Organy zbudowane zostały w latach 1719-1721 przez organmistrza z Królewca, Jana Josue Mosengela. Instrument początkowo projektowany jako 18-głosowy o dwóch manuałach bez pedału, w ostatniej formie w roku 1721 dysponował trzema manuałami, pedałem oraz dyspozycją 40 głosów o barokowym brzmieniu. Jak wszystkie instrumenty w tamtych czasach, organy świętolipskie miały trakturę mechaniczną, a niezbędne do gry powietrze pompowane było przez cztery klinowe miechy uruchamiane nożnie przez kalikantów. W 1905 roku Bruno Goebel z Królewca w miejsce barokowych organów wstawił nowe, o romantycznym brzmieniu, a trakturę mechaniczną zastąpił pneumatyczną. Od tej pory instrument ma tylko dwa manuały oraz pedał. W czasie obu wojen światowych organy bardzo ucierpiały: podczas pierwszej cynowe piszczałki prospektowe zamieniono na cynkowe, zaś w roku 1944 instrument zdewastowano. Po wojnie uzupełniono brakujące piszczałki, a w roku 1970 opiekujący się instrumentem br. Waldemar Strzyżewski SJ uruchomił nieczynne przez długie lata figury.
Skala manuałów: C-f3; skala pedału: C-d1.
Manuał I | Manuał II | Pedał |
---|---|---|
1. Gross-Gedeckt 16' | 1. Bordun 16' | 1. Salicet 16' |
2. Rohrflöte 8' | 2. Gedackt 8' | 2. Subbas 16' |
3. Labial Clarinette 8’ | 3. Flauto dulce 8' | 3. Violon 16' |
4. Salicional 8’ | 4. Aeoline 8' | 4. Principal 16' |
5. Gemshorn 8’ | 5. Unda-maris 8' | 5. Nasard 10 2/3' |
6. Schalmei 8’ | 6. Quintadena 8' | 6. Octave 8' |
7. Prinzipal 8’ | 7. Viola di Gamba 8' | 7. Cello 8' |
8. Flote 4' | 8. Principal amabile 8' | 8. Super-Octave 4' |
9. Octave 4' | 9. Terz 1 3/5’ | 9. Posaune 16' |
10. Piccolo 2’ | 10. Principal 4' | |
11. Rausch-Quinte 2 2/3’ 1 | 11. Progressiv 4 fach2 | |
12. Mixtur 3-4 fch. | 12. Oboe 8' 3 | |
13. Cornett 4 fach | ||
14. Fagotto 16’ | ||
15. Trompete 8’ | ||
16. Krummhorn 8’ | ||
17. Trompete 16’ | ||
18. Zimbel 3 fach |
Zdjęcie prospektu: Michał Markuszewski
Ostatnia modyfikacja: 2024-07-07 20:52:27