Kościół Świętej Trójcy (Kostol Najsvätejšej Trojice) Tvrdošín (Žilinský)

Prospekt

Prospekt

Opis Instrumentu

W 1776 roku firma organowa Pazičkých zbudowała organy 19-głosowe. W I połowie XX w. do oryginalnej szafy organowej wstawiono nowy instrument firmy Jan Tuček z Kutnej Hory. Przed montażem obecnych organów Riegera instrument ten został zdenontowany. Szafa organowa (bez pozytywu i rzeźb) trafiła do kościoła św. Idziego w Popradzie (obecnie stoi w niej nowy instrument firmy Bies), natomiast los wnętrza instrumentu jest nieznany. Na fotografii z lat 80. XX w. w balustradzie chóru widać pozytyw, którego rozwiązania architektoniczne wskazują na późniejszy od sekcji głównej czas pochodzenia. Z organów Pazičkých w tutejszym kościele zachowały się tylko trzy rzeźby aniołów grających na instrumentach muzycznych, które umieszczone są w balustradzie tylnej empory. 

Obecne organy firmy Rieger-Kloss o numerze opusowym 3100 zostały zbudowane dla ewangelickiego kościoła św. Marcina w Pradze. W momencie powstania były uważane przez czołowych ekspertów za pionierski instrument w Czechosłowacji. W latach 50. i 60. XX w. były wykorzystywane jako instrument koncertowy. Dyspozycję opracował prof. Jiří Rheinberger, autorem projektu prospektu jest natomiast architekt Adolf Kuthan. W organach po raz pierwszy w historii firmy zastosowano niższe ciśnienie powietrza i zmienne menzury opracowane przez Ernsta Scheissa z Berna (Szwajcaria). W 1989 roku organy trafiły na obecne miejsce. Mają wiatrownice stożkowe oraz pięć miechów magazynowych. 


Budowniczy
Rieger-Kloss
Opus
3100
Rok zakończenia budowy
1949
Stan instrumentu
Dobry
Liczba głosów
48  (45)
Liczba klawiatur
3+P
Traktura gry
elektro-pneumatyczna
Traktura rejestrów
elektro-pneumatyczna
Dyspozycja instrumentu
Manuał IManuał IIManuał IIIPedał
1. Kvintadena 16’1. Kryt 8’1. Burdon 16’1. Principálbas 16’
2. Principál 8’2. Kvintadena 8’2. Principál 8’2. Subbas 16’
3. Flauta dutá 8’3. Principál 4’3. Flauta rúrková 8’3. Burdon 16’ *
4. Roh kamzíkový 8’4. Flauta zobcová 4’4. Salicionál 8’4. Oktáva 8’
5. Oktavá 4’5. Oktáva 2’5. Vox angelica 8’+4’5. Flauta špicatá 8’
6. Flauta rúrková 4’6. Flauta špicatá 2’6. Prestant 4’6. Kryt 8’ *
7. Kvinta 2 2/3’7. Kvinta 1 1/3’7. Roh nočný 4'7. Oktavá 4’
8. Superoktáva 2’8. Akúta 5x8. Nasard 2 2/3'8. Flauta krytá 4’ *
9. Mixtúra 5-7x9. Roh krivý 8’9. Flauta lesná 2'9. Principál 2’
10. Trompeta 8’10. Tercia 1 3/5'10. Mixtúra 5x
11. Flauta lesná 1’11. Bombard 16’
12. Mixtúra 4-5x12. Trompeta 8’
13. Cymbál 4x13. Clairon 4’
14. Trompeta 8’
15. Hoboj 8’
16. Clarina 4’
Pomoce
Połączenia: II/I 8’, III/I 16’, III/I 8’, III/II 8’, I/P 8’, II/P 8’, III/P 8’
Tremolo II, Tremolo III
Vypínač II.Man, Vypínač III.Man., Vypínač pedálu, Vypínač spojok s crescendo, Gen. vypínač jazykov, Vypínač 16’
4 wolne kombinacje
2 kombinacje pedałowe
Stałe kombinacje: Pianissimo, Fortissimo, Pleno, Tutti
Crescendo, Žalúzie III man
Przypisy
*) transmisja głosu Burdon 16’ z manuału III
Stół gry

Stół gry






Autor
Andrzej Ryszkiewicz


Ostatnia modyfikacja: 2023-09-19 13:52:11