Kościół Grobu Matki Bożej Brody (małopolskie)

Prospekt

Prospekt

Opis Instrumentu

Pierwotnie organy miały 6 głosów i jeden manuał bez pedału, jednak wiatrownica z podpisem Stankiewicza jest do dziś 9-głosowa. Na początku XX w. Aleksander Żebrowski dodał do organów pedał ze stałym połączeniem z manuałem oraz jednym głosem umieszczonym na dodatkowej wiatrownicy stożkowej za szafą organową. Kolejny remont przeprowadził Henryk Siedlar w 1967 r. Wymienił on dwa głosy, przerobił krótką oktawę i zainstalował napęd elektryczny. Ostatni gruntowny remont w 1999 r. przeprowadził Lech Skoczylas, wymieniając m.in. pedałowy Subbass 16’ na nowy.

Miech pływakowy, dmuchawa elektryczna z możliwością kalikowania. Wiatrownica manuału klapowo-zasuwowa, pedału stożkowa. Stół gry wbudowany w lewy bok szafy organowej. Prospekt późnobarokowy z elementami rokoka. Nad manubriami nazwy głosów z czasów Stankiewicza. Nad manuałem umieszczona jest tabliczka Aleksandera Żebrowskiego.

Skala manuału: E−c3; skala pedału: E–gis. Wysokość stroju: 450 Hz przy 20°C.


Budowniczy
Jakub Stankiewicz
Rok zakończenia budowy
1794
Stan instrumentu
Dobry
Liczba głosów
10
Liczba klawiatur
I+P
Traktura gry
mechaniczna
Traktura rejestrów
mechaniczna
Dyspozycja instrumentu
ManuałPedał
1. Bourdon 8’1. Subbass 16’
2. Gamba 8’
3. Flaut minor 4’
4. Mixtura [2x]
5. Quinta 1 1/3’
6. Octava 2’
7. Flaut 4’ *
8. Flaut Maior 8’
9. [Pryncypał 4’]
Pomoce
Stałe połączenie manuału
z pedałem
Przypisy
*) w rzeczywistości Oktawa 1’
Stół gry

Stół gry

Manubria i tabliczka budowniczego

Manubria i tabliczka budowniczego

Wnętrze instrumentu

Wnętrze instrumentu






Źródło

Oględziny własne 3.02.2023

Autor
Patryk Adamek


Ostatnia modyfikacja: 2023-02-04 10:11:55