Kościół Bożego Ciała (Morena) Gdańsk (pomorskie)

Prospekt

Prospekt

Opis Instrumentu

Prace nad organami zaczęły się niedługo po ukończeniu górnego kościoła w 2012 r. Projekt, konsultacje i nadzór powierzono prof. Bogusławowi Grabowskiemu z Akademii Muzycznej w Gdańsku. Spośród kilku firm chętnych do budowy intrumentu wyłoniono firmę Zdzisława Mollina. Prekursorem budowy organów był śp. Joachim Gudel – miejscowy organista, wykładowca Akademii Muzycznej w Gdańsku. Prowadził on zbiórki na ten cel przez wiele lat. Po decyzji o budowie intrumentu intensywność zbiórek zwiększyła się dzięki regularnej, comiesięcznej kolekcie inwestycyjnej na ten cel. Warto zaznaczyć, że niemały koszt budowy organów ponieśli wyłącznie parafianie. Budowa organów trwała 7 lat i zakończyła się w 2022 r. 14 pażdziernika 2023 r. instrument poświęcił abp Tadeusz Wojda SAC, metropolita gdański.

Przystępując do budowy organów, wzniesiono dwie żelbetonowe platformy (każda o wymiarach 3,5 x 6,5 m i wadze ok. 8,5 t) umożliwiające postawienie dwóch szaf organowych. Platformy te opierają się na posadzce dolnego kościoła i przechodzą przez jego strop. Między szafami jest miejsce przeznaczone dla chóru. Stół gry przylega do prawej szafy, w której umieszczone są sekcje: Hauptwerk, Oberpositive i część sekcji pedałowej. W lewej szafie zaś znajdują się: Unterschwellwerk, Oberschwellwerk oraz reszta sekcji pedałowej. Wiatrownice klapowo-zasuwowe. Traktura manuałów II i III jest mechaniczna, a manuałów I i IV – elektryczna. Traktura sekcji pedałowej jest częściowo mechaniczna, częściowo elektryczna. Według założeń projektanta dyspozycja oparta z jednej strony na koncepcji barokowej, a z drugiej na romantycznej ma za zadanie wzajemnie się dopełniać. Nawiązuje to też do dualistycznej koncepcji świata opartego na wzajemnie przenikających się rzeczywistościach: ziemskiej i nadprzyrodzonej. W prospekcie znajdują się piszczałki Pryncypałów 16' i 8'. W instrumencie występują dwie transmisje z manuału I do pedału: Chamade 16' i Principal 16'. Wystrój plastyczny nawiązujący do „bursztynowego” wystroju kościoła wykonało Studio Drapikowski. 

 


Budowniczy
Zdzisław Mollin
Rok zakończenia budowy
2022
Stan instrumentu
Bardzo dobry
Liczba głosów
68  (66)
Liczba klawiatur
4+P
Traktura gry
mieszana
Traktura rejestrów
elektryczna
Dyspozycja instrumentu
Manuał IManuał IIManuał IIIManuał IVPedał
Unterschwellwerk Hauptwerk Oberpositiv Oberschwellwerk 
1. Principal 16’1. Rohrgedackt 16’1. Prestant 8’1. Bourdon 16’1. Untersatz 32’
2. Gambe 16’2. Principal 8’2. Bourdon 8’2. Holzprincipal 8’2. Principalbass 16’
3. Octave 8’3. Hohlflöte 8’3. Principal 4’3. Flûte harm. 8’3. Principal 16’ *
4. Flöte 8’4. Spillpfeife 8’4. Flöte 4’4. Salicional 8’4. Subbass 16’
5. Viole 8’5. Octave 4’5. Nazard 2 2/3’5. Vox coelestis 8’5. Violonbass 16’
6. Unda maris 8’6. Blockflöte 4’6. Doublette 2’6. Geigenprincipal 4’6. Quintbass 10 2/3’
7. Quinte 5 1/3’7. Quinte 2 2/3’7. Tierce 1 3/5’7. Nachthorn 4’7. Octavbass 8’
8. Spitzflöte 4’8. Octave 2’8. Larigot 1 1/3’8. Violino 4’8. Gedacktbass 8’
9. Fugara 4’9. Cornet III-V9. Plein Jeu VI9. Sadecima 1’9. Cello 8’
10. Aliquote VI10. Mixtur VII10. Dulcian 16’10. Harmonia Aetheria III-IV10. Choralbass 4’
11. Progression IV-V11. Trompette 16’11. Cromorne 8’11. Fourniture V-VI11. Flöte 2’
12. Chamade 16’12. Trompette 8’Campanelli12. Bombarde 16’12. Mixtur VI
13. Chamade 8’13. Trompette harm. 8’13. Contraposaune 32’
14. Oboe 8’14. Posaune 16’
15. Clairon 4’15. Chamade 16’ *
Glocken16. Trompette 8’
17. Schalmey 4’
Pomoce
Setzer
Wyłącznik głosów językowych
Crescendo
Tutti
Połączenia proste: IV-III, I-II, III-II, IV-II, III-I, IV-I, IV-IV ab, I-I ab, I-P,
II-P, III-P, IV-P
Połączenia Super: IV-IV, IV-III, I-II, IV-II, I-I, IV-I, I-P, IV-P
Połączenia Sub: IV-IV, IV-III, IV-II, IV-I
Tremulanty manuałów III i IV
Żaluzje manuałów I i IV
Przypisy
*) transmisja z manuału I
Stół gry

Stół gry






Źródło

Broszura dołączona do płyty CD Nowe organy firmy Zdzisława Mollina w Kościele Bożego Ciała w Gdańsku Morenie, prezentuje Bogusław Grabowski 
Oględziny własne 14.10.2023
Zdjęcie prospektu: Jakub Garbacz

Autor
Dominik Horodecki


Ostatnia modyfikacja: 2024-01-03 23:27:42

Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki (Gdańsk) - 17 głosów
Kościół NMP Królowej Różańca Świętego (Gdańsk) - 40 głosów
Kościół św. Jana Chrzciciela (Kiełpino Górne) (Gdańsk) - 21 głosów

dkhorodecki
dkhorodecki 2024-01-04 13:55:26
Jeżeli ma pan wiarygodne źródło informacji o najniższym labialnym głosie pedałowym to chętnie się z nim zapoznam, jednak na rejestrze napis z pewnością pisze „ Untersatz 32’ ”.
Krzysztof32
Krzysztof32 2023-12-29 20:22:15
Grałem na nim parę razy było cudownie!
5759102o
5759102o 2023-12-29 16:13:49
W pedale zamiast unterzatza jest subkontrabas 32'. Dziwna dyspozycja 1 manuał w ekspresyjnej?.