Prospekt pochodzi z organów, które zbudował Eugenio Casparini w 1703 r. Były one słynne jako słoneczne organy (Sonnenorgel) z powodu umieszczonych w prospekcie 17 słońc, w których znajdowały się piszczałki 12-rzędowej pedałowej mikstury. Po wielu przebudowach organy te usunięto ostatecznie w 1929 r., zastępując je elektropneumatycznym instrumentem. Istniał on do 1979 r., kiedy zaczął się wieloletni generalny remont kościoła. Po jego zakończeniu rozpoczęto starania o budowę nowych słonecznych organów, godnych słynnego poprzednika. Do realizacji projektu wybrano szwajcarską firmę Mathis Orgelbau z Näfels. Pierwszy etap budowy, obejmujący 76 głosów, ukończono w 1997 r.
W 2004 r. zrekonstruowano pedałową słoneczną miksturę, zaś w 2006 r. wstawiono brakujące 12 głosów w Schwellwerku. W 2021 r. dobudowano trzy głosy pedałowe. 19 maja 2024 r. zainaugurowano nowo dobudowaną sekcję Engelswerk. Jest ona umieszczona pod sklepieniem za figurami aniołów i może być obsługiwana z dowolnego manuału lub pedału. Większość jej głosów jest dzielona na bas (B) i dyszkant (D). Pomysłodawcą rozbudowy był Matthias Eisenberg. Traktura rejestrów podwójna (mechaniczna i elektryczna).
Skala manuałów: C–a3; skala pedału: C–f1.
Manuał I | Manuał II | Manuał III | Manuał IV | Pedał | |
---|---|---|---|---|---|
Hauptwerk | Oberwerk | Schwellwerk | Brustwerk | Engelswerk | |
1. Principal 16’ | 1. Qvintadena 16’ | 1. Bordun 16’ | 1. Gedackt 8’ | 1. Orlos 8’ | 1. Gr. Eisenberg 64’ * |
2. Gross octava 8’ | 2. Principal 8’ | 2. Viola pomposa 16’ | 2. Praestant 4’ | 2. Bajoncillo 4’ B/D | 2. Gross-princ.-b. 32’ |
3. Viol di gamba 8’ | 3. Onda maris 8’ | 3. Diapason 8’ | 3. Ged. fleut doux 4’ | 3. Clarin claro 8’ D | 3. Unter-satz 32’ * |
4. Hohl flöt 8’ | 4. Qvintadena 8’ | 4. Gamba 8’ | 4. Nassat 3’ | 4. Trompeta de batalla 8’ B/D | 4. Principal-bass 16’ |
5. Rohr flöt 8’ | 5. Grob-gedackt 8’ | 5. Bordun 8’ | 5. Octava 2’ | 5. Chirimía 2’ B/Trompeta magna 16’ D | 5. Contra-bass 16’ |
6. Fiffaro 8’ | 6. Octava 4’ | 6. Salicional 8’ | 6. Gems-horn 2’ | 6. Sub-bass 16’ | |
7. Rohr-flöt-quint 6’ | 7. Rohr-flöt 4’ | 7. Vox coelestis 8’ | 7. Tertia 1 3/5’ | 7. Basso dolcissimo 16’ * | |
8. Octava 4’ | 8. Sedecima 2’ | 8. Doppel-flöt 8’ | 8. Quintnasat 1 1/3’ | 8. Gr.-qvinten-b. 12’ | |
9. Spitz-flöt 4’ | 9. Glöcklein-thon 2’ | 9. Principal 4’ | 9. Super-sedecima 1’ | 9. Octav-bass 8’ | |
10. Salicet 4’ | 10. Vigesima nona 1 1/2’ | 10. Viola d’amore 4’ | 10. Scharff-mixtur III | 10. Gemss-horn-b. 8’ | |
11. Qvinta 3’ | 11. Scharff-cymbel III | 11. Travers-flöt 4’ | 11. Hobois 8’ | 11. Jubal-flöt 8’ | |
12. Super-octava 2’ | 12. Zynk II | 12. Spitz-flöt 3’ | 12. Super-octav-b. 4’ | ||
13. Mixtur IV | 13. Cornetti III | 13. Schweiz-pfeiff 2’ | 13. Jubal-flöt 4’ | ||
14. Cymbel III | 14. Trompet 8’ | 14. Violine 2’ | 14. Bauer-flöt 2’ | ||
15. Cornet V | 15. Krumb-horn 8’ | 15. Piccolo 1’ | 15. Gr-posaunen 32’ | ||
16. Bombart 16’ | 16. Schalmey 4’ | 16. Mixtur V | 16. Posaunen 16’ | ||
17. Trompet 8’ | 17. Clarinette 8’ ** | 17. Harmonia-aeth. III | 17. Fagotti 16’ | ||
18. Clarin 4’ | 18. Bombarde 16’ | 18. Trompet-bass 8’ | |||
19. Tromp. harm. 8’ | 19. Tromba 8’ | ||||
20. Hautbois 8’ | 20. Clarinen-bass 4’ | ||||
21. Clairon 4’ | 21. Vox angelica 2’ | ||||
22. Clarinette 8’ | 22. Sonnenmixtur [XII] | ||||
23. Vox humaine 8’ |
https://www.kirchenkreis-sol.de/sonnenorgel/
Aktualizacja opisu i zdjęcie stołu gry: Daniel Tomas
Ostatnia modyfikacja: 2024-05-24 12:04:20