Obecne organy, znajdujące się pierwotnie w gmachu Filharmonii Krakowskiej, zostały wybudowane przez firmę Wacława Biernackiego z Krakowa. Budowa był prowadzona w dwóch etapach. Najpierw, w latach 1950-1951, firma wykonała 30-głosowy, 2-manuałowy instrument. Później, na początku lat 60. XX wieku, ta sama firma powiększyła instrument, który odtąd miał 60 głosów oraz 3 manuały i pedał. W 1978 roku, w związku z planami budowy nowego, mechanicznego instrumentu w budynku filharmonii, organy zostały sprzedane parafii Najświętszego Serca Pana Jezusa w Nowym Targu dzięki wsparciu inicjatywy ówczesnego metropolity krakowskiego Karola Wojtyły. Podczas przenoszenia organów zaginęły głosy językowe. Montaż w Nowym Targu przeprowadziła firma Stanisława Ziai z Chmielnika k. Rzeszowa.
Obecnie instrument ma 55 głosów. Jego stan jest dostateczny. Głosy językowe wymagają nastrojenia. Od czasu do czasu w głosach językowych zawieszają się niektóre dźwięki, zwłaszcza podczas gry w Tutti. Kontuar pierwotnie był mobilny, obecnie na stałe ustawiony przodem do prezbiterium na osi kościoła. Pedał wklęsły, promienisty.
Rozmieszczenie sekcji: za prospektem pośrodku sekcje manuałów I oraz II, za nimi pod ścianą sekcja manuału III w szafie ekspresyjnej. Sekcja pedału nie ma podziału na strony C i Cis, jednak jest rozmieszczony po lewej i prawej stronie manuałów. Patrząc z prezbiterium, po prawej stronie znajduje się między innymi drewniany Pryncypał 16', a po lewej między innymi Salicet 16' i Puzon 16'.
Na wiosnę 2016 roku rozpoczęto remont instrumentu, który przeprowadził Lech Skoczylas z Krakowa. Została wymieniona elektronika, piszczałki prospektowe zostały posrebrzone, a ich labia pomalowano na złoto. Dobudowany został głos Vox coelestis, którego piszczałki zostały wstawione na miejsce, które pierwotnie miał zajmować głos Vox Humana. Głos Septyma został uruchomiony. 11 listopada 2016 r. pękł miech sekcji manuału II, jednak usterka została szybko naprawiona.
Skala manuałów: C-a3; skala pedału: C-f1.
Manuał I | Manuał II | Manuał III | Pedał |
---|---|---|---|
1. Praestant 16' | 1. Flet kryty 8' | 1. Kwintaton 16' | 1. Pryncypał 16' (drewno) |
2. Pryncypał 8' | 2. Kwintadena 8' | 2. Pryncypał 8' | 2. Salicet 16' |
3. Bourdon 8' | 3. Dolce 8' | 3. Flet Rurkowy 8' | 3. Subbas 16' |
4. Gemshorn 8' | 4. Pryncypał 4' | 4. Salicet 8' | 4. Kwinta 10 2/3' (drewno, kryta) |
5. Dulcjan[a] 8' | 5. Flet Blokowy 4' | 5. Oktawa 4' | 5. Oktawa 8' |
6. Oktawa 4' | 6. Sesquialtera 2x (2 2/3') | 6. Flet 4' | 6. Flet basowy 8' |
7. Flet Rurkowy 4' | 7. Oktawa 2' | 7. Nasard 2 2/3' | 7. Chorałbas 4' |
8. Kwinta 2 2/3' | 8. Flet kwintowy 1 1/3' | 8. Róg Nocny 2' | 8. Flet 4' |
9. Oktawa 2' | 9. Oktawin 1' | 9. Tercja 1 3/5' | 9. Oktawa 2' |
10. Mixtura major 4-6 x | 10. Mixtura Acuta 3-5x | 10. Kwarta 2x (1 1/3' + 1') | 10. Mixtura 4x |
11. Mixtura minor 4x | 11. Cymbel 3x | 11. Piccolo 1' | 11. Sordun 32' |
12. Kornet 4x | 12. Dulcjan 16' | 12. Mixtura 4-6x | 12. Puzon 16' |
13. Trompet 16' | 13. Róg Krzywy 8' | 13. Cymbel kwintowy 3x | 13. Bombarde 8' |
14. Trompet 8' | 14. Szałamaja 4' | 14. Fagot 16' | 14. Trąbka 4' |
[rezerwa]* | 15. Septyma 1 1/7' ** | ||
16. Vox coelestis 8' *** | |||
17. Regał 4' **** |
Ostatnia modyfikacja: 2019-04-20 07:03:53