Organy w kościele klasztornym Misjonarzy Świętej Rodziny stanowią część instrumentu zbudowanego dla Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy przez firmę Stefana Truszczyńskiego z Włocławka. Instrument ten liczył 55 głosów. Montaż organów w Kazimierzu Biskupim rozpoczął 17 października 1977 r. organmistrz Kazimierz Sajdowski z Bydgoszczy. Ze względu na zaistniałe późniejsze okoliczności od listopada 1978 r. dalsze prace prowadził organmistrz Henryk Siedlar z Krakowa.
Nowy instrument protokolarnie został odebrany przez Zgromadzenie Misjonarzy Świętej Rodziny 13 marca 1980 r. Uroczyste pobłogosławienie instrumentu i koncert inauguracyjny miały miejsce 20 kwietnia 1980 r. Organy wówczas liczyły 29 głosów, które zostały rozdzielone na trzy sekcje manuałowe i sekcję pedałową. Głosy manuału III znajdowały się w prezbiterium, gdzie mogły być obsługiwane z oddzielnego stołu gry, natomiast główny kontuar i pozostałe głosy umieszczono na chórze muzycznym. W sekcji manuału I znajdowało się 8 głosów, w manuale II 9 głosów w szafie ekspresyjnej), a manuał III liczył 5 głosów:
Flet major 8’
Róg nocny 4’
Pryncypał 2’
Cymbel 1’ 2x
Regał 8’
Sekcja pedałowa składała się z 6 głosów, z czego jeden z nich (Echobas 16') znajdował się w prezbiterium. W związku z renowacją klasztoru i kościoła w 2016 r. została usunięta sekcja umieszczona w prezbiterium. Niestety zniszczenie piszczałek uniemożliwiło przeniesienie tej sekcji na chór muzyczny lub jej rekonstrukcję w prezbiterium.
W 2020 r. konserwacji i rozbudowy organów podjął się organmistrz Wiesław Jeleń z Olszynki. Instrument został poddany gruntownej renowacji i modernizacji, a sam kontuar został całkowicie odnowiony. Dodano dwa głosy językowe: Trąbkę 8’ (manuał I) i Obój 8’ (manuał II). Ponadto nad witrażem na chórze muzycznym umieszczono sześciogłosową sekcję manuału III według nowej dyspozycji brzmieniowej złożonej z 6 głosów. Remont i rozbudowa organów zostały zakończone w marcu 2022 r. Dzięki przeprowadzonym pracom instrument ten jest nie tylko nieodzownym atrybutem codziennej liturgii zakonnej, ale daje również możliwość wykonywania stylowo różnej muzyki organowej.
Skala manuałów: C–c4, skala pedału: C–g1.
Manuał I | Manuał II | Manuał III | Pedał |
---|---|---|---|
1. Bourdon 16’ | 1. Gamba 8’ | 1. Prestant 8’ | 1. Wiolonbas 16’ |
2. Pryncypał 8’ | 2. Bourdon 8’ | 2. Bourdon 8’ | 2. Subbas 16’ |
3. Holflet 8’ | 3. Pryncypał 4’ | 3. Prestant 4’ * | 3. Pryncypałbas 8’ |
4. Oktawa 4’ | 4. Rurflet 4’ | 4. Flet 4’ * | 4. Fletbas 8’ |
5. Flet minor 4’ | 5. Sesquialtera 2 2/3’ + 1 3/5’ | 5. Kwinta 2 2/3’ * | 5. Chorałbas 4’ |
6. Nasard 2 2/3’ | 6. Pikolo 2’ | 6. Oktawa 2’ * | 6. Echobas 16’ * |
7. Super oktawa 2’ | 7. Kwinta 1 1/3’ | 7. Fagot 16’ | |
8. Mixtura 2’ 4x | 8. Super oktawa 1’ | ||
9. Trąbka 8’ | 9. Cymbel 1/2’ 3x | ||
10. Obój 8’ |
Opis instrumentu: ks. prof. Waldemar Pałęcki MSF
Zdjęcia: kl. Mateusz Dańczak MSF
Ostatnia modyfikacja: 2023-06-06 11:29:29