Kościół św. Jana Chrzciciela i Pięciu Braci Męczenników (Misjonarzy Świętej Rodziny) Kazimierz Biskupi (wielkopolskie)

Prospekt

Prospekt

Opis Instrumentu

Organy w kościele klasztornym Misjonarzy Świętej Rodziny stanowią część instrumentu zbudowanego dla Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy przez firmę Stefana Truszczyńskiego z Włocławka. Instrument ten liczył 55 głosów. Montaż organów w Kazimierzu Biskupim rozpoczął 17 października 1977 r. organmistrz Kazimierz Sajdowski z Bydgoszczy. Ze względu na zaistniałe późniejsze okoliczności od listopada 1978 r. dalsze prace prowadził organmistrz Henryk Siedlar z Krakowa.

Nowy instrument protokolarnie został odebrany przez Zgromadzenie Misjonarzy Świętej Rodziny 13 marca 1980 r. Uroczyste pobłogosławienie instrumentu i koncert inauguracyjny miały miejsce 20 kwietnia 1980 r. Organy wówczas liczyły 29 głosów, które zostały rozdzielone na trzy sekcje manuałowe i sekcję pedałową. Głosy manuału III znajdowały się w prezbiterium, gdzie mogły być obsługiwane z oddzielnego stołu gry, natomiast główny kontuar i pozostałe głosy umieszczono na chórze muzycznym. W sekcji manuału I znajdowało się 8 głosów, w manuale II 9 głosów w szafie ekspresyjnej), a manuał III liczył 5 głosów:

 

Flet major 8’
Róg nocny 4’
Pryncypał 2’
Cymbel 1’ 2x
Regał 8’

Sekcja pedałowa składała się z 6 głosów, z czego jeden z nich (Echobas 16') znajdował się w prezbiterium. W związku z renowacją klasztoru i kościoła w 2016 r. została usunięta sekcja umieszczona w prezbiterium. Niestety zniszczenie piszczałek uniemożliwiło przeniesienie tej sekcji na chór muzyczny lub jej rekonstrukcję w prezbiterium.

W 2020 r. konserwacji i rozbudowy organów podjął się organmistrz Wiesław Jeleń z Olszynki. Instrument został poddany gruntownej renowacji i modernizacji, a sam kontuar został całkowicie odnowiony. Dodano dwa głosy językowe: Trąbkę 8’ (manuał I) i Obój 8’ (manuał II). Ponadto nad witrażem na chórze muzycznym umieszczono sześciogłosową sekcję manuału III według nowej dyspozycji brzmieniowej złożonej z 6 głosów. Remont i rozbudowa organów zostały zakończone w marcu 2022 r. Dzięki przeprowadzonym pracom instrument ten jest nie tylko nieodzownym atrybutem codziennej liturgii zakonnej, ale daje również możliwość wykonywania stylowo różnej muzyki organowej.

Skala manuałów: C–c4, skala pedału: C–g1.


Budowniczy
Stefan Truszczyński
Rok zakończenia budowy
1958
Stan instrumentu
Bardzo dobry
Liczba głosów
32  (27)
Liczba klawiatur
3+P
Traktura gry
elektro-pneumatyczna
Traktura rejestrów
elektro-pneumatyczna
Dyspozycja instrumentu
Manuał IManuał IIManuał IIIPedał
1. Bourdon 16’1. Gamba 8’1. Prestant 8’1. Wiolonbas 16’
2. Pryncypał 8’2. Bourdon 8’2. Bourdon 8’2. Subbas 16’
3. Holflet 8’3. Pryncypał 4’3. Prestant 4’ *3. Pryncypałbas 8’
4. Oktawa 4’4. Rurflet 4’4. Flet 4’ *4. Fletbas 8’
5. Flet minor 4’5. Sesquialtera 2 2/3’ + 1 3/5’5. Kwinta 2 2/3’ *5. Chorałbas 4’
6. Nasard 2 2/3’6. Pikolo 2’6. Oktawa 2’ *6. Echobas 16’ *
7. Super oktawa 2’7. Kwinta 1 1/3’7. Fagot 16’
8. Mixtura 2’ 4x8. Super oktawa 1’
9. Trąbka 8’9. Cymbel 1/2’ 3x
10. Obój 8’
Pomoce
Połączenia: Super IM, M II-I, M III-I, Super II, M III-II, MI-P, MII-P, MIII-P, III/II
Urządzenia dodatkowe: tremolo manuału II, szafa ekspresyjna manuału II, wałek crescendo, automat pedału, włącznik i wyłącznik głosów językowych, włącznik i wyłącznik połączeń oktawowych, 10 000 wolnych kombinacji typu Setzer
Stała kombinacja: Tutti
Przypisy
*) transmisja lub ekstensja
Stół gry

Stół gry






Źródło

Opis instrumentu: ks. prof. Waldemar Pałęcki MSF
Zdjęcia: kl. Mateusz Dańczak MSF

Autor
Marek Kłaniecki


Ostatnia modyfikacja: 2023-06-06 11:29:29