Prace nad organami zaczęły się niedługo po ukończeniu górnego kościoła w 2012 r. Projekt, konsultacje i nadzór powierzono prof. Bogusławowi Grabowskiemu z Akademii Muzycznej w Gdańsku. Spośród kilku firm chętnych do budowy intrumentu wyłoniono firmę Zdzisława Mollina. Prekursorem budowy organów był śp. Joachim Gudel – miejscowy organista, wykładowca Akademii Muzycznej w Gdańsku. Prowadził on zbiórki na ten cel przez wiele lat. Po decyzji o budowie intrumentu intensywność zbiórek zwiększyła się dzięki regularnej, comiesięcznej kolekcie inwestycyjnej na ten cel. Warto zaznaczyć, że niemały koszt budowy organów ponieśli wyłącznie parafianie. Budowa organów trwała 7 lat i zakończyła się w 2022 r. 14 pażdziernika 2023 r. instrument poświęcił abp Tadeusz Wojda SAC, metropolita gdański.
Przystępując do budowy organów, wzniesiono dwie żelbetonowe platformy (każda o wymiarach 3,5 x 6,5 m i wadze ok. 8,5 t) umożliwiające postawienie dwóch szaf organowych. Platformy te opierają się na posadzce dolnego kościoła i przechodzą przez jego strop. Między szafami jest miejsce przeznaczone dla chóru. Stół gry przylega do prawej szafy, w której umieszczone są sekcje: Hauptwerk, Oberpositive i część sekcji pedałowej. W lewej szafie zaś znajdują się: Unterschwellwerk, Oberschwellwerk oraz reszta sekcji pedałowej. Wiatrownice klapowo-zasuwowe. Traktura manuałów II i III jest mechaniczna, a manuałów I i IV – elektryczna. Traktura sekcji pedałowej jest częściowo mechaniczna, częściowo elektryczna. Według założeń projektanta dyspozycja oparta z jednej strony na koncepcji barokowej, a z drugiej na romantycznej ma za zadanie wzajemnie się dopełniać. Nawiązuje to też do dualistycznej koncepcji świata opartego na wzajemnie przenikających się rzeczywistościach: ziemskiej i nadprzyrodzonej. W prospekcie znajdują się piszczałki Pryncypałów 16' i 8'. W instrumencie występują dwie transmisje z manuału I do pedału: Chamade 16' i Principal 16'. Wystrój plastyczny nawiązujący do „bursztynowego” wystroju kościoła wykonało Studio Drapikowski.
Manuał I | Manuał II | Manuał III | Manuał IV | Pedał |
---|---|---|---|---|
Unterschwellwerk | Hauptwerk | Oberpositiv | Oberschwellwerk | |
1. Principal 16’ | 1. Rohrgedackt 16’ | 1. Prestant 8’ | 1. Bourdon 16’ | 1. Untersatz 32’ |
2. Gambe 16’ | 2. Principal 8’ | 2. Bourdon 8’ | 2. Holzprincipal 8’ | 2. Principalbass 16’ |
3. Octave 8’ | 3. Hohlflöte 8’ | 3. Principal 4’ | 3. Flûte harm. 8’ | 3. Principal 16’ * |
4. Flöte 8’ | 4. Spillpfeife 8’ | 4. Flöte 4’ | 4. Salicional 8’ | 4. Subbass 16’ |
5. Viole 8’ | 5. Octave 4’ | 5. Nazard 2 2/3’ | 5. Vox coelestis 8’ | 5. Violonbass 16’ |
6. Unda maris 8’ | 6. Blockflöte 4’ | 6. Doublette 2’ | 6. Geigenprincipal 4’ | 6. Quintbass 10 2/3’ |
7. Quinte 5 1/3’ | 7. Quinte 2 2/3’ | 7. Tierce 1 3/5’ | 7. Nachthorn 4’ | 7. Octavbass 8’ |
8. Spitzflöte 4’ | 8. Octave 2’ | 8. Larigot 1 1/3’ | 8. Violino 4’ | 8. Gedacktbass 8’ |
9. Fugara 4’ | 9. Cornet III-V | 9. Plein Jeu VI | 9. Sadecima 1’ | 9. Cello 8’ |
10. Aliquote VI | 10. Mixtur VII | 10. Dulcian 16’ | 10. Harmonia Aetheria III-IV | 10. Choralbass 4’ |
11. Progression IV-V | 11. Trompette 16’ | 11. Cromorne 8’ | 11. Fourniture V-VI | 11. Flöte 2’ |
12. Chamade 16’ | 12. Trompette 8’ | Campanelli | 12. Bombarde 16’ | 12. Mixtur VI |
13. Chamade 8’ | 13. Trompette harm. 8’ | 13. Contraposaune 32’ | ||
14. Oboe 8’ | 14. Posaune 16’ | |||
15. Clairon 4’ | 15. Chamade 16’ * | |||
Glocken | 16. Trompette 8’ | |||
17. Schalmey 4’ |
Broszura dołączona do płyty CD Nowe organy firmy Zdzisława Mollina w Kościele Bożego Ciała w Gdańsku Morenie, prezentuje Bogusław Grabowski
Oględziny własne 14.10.2023
Zdjęcie prospektu: Jakub Garbacz
Ostatnia modyfikacja: 2024-01-03 23:27:42
Jeżeli ma pan wiarygodne źródło informacji o najniższym labialnym głosie pedałowym to chętnie się z nim zapoznam, jednak na rejestrze napis z pewnością pisze „ Untersatz 32’ ”.