Kościół św. Maksymiliana Luboń (wielkopolskie)

Prospekt

Prospekt

Opis Instrumentu

We wrześniu 2020 r. zapadała decyzja o sprowadzeniu do kościoła organów piszczałkowych. Rada parafialna powierzyła to zadanie organmistrzowi Tomaszowi Sowińskiemu, który rozpoczął poszukiwania używanego instrumentu w Niemczech. Miał to być instrument, który będzie pasował do kubatury kościoła oraz do jego wystroju. Jednym z warunków, którym się kierowano przy wyborze odpowiednich organów, było dopasowanie instrumentu do charakterystyki i rozmiaru chóru. Na nim znajdowało się okno, które w kolejnych latach miało zostać pokryte witrażem, dlatego musiało pozostać odsłonięte. 

Organy dla parafialnego kościoła w Luboniu pozyskane zostały z zamkniętego kościoła Matki Bożej Królowej w Trewirze (West/Pallien). Instrument rozmiarami i dyspozycją idealnie wpsaował się we wnętrze lubońskiej świątyni. Zamontowany został po prawej stronie chóru. Organmistrz Tomasz Sowiński rozpoczął montaż instrumentu w połowie stycznia 2021 r., a zakończył go w maju 2021 r. Oficjalnego poświęcenia organów dokonał 23 maja 2021 r. metropolita poznański abp Stanisław Gądecki.

Organy mają 29 głosów realnych, w tym 5 głosów językowych, które rozmieszczone są w trzech sekcjach. Najwyżej znajduje się manuału I (Hauptwerk). Pod nią, bezpośrednio nad stołem gry, umiejscowiona jest szafa ekspresyjna, a w niej sekcja manuału II (Schwellwerk). Sekcja pedału znaduje się po prawej stronie sekcji manuałów. Grający siedzi tyłem do ołtarza. Najabrdziej charakterystycznym głosem w instrumencie jest trąbka hiszpańska umieszczona na froncie szafy organowej pomiędzy sekcjami manuałów.




Budowniczy
Walcker
Opus
4494
Rok zakończenia budowy
1964
Stan instrumentu
Bardzo dobry
Liczba głosów
29
Liczba klawiatur
2+P
Traktura gry
mechaniczna
Traktura rejestrów
elektryczna
Dyspozycja instrumentu
Manuał IManuał IIPedał
Hauptwerk Schwellwerk 
1. Holzquintade 16'1. Hohlflöte 8'1. Prinzipalbaß 16'
2. Prinzipal 8'2. Bartpfeife 8'2. Subbaß 16'
3. Rohrflöte 8'3. Prinzipal 43. Oktavbaß 8'
4. Oktave 4'4. Nachthorn 4'4. Rohrpommer 8'
5. Spillflöte 4'5. Octave 2'5. Blockflöte 4'
6. Quinte 2 2/3'6. Nasat 1 1/3'6. Pedalmixtur IV 2 2/3'
7. Waldflöte 2'7. Sesquialter II 2 2/37. Bombarde 16'
8. Octave 1'8. Scharff IV 1'8. Kopftrompete 4'
9. Mixtur V - VI 1 1/3'9. Zimbel III 1/4'
10. Spanische Trompete 8' 10. Fagott 16'
11. Krummhorn 8'
Pomoce
Tremulant
Połączenia: II-I, I-P, II-P
Dwie wolne kombinacje
Kombinacja pedałowa
Generalny wyłącznik głosów językowych
Wyłączniki indywidualne głosów językowych





Źródło

Gustav Bereths, Beiträge zur Geschichte der Trierer Dommusik
https://organindex.de/index.php?title=Trier/Pallien,_Maria_K%C3%B6nigin
https://walcker.com/
http://archpoznan.pl/pl/poswiecenie-organow-w-luboniu
Informacje organmistrza Tomasza Sowińskiego


 

Autor
Jakub Kruszyński


Ostatnia modyfikacja: 2024-01-08 12:49:50