Po 1880 r. 9-głosowe organy dla tutejszego kościoła wykonał Jan Grocholski ze Starego Sącza. Jednak już w 1917 r. orzeczono, że są w stanie bardzo lichym i żadnej wartości artystycznej nie przedstawiają. Uległy zniszczeniu wraz z kościołem podczas II wojny światowej. Historia obecnego instrumentu rozpoczyna się 5 stycznia 1959 roku, kiedy podczas wizytacji dziekańskiej zalecono pomyśleć o organach. Już 8 listopada tego roku nowy instrument poświęcił bp Karol Pękala. W 1972 r. podczas wizytacji kanonicznej zapisano: organy nowe, wymagają jednak przeglądu. Przed następną wizytacją w 1978 r. został przeprowadzony generalny remont i strojenie organów. Kolejny remont przeprowadził w 1993 r. Kazimierz Plewa z Nowego Sącza. W 2019 r. Andrzej Ragan z Włocławka dobudował na dostawce w manuale II głos Obój 4’.
Prospekt trójczłonowy. Człony skrajne bliźniacze, złożone z trzech grup piszczałek: grupa od strony ścian kościoła złożona z czterech piszczałek drewnianych równej długości, grupa środkowa z piszczałek metalowych o długościach korpusów rosnących dośrodkowo, grupa od strony członu środkowego złożona z piszczałek metalowych, najwyższa, o długościach korpusów rosnących odśrodkowo. Człon środkowy ze zredukowanym cokołem zawieszony ponad podłogą chóru, złożony z pięciu grup piszczałek: grupy skrajne złożone z czterech piszczałek drewnianych równej długości, grupy pośrednie z piszczałek metalowych o długościach korpusów rosnących dośrodkowo, grupa środkowa najwyższa, złożona z piszczałek metalowych o długościach korpusów lekko rosnących odśrodkowo. Cokół prospektu oraz drewniane piszczałki prospektowe malowane na kolor kremowy. Gzyms prospektu oraz płyciny odzwierciedlają podział na grupy piszczałek. Skromna dekoracja snycerska w postaci wolutowo zawijanych konsolek w cokołach członów skrajnych i uskrzydlonej główki anielskiej pośrodku cokołu członu środkowego.
Wiatrownice stożkowe. Dwa miechy pływakowe umieszczone na chórze muzycznym: większy dla manuału I i pedału, mniejszy dla manuału II. Stół gry wolnostojący, w prawej części chóru (grający siedzi lewym bokiem do prezbiterium).
Skala manuałów: C–a3; skala pedału: C–f1.
Manuał I | Manuał II | Pedał |
---|---|---|
1. Pryncypał 8’ | 1. Holflet 8’ | 1. Violonbas 16’ |
2. Bourdon 8’ | 2. Flet łagodny 8’ | 2. Subbas 16’ |
3. Salicet 8’ | 3. Aeolina 8’ | 3. Pryncypał 8’ |
4. Oktawa 4’ | 4. Vox coelestis 8’ | 4. Fletbas 8’ |
5. Traversflet 4’ | 5. Praestant 4’ | 5. Chorałbas 4’ |
6. Róg nocny 4’ | 6. Bachflet 4’ | 6. Puzon 16’ |
7. Kwinta szumiąca 2ch. | 7. Nasard 2 2/3’ | |
8. Mikstura 3ch. | 8. Pikolo 2’ | |
9. Trompet 8’ | 9. Cymbel 3ch. | |
10. Obój 4’ |
Ostatnia modyfikacja: 2021-09-18 14:17:54