2 lutego 1946 roku ksiądz proboszcz Marceli Mrozek poinformował wiernych z ambony o możliwości budowy organów w kościele, który jest byłą katedrą unicką. Bp Stefan Wyszyński, późniejszy prymas Polski, wsparł inicjatywę odezwą do kapłanów:
Ukochani Konfrates
Kościół Parafialny Mariacki w Chełmie nie posiada dotychczas organów, zarówno podniesienie Chwały Bożej jak i dostojność Świątyni Pani Chełmskiej wymaga, by ofiarnością całego społeczeństwa Chełmskiego zostały wybudowane organy godne tego miejsca, i dlatego pochwalam inicjatywę Proboszcza Parafii Mariackiej zmierzającą do wybudowania w tej świątyni organów. Proszę też wielebne duchowieństwo Chełmszczyzny, by inicjatywę tę życzliwie przyjęło, poparło u swych parafian słowem zachęty.
Prace powierzono firmie Wacława Biernackiego z Krakowa. Pierwotnie miały powstać nowe organy 41-głosowe z trzema manuałami i klawiaturą nożną, jednak 22 października 1946 r. Biernacki przesłał pismo, w którym napisał, że jego firma otrzymała do sprzedania organy Wilhelma Sauera, niemieckiego organmistrza z Frankfurtu nad Odrą. 14 listopada tego samego roku podpisano z firmą Biernacki i Spółka umowę na montaż tego instrumentu. Powołano Komitet Budowy Organów, który pomagał zbierać fundusze. W skład jego wchodzili: prof. Kazimierz Janczykowski (przewodniczący), insp. Feliks Sobieszczuk (wiceprzewodniczący), dyr. Ksawery Najdek (skarbnik), oraz organista Józef Kaczorek (sekretarz).
Organy do Chełma sprowadzono z Wrocławia wagonem kolejowym, a z dworca do kościoła samochodem oraz ręcznie. Przy transporcie pomagali uczniowie Technikum Mechanicznego w Chełmie. Montaż trwał kilka miesięcy i chociaż na częściowo złożonym instrumencie Józef Kaczorek zagrał już w czasie rezurekcji 1947 r., to całość ukończono w sierpniu tego roku.
Pierwszy koncert na instrumencie odbył się 31 sierpnia 1947 r. w wykonaniu Feliksa Rączkowskiego, profesora Konserwatorium Warszawskiego. Zabrzmiały wówczas następujące utwory: Improwizacja nt. pieśni „Święty Boże” M. Surzyńskiego; Benedictus op. 59 nr 9 M. Regera; Toccata, adagio i fuga C-dur BWV 564 J.S. Bacha; M. Theme et Variations cis-moll op. 115 M.E. Bossiego; Toccata (Allegro) z V Symfonii F-dur, op. 42 nr 1 Ch.M. Widora. Po koncercie [rof. Rączkowski w liście do ks. Mrozka pisał m.in.: Muszę Księdzu Proboszczowi powinszować, że chociaż nie największe, ale najlepsze organy zainstalował Ks. Proboszcz na Górze Chełmskiej. Jest to instrument jeden z najlepszych firm niemieckich Sauera wykonany bardzo solidnie pod każdym względem.
W wigilię odpustu, tj. 07 września 1947 r. o godz. 16:00 bp Zdzisław Goliński, sufragan lubelski, dokonał poświęcenia organów.
Na instrumencie koncertowali również: Piotr Podobiński – Prezes Związku Organistów – organista kościoła św. Pawła w Lublinie i prezes Związku Organistów diecezji lubelskiej; Stanisław Koszowski – nauczyciel w szkole organistowskiej i organista w kościele dominikanów w Lublinie; Saweryn Ślepczuk – organista w Lublinie na Kalinowszczyźnie; Zdzisław Ochalski – dyrektor Diecezjalnej Szkoły Organistów i organista w Katedrze Lubelskiej; Massimo Nosetti – organista z Turynu (Włochy); Mark Keane i Jerry Martin z Irlandii oraz Robert Brodacki, Robert Grudzień, Hanna Dys i Jan Bartłomiej Bokszczanin.
Instrument ma 40 głosów, w tym cztery językowe, trzy manuały o skali C–g3 i pedał o skali C–f1, wiatrownice stożkowe. Rok budowy i numer opusowy do dnia dzisiejszego nie jest dokładnie znany. Po weryfikacji uznano, że organy powstały najprawdopodobniej w 1903 r., a numer opusowy mógł wynosić ok. 912.
Manuał I | Manuał II | Manuał III | Pedał |
---|---|---|---|
1. Trompete 8' | 1. Cor angl. 8' | 1. Oboe 8' | 1. Posaune 16' |
2. Cornett 3-4 fach | 2. Mixtur 4 fach | 2. Fugara 4' | 2. Quintb. 10⅔' |
3. Rauschqu 2⅔' 2' | 3. Octave 4' | 3. Fernfölte 4' | 3. Octave 4' |
4. Piccolo 2' | 4. Traversfl. 4' | 4. Liebl. Gedackt 16' | 4. Octave 8' |
5. Octave 4' | 5. Quintat. 16' | 5. Geigen Principal 8' | 5. Cello 8' |
6. Rohrflöte 4' | 6. Principal 8' | 6. Soloflöte 8' | 6. Bassfl. 8' |
7. Bourdon 16' | 7. Schalmei 8' | 7. Liebl. Gedackt 8' | 7. Principal 16' |
8. Principal 8' | 8. Concertflöte 8' | 8. Aeoline 8' | 8. Violon 16' |
9. Gamba 8' | 9. Rohrflöte 8' | 9. Vox celeste 8' | 9. Subbass 16' |
10. Doppelfölte 8' | 10. Dolce 8' | ||
11. Gemshorn 8' | |||
12. Gedackt 8' |
Powyższy artykuł został uznany przez Redakcję jako wzorcowy. Jest to szczególne wyróżnienie dla profesjonalnych opisów instrumentów: opartych o bogatą bibliografię oraz wizję lokalną, posiadających wyczerpujący i ciekawy opis, udokumentowanych zdjęciami w wysokiej rozdzielczości oraz powstałych z dbałością o szczegóły. Opis posiadający to wyróżnienie jest wzorem dla wszystkich innych i powinien być przez nie naśladowany. Potwierdza również wiedzę i umiejętności autora w zakresie analizy budowy instrumentu.
Archiwum parafii mariackiej w Chełmie
Ostatnia modyfikacja: 2023-06-10 12:59:45