Sekcja manuału III znajduje się w transepcie. Pierwotnie stanowiła ona odrębny, 10-głosowy instrument z dwumanuałowym stołem gry i niezależną sekcją pedału z głosami Subbas 16’ i Fletbas 8’ wykonanymi z jednego rzędu piszczałek. Od początku gra na niej możliwa była także z głównego stołu gry. W 1997 r. oba instrumenty remontował Zbigniew Nita z Kruszewca. W nieznanym czasie usunięto stół gry w transepcie. W 2013 r. podczas remontu organów Jerzy Kukla z głosów sekcji pedałowej transepcie utworzył Quintbas 10 2/3’. Został zakupiona również nowa dmuchawa i ustawiona w szafie organowej (poprzednia była w wieży). Firma Jerzego Ordona wykonała elektronikę sterującą organami (przy zachowaniu tradycyjnych wolnych kombinacji), zastępując oryginalny system bazujący na diodach i przekaźnikach telefonicznych.
Manuał I | Manuał II | Manuał III | Pedał |
---|---|---|---|
1. Kwinta dena 16’ | 1. Pryncypał drewniany 8’ | 1. Kwintaton 8’ ** | 1. Quintbas 10 2/3’ *** |
2. Pryncypał 8’ | 2. Flet major 8’ | 2. Bourdon 8’ * | 2. Pryncypał bas 16’ |
3. Gemshorn 8’ | 3. Salicet 8’ | 3. Pryncypał 4’ * | 3. Subbas 16’ |
4. Gedeckt 8’ | 4. Vox Coelestis 8’ | 4. Róg nocny 4’ ** | 4. Oktawbas 8’ |
5. Oktawa 4’ | 5. Praestant 4’ | 5. Oktawa 2’ ** | 5. Fletbas 8’ |
6. Rurflet 4’ | 6. Bachflet 4’ | 6. Kwinta 1 1/3’ ** | 6. Chorałbas 4’ |
7. Sesqi altera 2x | 7. Nasard 2 2/3’ | 7. Acuta 4x* | 7. Kornetbas 4x |
8. Super oktawa 2’ | 8. Blokflet 2’ | 8. Vox humana 8’ * | 8. Puzon 16’ |
9. Mixtura 5x | 9. Tercja 1 3/5’ | ||
10. Trompet 8’ | 10. Scharf 4x | ||
11. Obój 8’ |
Opracowanie opisu: Paweł Pasternak (tekst), Klaudiusz Bieńko (zdjęcia)
Uzupełnienie informacji w opisie: Jerzy Kukla
Bibliografia: M. Szymanowicz, Organy w kościołach diecezji radomskiej, Lublin 2006, s. 74–76.
Ostatnia modyfikacja: 2023-02-27 20:29:18