal do prezbiterium, oraz obcięto górną część obudowy prospektu. Instrument dysponuje wystarczającym do kubatury kościoła wolumenem brzmieniowym, aczkolwiek ze względu na małe średnice kanałów powietrznych oraz ogólnie zbyt małą bezwładność w układzie zaopatrzenia w powietrze, mimo pełnej sprawności instrumentu występują znaczne wahania ciśnienia, najbardziej odczuwalne podczas gry szybszych wartości w sekcji pedału.

W 2024 roku zakończył się generalny remont instrumentu przeprowadzony przez Przemysława Kadłubka. 

Charakterystyka głosów (kolejność od prospektu):

Principal 8': oktawa wielka – piszczałki drewniane kryte, brzmienie zbliżone do kwintatonu. Pozostałe piszczałki w prospekcie, metalowe otwarte.
Gambe 8': oktawa wielka wspólna z Principal 8', pozostałe metalowe otwarte, kerny ząbkowane.
Gemshorn 8': oktawa wielka wspólna z Flöte 8', piszczałki drewniane kryte, delikatne brzmienie fletowe, pozostałe metalowe koniczne.
Flöte 8': konstrukcyjnie jest to de facto Gedact 8', w całości skali drewniany kryty, o szerokiej menzurze.
Geigenprincipal 4': w całości skali otwarty metalowy.
Flöte 4': konstrukcja właściwa dla głosu Portunal, piszczałki drewniane otwarte, strojone ukośnymi cynowymi blachami umieszczonymi na końcach korpusów.
Quinte u. Octave 2 2/3'+2': w całości skali piszczałki metalowe otwarte.
Violoncello 8': w całości skali piszczałki metalowe otwarte, materiał kernów oraz warg – Naturguss, korpusy większych piszczałek cynkowe.
Subbass 16': piszczałki drewniane kryte, na korpusach zachowane podpisy Bourdon 16.

Skala manuału: C-f³; skala pedału: C-c¹.


Budowniczy
Müller & Ackermann
Rok zakończenia budowy
1866
Stan instrumentu
Bardzo dobry
Liczba głosów
9
Liczba klawiatur
I+P
Traktura gry
mechaniczna
Traktura rejestrów
mechaniczna
Dyspozycja instrumentu
ManuałPedał
1. Gambe 8'1. Subbass 16'
2. Gemshorn 8'2. Violoncello 8'
3. Principal 8'
4. Flöte 8'
5. Geigenprincipal 4'
6. Flöte 4'
7. Quinte u. Octave 2 2/3'+2'
Pomoce
Pedalkoppel
Klawiatury

Klawiatury






Źródło

Czynny udział w pracach remontowych

Autor
Grzegorz Załęski


Ostatnia modyfikacja: 2024-09-15 20:01:47