Najstarsze wzmianki dotyczące organów w Raszynie sięgają 1833 r., kiedy to w aktach archiwalnych wspomniany jest „pozytyw zrujnowany niezdatny do reperacji”. W 1834 r. chciano wybudować nowe organy, jednakże dokonano tego dopiero pięć lat później. W 1861 r. pozłocono prospekt. W 1901 r. Adolf Homan zbudował nowe organy (opus 64). Miały one 10 głosów, jeden manuał i pedał oraz trakturę pneumatyczną. W 1914 r. instrument ten został uszkodzony w czasie działań wojennych i wymagał naprawy jeszcze rok później.
Około 2001 r. ówczesny proboszcz, ks. Stanisław Leszczyński, zaplanował remont instrumentu. Zgłosiło się trzech potencjalnych wykonawców: Tomasz Nowak z Krakowa, Włodzimierz Truszczyński z Warszawy i Dariusz Zych z Wołomina. W efekcie końcowym wybrano firmę Truszczyńskiego, który zaproponował budowę nowego instrumentu, twierdząc, że do obecnej kubatury kościoła organy Homana są za małe.
Powstało kilka projektów. Pierwszy z nich zakładał umieszczenie szafy poprzedniego instrumentu jako pozytywu w balustradzie chóru. Kolejny proponował pozostawienie zabytkowej szafy i wybudowanie nowego pozytywu w balustradzie chóru oraz wież pedałowych. Oba projekty zostały zakwestionowane przez ówczesnego rzeczoznawcę Ministra Kultury do spraw zabytkowych organów. W rezultacie powstał trzeci projekt, nie ingerujący w balustradę chóru, który został zatwierdzony i na jego podstawie wybudowano obecny instrument.
Dotychczasowe organy Homana planowano przekazać do nowej parafii w Dawidach, jednak ta wycofała się z transakcji i ostatecznie instrument przeniesiono do Zalesia Górnego, gdzie znajduje się obecnie.
Nowe organy zabrzmiały po raz pierwszy w Wielkanoc 2002 r. Uruchomiono wówczas dwa głosy z manuału I. W wakacje tegoż roku oddano do użytku sekcję pedału. Instrument został uroczyście poświęcony 22 września 2002 r. przez kard. Józefa Glempa, a koncert inauguracyjny wykonał Michał Dąbrowski.
Wiatrownice klapowo-zasuwowe. Trzy miechy magazynowe. Stół gry wbudowany centralnie w cokół szafy organowej.
Skala manuałów: C-g3; skala pedału: C-f1.
Manuał I | Manuał II | Pedał |
---|---|---|
1. Pryncypał 8' | 1. Gedackt 8' | 1. Subbas 16' |
2. Rurflet 8' | 2. Quintadena 8' | 2. Oktawbas 8' |
3. Salicet 8' | 3. Pryncypał 4' | 3. Chorałbas 4' |
4. Oktawa 4' | 4. Trawersflet 4' | 4. Puzon 16' |
5. Gedackt 4' | 5. Oktawa 2' | 5. Trompet 8' |
6. Quinta 2 2/3' | 6. Quinta 1 1/3' | |
7. Flet leśny 2' | 7. Szarf 4x | |
8. Tercja 1 3/5' | 8. Dulcjan 8' | |
9. Mixtura 5x | ||
10. Bourdon 16' * | ||
11. Trompet 8' | ||
12. Cleiron 4' |
Ostatnia modyfikacja: 2021-04-10 08:19:33