Początki kolegiaty kruszwickiej sięgają XII w. Kościół został wzniesiony jako romańska bazylika. W XVII i XVIII wieku wnętrza przebudowano w stylu barokowym. W latach 1856–1859 podwyższono mury i przebudowano wnętrze w stylu neogotyckim. W latach 1954-1956 nastąpiła reromanizacja budowli według projektu Aleksandra Holasa.
Prawdopodobnie już w XVI w. w kościele znajdował się instrument organowy. W 1640 r. wybudowano nowy pozytyw, który był wielokrotnie naprawiany. Jego większa przebudowa miała miejsce w 1762 r. Miał on wówczas 10 głosów, gwiazdę z dzwoneczkami oraz głosy imitujące trąbę i skrzypce. Instrument ten prawdopodobnie dotrwał do wielkiej przebudowy kościoła. Wówczas powierzono budowę nowego instrumentu Wilhelmowi Sauerowi, który ukończył go w 1859 r. Organy te miały 18 głosów rozdysponowanych na dwa manuały i klawiaturę pedałową oraz otrzymały neoromański prospekt. Około 1913 r. bydgoski organmistrz Paul Berthold Voelkner zmienił trakturę z mechanicznej na pneumatyczną. Kolejna duża przebudowa instrumentu, którą zaprojektował Marian Dorawa, miała miejsce w 1979 r. Zmieniono wówczas prospekt, tworząc bezstylowy rząd piszczałek. Nowy kontuar, z niektórymi podzespołami z warsztatu Voelknera, umieszczono na boku empory, bokiem do ołtarza. Niewykluczone, że wymieniono niektóre głosy, na pewno zaś uzupełniono brakujące piszczałki. Prace wykonał Kazimierz Urbański z Bydgoszczy. W późniejszych latach trzy głosy manuału II zostały zamienione na inne.
Obecnie instrument jest w stanie tragicznym, który uniemożliwia jego użytkowanie. W najbliższym czasie planuje się jego demontaż celem dokładnego zbadania elementów oraz określenia dalszego kierunku prac restauracyjnych.
Skala manuałów: C–f3; skala pedału: C–d1.
Manuał I | Manuał II | Pedał |
---|---|---|
1. Kornet 3 rzęd. | 1. Kryty 8’ | 1. Violon 16’ |
2. Mixtura 3 rzęd. | 2. Salicet 8’ | 2. Subbass 16’ |
3. Quinta 2 2/3 | 3. Pryncypał 8’ * | 3. Pryncypał 8’ |
4. Oktawa 2’ | 4. Flet 4’ ** | 4. Violon 8’ |
5. Oktawa 4’ | 5. Cymbel*** | |
6. Holflet 8’ | ||
7. Gamba 8’ | ||
8. Pryncypał 8’ | ||
9. Bordun 16’ |
Tekst opracował Adam Bigosiński
Źródła:
oględziny własne
katalog firmy Sauer
A. Fiutak, Z dziejów Kolegjaty Kruszwickiej[.] Empora chórowa – Organy, „Piast” 1932, nr 48, s. 4
Karta biała obiektu – kolegiata p.w. śś. Piotra i Pawła oraz NM Panny, ob. kościół par. p.w. śś. Apostołów Piotra i Pawła w Kruszwicy, opr. A, Jankowski, 1998
Ostatnia modyfikacja: 2024-07-24 22:47:04