Bazylika kolegiacka Narodzenia NMP Chełm (lubelskie)

Prospekt

Prospekt

Opis Instrumentu

2 lutego 1946 roku ksiądz proboszcz Marceli Mrozek poinformował wiernych z ambony o możliwości budowy organów w kościele, który jest byłą katedrą unicką. Bp Stefan Wyszyński, późniejszy prymas Polski, wsparł inicjatywę odezwą do kapłanów:

Ukochani Konfrates
Kościół Parafialny Mariacki w Chełmie nie posiada dotychczas organów, zarówno podniesienie Chwały Bożej jak i dostojność Świątyni Pani Chełmskiej wymaga, by ofiarnością całego społeczeństwa Chełmskiego zostały wybudowane organy godne tego miejsca, i dlatego pochwalam inicjatywę Proboszcza Parafii Mariackiej zmierzającą do wybudowania w tej świątyni organów. Proszę też wielebne duchowieństwo Chełmszczyzny, by inicjatywę tę życzliwie przyjęło, poparło u swych parafian słowem zachęty.

Prace powierzono firmie Wacława Biernackiego z Krakowa. Pierwotnie miały powstać nowe organy 41-głosowe z trzema manuałami i klawiaturą nożną, jednak 22 października 1946 r. Biernacki przesłał pismo, w którym napisał, że jego firma otrzymała do sprzedania organy Wilhelma Sauera, niemieckiego organmistrza z Frankfurtu nad Odrą. 14 listopada tego samego roku podpisano z firmą Biernacki i Spółka umowę na montaż tego instrumentu. Powołano Komitet Budowy Organów, który pomagał zbierać fundusze. W skład jego wchodzili: prof. Kazimierz Janczykowski (przewodniczący), insp. Feliks Sobieszczuk (wiceprzewodniczący), dyr. Ksawery Najdek (skarbnik), oraz organista Józef Kaczorek (sekretarz).  

Organy do Chełma sprowadzono z Wrocławia wagonem kolejowym, a z dworca do kościoła samochodem oraz ręcznie. Przy transporcie pomagali uczniowie Technikum Mechanicznego w Chełmie. Montaż trwał kilka miesięcy i chociaż na częściowo złożonym instrumencie Józef Kaczorek zagrał już w czasie rezurekcji 1947 r., to całość ukończono w sierpniu tego roku.

Pierwszy koncert na instrumencie odbył się 31 sierpnia 1947 r. w wykonaniu Feliksa Rączkowskiego, profesora Konserwatorium Warszawskiego. Zabrzmiały wówczas następujące utwory: Improwizacja nt. pieśni „Święty Boże” M. Surzyńskiego; Benedictus op. 59 nr 9 M. Regera; Toccata, adagio i fuga C-dur BWV 564 J.S. Bacha; M. Theme et Variations cis-moll op. 115 M.E. Bossiego; Toccata (Allegro) z V Symfonii F-dur, op. 42 nr 1 Ch.M. Widora. Po koncercie [rof. Rączkowski w liście do ks. Mrozka pisał m.in.: Muszę Księdzu Proboszczowi powinszować, że chociaż nie największe, ale najlepsze organy zainstalował Ks. Proboszcz na Górze Chełmskiej. Jest to instrument jeden z najlepszych firm niemieckich Sauera wykonany bardzo solidnie pod każdym względem

W wigilię odpustu, tj. 07 września 1947 r. o godz. 16:00 bp Zdzisław Goliński, sufragan lubelski, dokonał poświęcenia organów.

Na instrumencie koncertowali również: Piotr Podobiński – Prezes Związku Organistów – organista kościoła św. Pawła w Lublinie i prezes Związku Organistów diecezji lubelskiej; Stanisław Koszowski – nauczyciel w szkole organistowskiej i organista w kościele dominikanów w Lublinie; Saweryn Ślepczuk – organista w Lublinie na Kalinowszczyźnie; Zdzisław Ochalski – dyrektor Diecezjalnej Szkoły Organistów i organista w Katedrze Lubelskiej; Massimo Nosetti – organista z Turynu (Włochy); Mark Keane i Jerry Martin z Irlandii oraz Robert Brodacki, Robert Grudzień, Hanna Dys i Jan Bartłomiej Bokszczanin. 

Instrument ma 40 głosów, w tym cztery językowe, trzy manuały o skali C–g3 i pedał o skali C–f1, wiatrownice stożkowe. Rok budowy i numer opusowy do dnia dzisiejszego nie jest dokładnie znany. Po weryfikacji uznano, że organy powstały najprawdopodobniej w 1903 r., a numer opusowy mógł wynosić ok. 912.

 


Budowniczy
Wilhelm Sauer
Opus
912 (?)
Rok zakończenia budowy
ok. 1903
Stan instrumentu
Dobry
Liczba głosów
40
Liczba klawiatur
3+P
Traktura gry
pneumatyczna
Traktura rejestrów
pneumatyczna
Dyspozycja instrumentu
Manuał IManuał IIManuał IIIPedał
1. Trompete 8'1. Cor angl. 8' 1. Oboe 8' 1. Posaune 16'
2. Cornett 3-4 fach2. Mixtur 4 fach2. Fugara 4'2. Quintb. 10⅔'
3. Rauschqu 2⅔' 2'3. Octave 4'3. Fernfölte 4'3. Octave 4'
4. Piccolo 2'4. Traversfl. 4'4. Liebl. Gedackt 16'4. Octave 8'
5. Octave 4'5. Quintat. 16'5. Geigen Principal 8'5. Cello 8'
6. Rohrflöte 4'6. Principal 8'6. Soloflöte 8'6. Bassfl. 8'
7. Bourdon 16'7. Schalmei 8'7. Liebl. Gedackt 8'7. Principal 16'
8. Principal 8'8. Concertflöte 8'8. Aeoline 8'8. Violon 16'
9. Gamba 8'9. Rohrflöte 8'9. Vox celeste 8'9. Subbass 16'
10. Doppelfölte 8'10. Dolce 8'
11. Gemshorn 8'
12. Gedackt 8'
Pomoce
Połączenia (uruchamiane ręcznie lub nożnie): Manual III zu I, Manual III zu II, Manual II zu I, Pedal an III, Pedal an II, Pedal an I
Urządzenia dodatkowe: wałek crescendo, wolna kombinacja, Piano Pedal, wylącznik głosów językowych, tremolo manuału III, żaluzja manuału III
Stałe kombinacje: Mezzoforte, Forte, Tutti
Stół gry

Stół gry

Sekcja manuału II

Sekcja manuału II

Dmuchawa z 1900 roku

Dmuchawa z 1900 roku

Widok instrumentu z góry

Widok instrumentu z góry

Miech magazynowy

Miech magazynowy






Opis na medal

Powyższy artykuł został uznany przez Redakcję jako wzorcowy. Jest to szczególne wyróżnienie dla profesjonalnych opisów instrumentów: opartych o bogatą bibliografię oraz wizję lokalną, posiadających wyczerpujący i ciekawy opis, udokumentowanych zdjęciami w wysokiej rozdzielczości oraz powstałych z dbałością o szczegóły. Opis posiadający to wyróżnienie jest wzorem dla wszystkich innych i powinien być przez nie naśladowany. Potwierdza również wiedzę i umiejętności autora w zakresie analizy budowy instrumentu.




Źródło

Archiwum parafii mariackiej w Chełmie

Autor
Dominik Bitner


Ostatnia modyfikacja: 2023-06-10 12:59:45

Kościół Rozesłania Świętych Apostołów (Chełm) - 25 głosów