Bazylika kolegiacka Świętych Apostołów Piotra i Pawła Kruszwica (kujawsko-pomorskie)

Prospekt

Prospekt

Opis Instrumentu

Początki kolegiaty kruszwickiej sięgają XII w. Kościół został wzniesiony jako romańska bazylika. W XVII i XVIII wieku wnętrza przebudowano w stylu barokowym. W latach 1856–1859 podwyższono mury i przebudowano wnętrze w stylu neogotyckim. W latach 1954-1956 nastąpiła reromanizacja budowli według projektu Aleksandra Holasa.

Prawdopodobnie już w XVI w. w kościele znajdował się instrument organowy. W 1640 r. wybudowano nowy pozytyw, który był wielokrotnie naprawiany. Jego większa przebudowa miała miejsce w 1762 r. Miał on wówczas 10 głosów, gwiazdę z dzwoneczkami oraz głosy imitujące trąbę i skrzypce. Instrument ten prawdopodobnie dotrwał do wielkiej przebudowy kościoła. Wówczas powierzono budowę nowego instrumentu Wilhelmowi Sauerowi, który ukończył go w 1859 r. Organy te miały 18 głosów rozdysponowanych na dwa manuały i klawiaturę pedałową oraz otrzymały neoromański prospekt. Około 1913 r. bydgoski organmistrz Paul Berthold Voelkner zmienił trakturę z mechanicznej na pneumatyczną. Kolejna duża przebudowa instrumentu, którą zaprojektował Marian Dorawa, miała miejsce w 1979 r. Zmieniono wówczas prospekt, tworząc bezstylowy rząd piszczałek. Nowy kontuar, z niektórymi podzespołami z warsztatu Voelknera, umieszczono na boku empory, bokiem do ołtarza. Niewykluczone, że wymieniono niektóre głosy, na pewno zaś uzupełniono brakujące piszczałki. Prace wykonał Kazimierz Urbański z Bydgoszczy. W późniejszych latach trzy głosy manuału II zostały zamienione na inne.

Obecnie instrument jest w stanie tragicznym, który uniemożliwia jego użytkowanie. W najbliższym czasie planuje się jego demontaż celem dokładnego zbadania elementów oraz określenia dalszego kierunku prac restauracyjnych.

Skala manuałów: C–f3; skala pedału: C–d1.


Budowniczy
Wilhelm Sauer
Rok zakończenia budowy
1859
Stan instrumentu
Zły
Liczba głosów
18
Liczba klawiatur
2+P
Traktura gry
pneumatyczna
Traktura rejestrów
pneumatyczna
Dyspozycja instrumentu
Manuał IManuał IIPedał
1. Kornet 3 rzęd.1. Kryty 8’1. Violon 16’
2. Mixtura 3 rzęd.2. Salicet 8’2. Subbass 16’
3. Quinta 2 2/33. Pryncypał 8’ *3. Pryncypał 8’
4. Oktawa 2’4. Flet 4’ **4. Violon 8’
5. Oktawa 4’5. Cymbel***
6. Holflet 8’
7. Gamba 8’
8. Pryncypał 8’
9. Bordun 16’
Pomoce
M–K II–I, P–K II, P–K I
Tremolo
Piano, Forte, Tutti
Przypisy
*) nieoryginalna tabliczka, wcześniej Aeolina 8’
**) nieoryginalna tabliczka, wcześniej Prestant 4’
***) nieoryginalna tabliczka, wcześniej Trawers 4’
Stół gry

Stół gry






Źródło

Tekst opracował Adam Bigosiński
Źródła:
oględziny własne
katalog firmy Sauer
A. Fiutak, Z dziejów Kolegjaty Kruszwickiej[.] Empora chórowa – Organy, „Piast” 1932, nr 48, s. 4
Karta biała obiektu – kolegiata p.w. śś. Piotra i Pawła oraz NM Panny, ob. kościół par. p.w. śś. Apostołów Piotra i Pawła w Kruszwicy, opr. A, Jankowski, 1998

Autor
Paweł Pasternak


Ostatnia modyfikacja: 2024-07-24 22:47:04

Kościół św. Teresy od Dzieciątka Jezus (Kruszwica) - 13 głosów