Kościół Matki Bożej Częstochowskiej (Słotwina) Brzesko (małopolskie)

Prospekt

Prospekt

Opis Instrumentu

Organy zostały zbudowane dla tymczasowej kaplicy pełniącej od 1944 r. funkcję kościoła parafialnego. Początkowo planowano 12 głosów, lecz wykonano ich jedynie 9. Pierwotna dyspozycja była następująca:

Manuał Pedał
Holflet 8' Subbas 16'
Salicet 8' Oktawbas 8'
Vox coelestis 8' Fletbas 8'
Bachflet 4'  
Pikolo 2'  
Rurflet 4'  
   
Połączenie: M-P   

 

W latach 80. kaplicę rozebrano i wybudowano na jej miejscu obecny kościół parafialny. Umowa na montaż i rozbudowę organów została zawarta ze Stanisławem Bałchanem z Bielska-Białej 9 marca 1984 roku, a przebudowany instrument został oddany do użytku 8 listopada 1985 roku. Zgodnie z umową do rozbudowy organów użyty został używany stół gry pochodzący z organów firmy Aleksandry Biernackiej-Grandys z 1974 r. z kościoła w Wapienicy (dzielnicy Bielska-Białej). 9 marca 1986 r. instrument podczas konsekracji kościoła poświęcił bp Jerzy Ablewicz.

Prospekt wyposażony w obudowę architektoniczną, symetryczny, złożony z pięciu pól piszczałkowych tworzących układ schodkowy. Wysokosć grup jest rosnąca dośrodkowo, natomiast piszczałki we wszystkich grupach mają układ odśrodkowy (w środkowej – wewnętrznie). Przestrzeń powyżej piszczałek wypełniona ażurową kratką. Szafa organowa utrzymana w kolorystyce naturalnego drewna.

Wiatrownice stożkowe. Stół gry wolnostojący na emporze bocznej (grający siedzi przodem do prezbiterium). 

Skala manuałów: C–a3; skala pedału: C–f1.


Budowniczy
Wacław Biernacki
Rok zakończenia budowy
1962
Liczba głosów
18
Liczba klawiatur
2+P
Traktura gry
elektro-pneumatyczna
Traktura rejestrów
elektro-pneumatyczna
Dyspozycja instrumentu
Manuał IManuał IIPedał
1. Pryncypał 8’1. Pryncypał flet 8’1. Subbas 16'
2. Bourdon 8’2. Rurflet 8'2. Oktawbas 8'
3. Hohlflet 8’3. Salicet 8'3. Fletbas 8'
4. Oktawa 4’4. Vox coelestis 8'
5. Blokflet 4’5. Bachflet 4'
6. Sesquialt 2x6. Pikolo 2'
7. Superoktawa 2’7. Scharf 3x
8. Mixtura 3x8. Obój 8'
Pomoce
Połączenia:
• M.II – M.I
• Super M.II – M.I
• Super M. II
• M.I–Ped.
• M II–Ped.

Urządzenia dodatkowe:
• automat pedałowy
• dwie wolne kombinacje
• crescendo
• wyłącznik głosu językowego (nieczynny)
• tremolo manuału II

Rejestry zbiorowe:
• Piano
• Forte
• Tutti
Stół gry

Stół gry






Źródło
P. Pasternak, Kierunki stylistyczne w budownictwie organowym w diecezji tarnowskiej w latach 1945–1992, Warszawa 2021 (praca doktorska UMFC; tam też szczegółowa bibliografia)
Autor
Paweł Pasternak


Ostatnia modyfikacja: 2022-01-01 22:38:24