Kościół św. Mikołaja Wilcza (śląskie)

Prospekt

Prospekt

Opis Instrumentu

Zabytkowe organy kościoła św. Mikołaja w Wilczy (dekanat Knurów) zbudowane zostały w 1781 r. przez śląskiego organmistrza [Johanna] Gottfrieda Schefflera z Brzegu. Instrument był poddawany remontom i niewielkim modyfikacjom przez organmistrzów górnośląskich: Johanna Hawela z Pyskowic (1843), Carla Volkmanna z Gliwic (1878) i Urbana Scholtysska z Gliwic (1883). Dowodem prowadzonych prac są inskrypcje zachowane wewnątrz organów. Podczas wieloletniej eksploatacji instrument ulegał coraz większej destrukcji, spowodowanej głównie czynnikami biologicznymi (zawilgocenie, działalność robaka drzewnego) i niefachowymi zabiegami konserwacyjnymi. Organy utraciły z czasem swoje walory techniczne i brzmieniowe, a brak środków na ich konserwację wykluczył na wiele lat działania zmierzające do ich ratowania. W latach 80. XX w. był nawet plan likwidacji instrumentu i zachowania jedynie zabytkowego prospektu. W 2008 roku organy wpisano wraz z całym kościołem do rejestru zabytków. Gruntowne prace konserwatorskie podjęto dopiero po częściowej konserwacji samej świątyni i jej wyposażenia (ołtarze). W 2015 roku sporządzono kartę ewidencyjną organów oraz program prac konserwatorskich. Do wykonania prac organmistrzowskich wybrano organmistrza Dominika Kabota ze Świętochłowic, natomiast konserwację szafy i prospektu zlecono firmie RECO z Katowic.

Remont trwał prawie dwa lata i ukończony został w czerwcu 2018 roku. Najtrudniejsze i najbardziej kosztochłonne były konserwacja i częściowa rekonstrukcja zespołu brzmieniowego. Dokładna analiza stanu zachowania piszczałek drewnianych wymusiła częściowe ich odtworzenie w oparciu o parametry techniczne oryginałów. Organmistrz starał się zachować jak najwięcej substancji oryginalnej, wykorzystując lepiej zachowane elementy do rekonstrukcji. Odnowienia piszczałek drewnianych dokonał doświadczony piszczałkarz-konserwator Gotfryd Wrazidło z Zabrza. Konserwację piszczałek metalowych wykonał organmistrz Dominik Kabot z pomocą organmistrza i intonatora Marka Gąsiora. Współpraca obu specjalistów zaowocowała pozytywnym rezultatem prowadzonych prac i uzyskaniem właściwego dla zabytku brzmienia wszystkich głosów. Ze względu na brak dostatecznych źródeł pozwalających na całkowitą rekonstrukcję koncepcji Schefflera w zespole brzmieniowym zachowano część głosów wprowadzonych w XIX wieku. Zastosowano historyczny strój Werckmeister III oraz utrzymano wysokość stroju wyższą o pół tonu od współczesnej.

W ramach postępujących prac zdecydowano o wprowadzeniu do pierwotnego planu korekty, polegającej na powrocie do oryginalnego rozwiązania zastosowanego przez Schefflera. Dotyczyło ono odtworzenia tzw. krótkiej oktawy w manuale i pedale z zachowaniem (tymczasowo) klawiatury manuałowej, przebudowanej prawdopodobnie przez Scholtysska. Celowość takiego rozwiązania wynikała w pierwszym rzędzie z oryginalnego układu piszczałek na wiatrownicy manuałowej (pomimo poszerzenia klawiatury Scholtyssek nie uzupełnił zespołu brzmieniowego o dźwięki chromatyczne pierwszej oktawy), a także z konieczności udrożnienia przejścia za organami, które od końca XIX wieku zamknięte było z powodu umieszczenia w nim malej wiatrownicy z dodanymi piszczałkami chromatycznymi pedału. Powrót do krótkiej oktawy pozwolił na odtworzenie przejścia. Przywrócono także oryginalną kolorystykę szafy i złocenia elementów snycerskich.

Wiatrownica pedałowa, dodana przez U. Scholtysska, została po odnowieniu przekazana do Muzeum Organów Śląskich w Katowicach. Przeprowadzona konserwacja i rewitalizacja zabytkowego zespołu brzmieniowego oraz mechanizmów traktury gry i rejestrów sprawiła, że organy odzyskały pełne walory brzmieniowe. Dzięki temu mogą służyć zarówno liturgii, jak i koncertom dawnej muzyki organowej.

Zakres manuału: C–c3 (zablokowane klawisze Cis, Dis, Fis, Gis); zakres pedału: CDEFGA–c1.


Budowniczy
Wilhelm Gottfried Scheffler
Rok zakończenia budowy
1781
Stan instrumentu
Bardzo dobry
Liczba głosów
13
Liczba klawiatur
I+P
Traktura gry
mechaniczna
Traktura rejestrów
mechaniczna
Dyspozycja instrumentu
ManuałPedał
1. Flaut min. 4’1. Subbass 16’
2. Octave 2’2. Octavbaß 8’
3. Quinte 2⅔3. Baßflöte 8’
4. Quinte 1⅓
5. Vox amabilis 8’ discant
6. Gamba 8’
7. Flaut major 8’
8. Portunal 8’
9. Principal 8’
10. Octave 4’
Stół gry

Stół gry

Wnętrze instrumentu

Wnętrze instrumentu






Autor
Aleksander Kubisz


Ostatnia modyfikacja: 2023-04-21 08:55:05

Kościół św. Mikołaja (Wilcza) - 13 głosów