Organy kolegiaty w Gdańsku Wrzeszczu zostały zbudowane w 1910 roku przez firmę Paula Bertholda Voelknera z Bydgoszczy. Autorem dyspozycji był rewizor diecezji chełmińskiej Oskar Hermańczyk, organista tumski z Pelplina. 42-głosowa koncepcja brzmieniowa była oparta na regulacjach dotyczących budowy organów wypracowanych podczas III Kongresu Towarzystwa Muzycznego we Wiedniu (tzw. Wiener Orgelbauregulativ) z 1909 roku. Hermańczyk uwzględnił uwagi uznanych ekspertów budownictwa organowego: prof. Arthura Egidiego oraz Maxa Allihna. Odbiór nowego instrumentu odbył się 25 stycznia 1911 roku. Obok Hermańczyka kwestii budowlanych (w tym wykonania prospektu) z urzędu doglądał rejencyjny radca budowlany Zillmer oraz zarząd kościoła. Dzieło Voelknera oceniono jako instrument wysokiej klasy. W pierwotnym założeniu organy miały 42 rejestry podzielone na trzy sekcje manuałowe i jedną pedałową. Wolnostojący stół gry połączony był z wiatrownicami trakturą pneumatyczną. Od początku dzieło to zasilane było dmuchawą elektryczną.
Pierwsze modyfikacje w dzieło Voelknera zostały wprowadzone w 1943 roku przez organmistrza Josefa Goebla z Gdańska. Planowano rozbudowę do 46 głosów, jednak z powodu trudności gospodarczych w czasie wojny zrealizowano jedynie część prac. Goebel wymienił kilka rejestrów oraz wstawił nowe, nadając organom charakter neobarokowy. Niska jakość działań tego organmistrza wykonywanych w czasie II wojny światowej dała o sobie znać już w latach powojennych. W 1953 roku przeprowadzaono gruntowny remont, jednak na początku lat 70. organy nie nadawały się do użytku.
W 1970 roku ówczesny proboszcz parafii Serca Jezusowego, ks. kan. Paweł Baranowski, nawiązał kontakt z organmistrzem Józefem Sobiechowskim, który przedstawił ofertę zachowawczej przebudowy instrumentu. Ta jednak nie została zaakceptowana i po pewnym czasie swoją ofertę w styczniu 1974 roku przedłożyła uchodząca za najlepszą w Polsce firma rodziny Kamińskich z Warszawy. Kamińscy zaproponowali głęboką ingerencję w strukturę brzmieniową i techniczną instrumentu Voelknera. Umowę podpisano w sierpniu 1974 roku, a prace ukończono w 1976 roku. W ich wyniku instrument otrzymał nowy stół gry, zmieniono trakturę na elektropneumatyczną oraz wykonano nowe miechy. Rozszerzono również zakresy manuałów i pedału. Duże zmiany zaszły w strukturze brzmieniowej. Sekcja główna stała się manuałem II, zaś pierwszy manuał (w całości nowy) został ukształtowany jako pozytyw. Ogółem Kamiński wykonał około 15 nowych głosów.
Obecnie [2022] stan instrumentu pozostaje dalece niezadowalający. Wymagany jest co najmniej kapitalny remont. Wartym przemyślenia byłby pomysł powrotu do oryginalnej dyspozycji Oskara Hermańczyka i firmy Voelkner.
Skala manuałów: C–a3; skala pedału: C–f1.
Manuał I | Manuał II | Manuał III | Pedał |
---|---|---|---|
Pozytyw | Główny | Żaluzjowy | |
1. Flet kryty 8' | 1. Pryncypał 16' | 1. Kwintadena 16' | 1. Pryncypał 16' |
2. Kwintadena 8' | 2. Pryncypał 8' | 2. Pryncypał 8' | 2. Subbass 16' |
3. Pryncypał 4' | 3. Flet rurkowy 8' | 3. Flet kryty 8' | 3. Kwinta 10 2/3' |
4. Flet rurkowy 4' | 4. Rożek 8' | 4. Salicet 8' | 4. Oktawa 8' |
5. Oktawa 2' | 5. Oktawa 4' | 5. Pryncypał 4' | 5. Flet kryty 8' |
6. Kwinta 1 1/3' | 6. Flet 4' | 6. Flet tęgi 4' | 6. Chorał 4' |
7. Sifflet 1' | 7. Kwinta 2 2/3' | 7. Nasard 2 2/3' | 7. Mixtura V 2' |
8. Sesquialtera II 2 2/3' | 8. Flet leśny 2' | 8. Róg nocny 2' | 8. Puzon 16' |
9. Szarf V | 9. Mixtura IV-V | 9. Tercja 1 3/5' | 9. Trąbka 8' |
10. Ranket 16' | 10. Szarf II-III | 10. Septyma 1 1/7' | |
11. Niedźwiedź 8' | 11. Trąbka 8' | 11. Mixtura IV-V | |
12. Cymbałki III | |||
13. Tuba 16' | |||
14. Obój 8' |
W. Renkewitz, J. Janca, H. Fischer, „Geschichte der Orgelbaukunst in Ost- und Westpreußen von 1333 bis 1944”, Bd. II.2, Köln 2015, s. 501
W.J. Brylla, „Organmistrz Paul Voelkner z Bydgoszczy – przyczynki do monografii firmy”, [w:] „Organy i muzyka organowa VII”, Gdańsk 1988, s. 99–112
Archiwum firmy Kamińskich z Warszawy
Wizja lokalna
Ostatnia modyfikacja: 2023-09-03 18:43:19