Kościół Matki Bożej Królowej Korony Polskiej Gdańsk (pomorskie)

Prospekt

Prospekt

Opis Instrumentu

Budowę drugiego ewangelickiego kościoła (Versöhnungkirche – kościół pojednania) w Oliwie rozpoczęto w 1913 roku. Organy zaczęła budować renomowana w Gdańsku firma Orgelbauanstalt A. Terletzki Inh. Ed. Wittek z Elbląga około 1915 roku, ponieważ gotowe miały być w 1916 roku. Był to opus 484 tej firmy. Budowa kościoła przeciągała się w czasie i tak instrument w pełni ukończony został dopiero w 1920 roku. Oględzin i odbioru organów dokonał gdański rewizor organowy oraz pierwszy organista kościoła Mariackiego w Gdańsku Otto Krieschen. Instrument został uznany za znakomicie udany. Pierwotnie liczba głosów wynosiła 29 (w tym jedna transmisja). Pod koniec lat 20. materia brzmieniowa została nieco zmieniona oraz rozbudowana o jeden głos. Prace przeprowadziła Gerharda Witteka z Elbląga.

W 1945 roku organy zostały zdewastowane i rozszabrowane. W tym samym roku świątynię przejął Zakon Ojców Cystersów. W okresie powojennym instrument został uzupełniony o piszczałki polskich firm organmistrzowskich. Później miały miejsce niewielkie zniany w materii brzmieniowej.

Pogarszający się stan organów doprowadził do ich remontu w 2013 roku. Prace wykonała firma Jacka Ziemiańskiego ze Szczyrzyca k. Limanowej.

Skala manuałów: C-g3; skala pedału: C-f1.

 


Budowniczy
Eduard Wittek
Opus
484
Rok zakończenia budowy
1920
Stan instrumentu
Dostateczny
Liczba głosów
30  (29)
Liczba klawiatur
2+P
Traktura gry
pneumatyczna
Traktura rejestrów
pneumatyczna
Dyspozycja instrumentu
Manuał IManuał IIPedał
Schwellwerk 
1. Principal 16'1. Bordun 16'1. Principalbass 16'
2. Principal 8'2. Geigenprincipal 8'2. Subbass 16'
3. Gamba 8'3. Lieblich Gedackt 8'3. Gedacktbass 16' 6
4. Konzertflöte 8'4. Aeoline 8'4. Quintbass 10 2/3'
5. Quintatön 8'5. Vox coelestis 8'5. Oktavbass 8'
6. Oktave 4'6. Fugara 4'6. Cello 8'
7. Rohrflöte 4’7. Flaut travers 4'7. Oktave 4'
8. Quinta 2 2/3' 18. Oktawa 2' 38. Posaune 16'
9. Schweizpfeife 2' 29. Cymbel 2 rz. 4
10. Cornett 3 fach 2 2/3'10. Oboe 8' 5
11. Mixtur 4 fach 2'
12. Trompete 8'
Pomoce
Połączenia:
Manualkoppel II zu I
Suboktawvkoppel II zu I
Superoktavkoppel II zu I
Superoktavkoppel II zu II
Pedalkoppel I
Pedalkoppel II

Kombinacje:
Piano
Mezzoforte
Forte
Tutti
Freie Kombination
Auslöser

Dźwignie nożne:
Jalousieschweller (II M)
Registerschweller

Pozostałe:
Absteller der Handregister
Automatisches Pianopedal
Rohrwerke ab
Kalkantenglocke
Przypisy
1 nieoryginalny, pierwotnie Gedackt 8'
2 głos dobudowany przez firmę Gerharda Witteka w latach 20.
3 nieoryginalny, pierwotnie Gemshorn 8'
4 nieoryginalny, pierwotnie Konzertflöte 8'
5 pierwotnie Schalmei 8', zamieniony przez firmę Gerharda Witteka
6 transmisja
Stół gry

Stół gry






Opis na medal

Powyższy artykuł został uznany przez Redakcję jako wzorcowy. Jest to szczególne wyróżnienie dla profesjonalnych opisów instrumentów: opartych o bogatą bibliografię oraz wizję lokalną, posiadających wyczerpujący i ciekawy opis, udokumentowanych zdjęciami w wysokiej rozdzielczości oraz powstałych z dbałością o szczegóły. Opis posiadający to wyróżnienie jest wzorem dla wszystkich innych i powinien być przez nie naśladowany. Potwierdza również wiedzę i umiejętności autora w zakresie analizy budowy instrumentu.




Źródło
Werner Renkewitz, Jan Janca, Hermann Fischer, ''Geschichte der Orgelbaukunst in Ost- und Westpreußen von 1333 bis 1944 Bd, II,2'', Köln 2015, s. 444.
[autor nieznany], Orgelbauanstalt A. Terletzki Elbing Inhaber Ed. Wittek Hoflieferant Sr. Königlichen Hoheit de Prinzen Friedrich Leopold von Preußen Geschäftsgründung 1857, Berlin 1908, ostatni strona dodana po 1916 roku.
Archiwum archidiecezjalne w Olsztynie, syg. Olsztyn 518/4, brak numeracji stron.
Wizja lokalna.
Autor
Bartosz Skop


Ostatnia modyfikacja: 2021-03-30 21:26:49

Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki (Gdańsk) - 17 głosów
Kościół NMP Królowej Różańca Świętego (Gdańsk) - 40 głosów
Kościół św. Jana Chrzciciela (Kiełpino Górne) (Gdańsk) - 21 głosów