Kościół św. Klemensa Zawoja (małopolskie)

Prospekt

Prospekt

Opis Instrumentu

Kościół parafialny w Zawoi wzniesiono w roku 1888 w miejscu świątyni z lat 50. XVIII wieku (pierwotny projekt przewidywał jedynie jej rozbudowę). Przedsięwzięcie sfinansował arcyksiążę Albrecht Habsburg z Żywca, zaś plany opracował związany z nim architekt Karol Pietschka. W aranżacji wnętrza nowego kościoła wykorzystano osiemnastowieczne elementy wyposażenia przeniesione ze starego kościoła, w tym także organy nieznanego budowniczego, które umiejscowiono na drewnianym chórze. Prawdopodobnie był to instrument nie większy niż 10 głosów, utrzymany w konwencji barokowej, znajdujący się tuż przy balustradzie chóru (do dziś zaobserwować można na ścianach jasne przebarwienia z zarysem starej szafy, które wskazują konkretne położenie organów).

Instrument służył parafii do 1911 r., kiedy według kronik odmówił posłuszeństwa, będąc już mocno wysłużonym. Rozpoczęto więc starania o budowę nowego instrumentu, zebranie środków finansowych oraz wybór odpowiedniej firmy, którą została Gebrüder Rieger. Niestety wybuch I wojny światowej spowodował, że oszczędności przeznaczono na pilniejsze potrzeby gospodarcze, z kolei ze strony firmy nastąpiły komplikacje w postaci konfiskaty materiału piszczałkowego oraz braku pracowników. Na czas nieokreślony odłożono więc inwestycję związaną z organami, a podczas liturgii akompaniowano na fisharmonii.

Sytuacja zmieniła się kilka lat później, kiedy Józef Buba, gospodarz i dawny wójt ze Skawicy, postanowił przeznaczyć na budowę organów pieniądze pochodzące ze sprzedaży młyna. Do tej kwoty zebrano jeszcze niewielką sumę wśród parafian i na początku 1922 r. rozpoczął się montaż organów w kościele. W międzyczasie rozebrano stary instrument, który sprzedano do parafii w niedalekiej Koszarawie, jednak nie są znane dalsze losy tej transakcji. 19 sierpnia 1922 r. nastąpił oficjalny odbiór instrumentu, którego dokonał ks. Michał Wojtusiak, absolwent Szkoły Muzyki Kościelnej w Ratyzbonie a zarazem, jak określa go kronika parafialna, profesor muzyki i śpiewu w Krakowie. Dzień później organy zostały poświęcone podczas sumy parafialnej.

Kroniki parafialne nie wspominają już później o inwestycjach związanych z organami. Z informacji ustnych wiadomo, że pod koniec XX w. przeprowadzono remont, podczas którego wymieniono dmuchawę elektryczną oraz spolszczono nazwy głosów zmieniając tabliczki rejestrowe. Obecnie instrument znajduje się w zadowalającym stanie technicznym, jednak wymagane są pilne naprawy, które w kilku etapach podejmuje Andrzej Guziak z Zakopanego.

Organy składają się z dwóch symetrycznych szaf: sekcje pedału i manuału II umieszczone są w prawej szafie (patrząc od głównego ołtarza), natomiast sekcja manuału I – w lewej szafie. W każdej szafie znajduje się po jednym miechu pływakowym. Wolnostojący stół gry znajduje się pośrodku i jest umiejscowiony przodem do prezbiterium. Wiatrownice stożkowe.

Skala manuałów: C–f3; skala pedału: C–d1.


Budowniczy
Rieger
Opus
2110
Rok zakończenia budowy
1922
Stan instrumentu
Dostateczny
Liczba głosów
12
Liczba klawiatur
2+P
Traktura gry
pneumatyczna
Traktura rejestrów
pneumatyczna
Dyspozycja instrumentu
Manuał IManuał IIPedał
1. Bourdon 16’1. Pryncypał skrzypcowy 8’1. Subbas 16’
2. Pryncypał 8’2. Salicyonał 8’2. Oktaw Bass 8’
3. Gamba 8’3. Rorflet 8’
4. Flet minor 8’4. Flet 4’
5. Oktawa 4’
6. Kornett-Mixtur 3 rzęd.
Pomoce
Połączenia: Sub II–I, Super II–I, II–I, Super I, I–Ped., II–Ped.
Stałe kombinacje: Piano, Mezzoforte, Forte
Stół gry

Stół gry

Tabliczka fundacyjna

Tabliczka fundacyjna

Fragment kosztorysu z charakterystyką głosów

Fragment kosztorysu z charakterystyką głosów






Źródło
Kroniki parafialne, oględziny własne, informacje od miejscowego organisty
Autor
Maciej Leśniak


Ostatnia modyfikacja: 2021-06-28 22:43:23

Kościół św. Józefa Robotnika (karmelitów bosych – Zakamień) (Zawoja) - 12 głosów