Organy wybudowała w roku 1967 firma Bader. Zostały zakupione z kościoła ewangelickiego w miejscowości Calw pod Stuttgartem. 17 lipca 2008 roku rozpoczęto montaż organów w Obrze. Wiatrownice zbudowane są z drewna mahoniowego i dębowego. Miech pływakowy. Każda wiatrownica posiada miech wyrównawczy.
Zanim w 2008 r. postawiono obecny instrument, w kościele stały organy firmy Sauer (opus 1509) z 1935 roku (informacje na temat budowniczego czerpię z własnych poszukiwań i ustaleń). Nie zachował się oryginalny stół gry - pozostały z niego tylko wyłączniki rejestrowe i wskaźnik stopnia otwarcia szafy ekspresyjnej. Instrument ten miał także "bogatą" historię. Dwukrotnie zmieniano trakturę. Oryginalna to pneumatyczna. W latach 90. XX w. przerobiono ja na elektromagnetyczną, co nie sprawdziło się i po kilku latach powrócono do oryginału - niestety instrument bardzo na tym ucierpiał. Wszystkie prace pochłonęły dużą ilość pieniędzy, więc z braku środków finansowych rezultat ostatniej przebudowy nie był zadowalający. Nie użyto już ołowianych rurek, a plastikowe, co również okazało się chybionym pomysłem, nie powrócono do oryginalnego stołu gry i klawiatur (które nb. zachowały się!!!). Wykorzystano natomiast plastikowe klawiatury. Kilka lat grałem na tym instrumencie i praktycznie nie było sytuacji, gdzie nie trzeba by odblokowywać zawieszonego głosu etc... Świetny instrument popadł w ruinę. Dodam, że głosy były kapitalne, doskonale komponowały się z barokowym wnętrzem świątyni, czego niestety teraz powiedzieć nie można.
Instrument trafił do Obry po 1945 r. (do dziś zagadką jest jaki instrument stał przed wojną, źródła i wspomnienia straszych parafian wskazują na 40 głosowy instrument jakieś niemieckiej firmy) z protestanckiego kościoła z Kargowej.
Myślę, że warto podać dyspozycję tych organów.
Traktura: pneumatyczna
Liczba głosów: 19
Pomoce:
Jedna wolna kombinacja, Piano, Forte, Tutti, Tremolo
Połączenia: I/II, Pedał/I, Pedał/II
Szafa ekspresyjna
Manuał I | Manuał II | Pedał |
1. Bourdon 16' | 1. Krumm-horn 8' | 1. Posaune 16' |
2. Prinzipal 8' | 2. Salicional 8' | 2. Subbas 16' |
3. Gemshorn 8' | 3. Rohrflote 8' | 3. Oktav-bass 8' |
4. Gedackt 8' | 4. Fugara 4' | 4. Choral-bass 4' |
5. Oktave 4' | 5. Flauto 4' | |
6. Super-oktave 2' | 6. Quinte 2 2/3' | |
7. Mixtur 3-4f. | 7. Waldflote 2' | |
8. Terz 1 3/5' |
Manuał I | Manuał II | Pedał |
---|---|---|
1. Prinzipal 8' | 1. Gedackt 8' | 1. Subbass 16' |
2. Spitzgedackt 8' | 2. Salizional 8' | 2. Zartbass 16' |
3. Octave 4' | 3. Harfprinzipal 4' | 3. Octave 8' |
4. Rohrflöte 4' | 4. Nasat 4' | 4. Gemshorn 4' |
5. Waldflöte 2' | 5. Octave 2' | 5. Choralbass 4 fach 4' |
6. Mikstur 4 – 5 fach | 6. Terz-sept. 2 fach | 6. Fagot 16' |
7. Dulcian 16' | 7. Quintflöte 1 1/3' | |
8. Gemshornlein 1' | ||
9. Schaff 4 fach 2/3' | ||
10. Kopftrompete 8' |
Ostatnia modyfikacja: 2017-02-07 19:11:03