Parafia Przecław powstała w II połowie XIII wieku, a już w wieku XVI istniał w niej murowany kościół. Jest jedną z pierwszych (poza większymi ośrodkami) na terenie dzisiejszej diecezji tarnowskiej, która posiadała organy, takowe bowiem wspomniane są już w aktach wizytacyjnych z 1596 roku. Podczas następnej wizytacji z 1610 roku pisano już o dwóch połączonych organach, co można interpretować jako instrument z pozytywem w balustradzie chóru. Jakiś pozytyw został także odnowiony przed 1641 r. przez Bractwo Najświętszego Różańca. W 1721 r. w kościele były organy 10-głosowe wymagające naprawy, a w roku 1831 – 12-głosowe. Ten sam instrument wspomniano w 1848 r. jako zużyty i zniszczony. Rozebrano go prawdopodobnie wraz z poprzednim kościołem.
Obecna neogotycka świątynia została wzniesiona w 1881 r. z fundacji hrabiego Stanisława Reya, a 5 lat później jej konsekracji dokonał biskup tarnowski Ignacy Łobos. Pierwsze organy do tego kościoła zbudowała renomowana firma braci Rieger z Jägerndorf w 1893 roku jako opus 410 (według katalogu 414). Miały 7 głosów, jeden manuał i pedał, trakturę mechaniczną i wiatrownice stożkowe. Organy istniały w kościele do 1955 roku, kiedy w związku z budową nowego instrumentu zostały przeniesione do kościoła parafialnego w Zdziarcu, gdzie znajdują się do dziś.
W 1954 r. ofertę na budowę 16-głosowego instrumentu złożył Czesław Kruszewski z Warszawy. Miejscowy proboszcz, informując kurię diecezjalną o zamiarze budowy, przesłał również własny projekt dyspozycji o 21 głosach z prośbą o ocenę, czy taka dyspozycja byłaby racjonalna i praktyczna. Niestety, oba projekty nie zachowały się. Do budowy przystąpiła natomiast znana pracownia Wacława Biernackiego z Krakowa. Nowy prospekt, składający się z dwóch bliźniaczych członów, z których każdy wzorowany był na prospekcie organów Riegera, wykonali miejscowi stolarze. Instrument był już w budowie w 1956 roku, a jego odbiór i poświęcenie przewidywano w roku następnym. Początkowo planowano wykonanie głosów, ostatecznie było ich jednak 22 z zostawionym w stole gry miejscem
dla jeszcze jednego głosu – Klarnetu 8’ w manuale II. Organy były remontowane w roku 1992 oraz w 2006 r. przez Kazimierza Plewę z Nowego Sącza i Antoniego Kuczaja z Gołkowic. Miały dwa manuały i pedał, trakturę elektropneumatyczną i wiatrownice stożkowe. Dyspozycja była następująca:
Manuał I (C–a3) | Manuał II (C–a3) | Pedał (C–f1) |
Pryncypał 8’ | Pryncypałflet 8’ | Violonbas 16’ |
Koncert flet 8’ | Salicet 8’ | Subbas 16’ |
Gemshorn 8’ | Vox coelestis 8’ | Oktawbas 8’ |
Bourdon 8’ | Gedekt 8’ | Fletbas 8’ |
Oktawa 4' | Praestant 4’ | Puzon 16’ |
Rurflet 4’ | Flet harmon. 4’ | |
Mixtura 3 ch | Nazard 2 2/3’ | |
Trompet 8’ | Pikolo 2’ | |
Cymbel 3 ch | ||
Klarnet 8’ |
Połączenia: MII-MI, Super MII-MI, Subo MII-MI, Super M II, MI-Ped, MII-Ped
Urządzenia dodatkowe: automat pedałowy, wolna kombinacja, crescendo, żaluzja manuału II (tylko dźwignia), tremolo manuału II, wyłącznik głosów językowych
Rejestry zbiorowe: Piano, Forte, Tutti, Pleno
Z upływem lat organy Biernackiego zaczęły sprawiać coraz większe problemy, z których największym była aktywność drewnojadów. Sekcja pedału została przez nie praktycznie całkowicie zniszczona. Skutkiem tego postanowiono o gruntownej przebudowie instrumentu. Oferty na prace przedstawiły dwie włocławskie firmy organmistrzowskie: Mirosława Jakubowskiego i Andrzeja Ragana, spośród
których wybrano tę drugą. Wykonano nowy prospekt, ze starego pozostawiając jedynie cokół. Trakturę zmieniono na mechaniczną, a wiatrownice na klapowo-zasuwowe. Sekcję pedału, z powodu jej zniszczenia przez drewnojady, wykonano praktycznie na nowo. Prace ukończono w 2019 roku. Po przebudowie organy mają 24 głosy oraz pozostawione na wiatrownicy miejsce na kolejny głos Obój 8’.
W lewej szafie znajdują się sekcje manuałów, w prawej zaś sekcja pedału. W każdej szafie znajduje się jeden miech pływakowy z własną dmucha wą elektryczną. Wolnostojący stół gry usytuowany jest w pobliżu lewej szafy organowej: organista siedzi tyłem do niej, przodem do prawej szafy, a pra wym bokiem do prezbiterium.
Skala manuałów: C–g3; skala pedału: C–f1.
Manuał I | Manuał II | Pedał |
---|---|---|
1. Pryncypał 8’ B/R | 1. Gemshorn 8’ B | 1. Subbas 16’ R |
2. Koncertflet 8’ R | 2. Salicet 8’ B | 2. Violonbas 16’ R |
3. Bourdon 8’ R | 3. Vox coelestis 8’ B* | 3. Oktawbas 8’ R |
4. Oktawa 4’ B | 4. Gedakt 8’ R | 4. Fletbas 8’ R |
5. Rurflet 4’ B | 5. Prestant 4’ B | 5. Chorałbas 4’ A |
6. Superoktawa 2’ R | 6. Holflet 4’ A | 6. Puzon 16’ R |
7. Mixtura 4x B/R | 7. Nasard 2 2/3’ B | |
8. Trompet 8’ B | 8. Picolo 2’ B | |
9. Tercja 1 3/5’ R | ||
10. Obój 8’ |
Ostatnia modyfikacja: 2021-09-18 13:04:17