Kościół św. Szczepana Raszyn (mazowieckie)

Prospekt

Prospekt

Opis Instrumentu

Najstarsze wzmianki dotyczące organów w Raszynie sięgają 1833 r., kiedy to w aktach archiwalnych wspomniany jest „pozytyw zrujnowany niezdatny do reperacji”. W 1834 r. chciano wybudować nowe organy, jednakże dokonano tego dopiero pięć lat później. W 1861 r. pozłocono prospekt. W 1901 r. Adolf Homan zbudował nowe organy (opus 64). Miały one 10 głosów, jeden manuał i pedał oraz trakturę pneumatyczną. W 1914 r. instrument ten został uszkodzony w czasie działań wojennych i wymagał naprawy jeszcze rok później.

Około 2001 r. ówczesny proboszcz, ks. Stanisław Leszczyński, zaplanował remont instrumentu. Zgłosiło się trzech potencjalnych wykonawców: Tomasz Nowak z Krakowa, Włodzimierz Truszczyński z Warszawy i Dariusz Zych z Wołomina. W efekcie końcowym wybrano firmę Truszczyńskiego, który zaproponował budowę nowego instrumentu, twierdząc, że do obecnej kubatury kościoła organy Homana są za małe.

Powstało kilka projektów. Pierwszy z nich zakładał umieszczenie szafy poprzedniego instrumentu jako pozytywu w balustradzie chóru. Kolejny proponował pozostawienie zabytkowej szafy i wybudowanie nowego pozytywu w balustradzie chóru oraz wież pedałowych. Oba projekty zostały zakwestionowane przez ówczesnego rzeczoznawcę Ministra Kultury do spraw zabytkowych organów. W rezultacie powstał trzeci projekt, nie ingerujący w balustradę chóru, który został zatwierdzony i na jego podstawie wybudowano obecny instrument.

Dotychczasowe organy Homana planowano przekazać do nowej parafii w Dawidach, jednak ta wycofała się z transakcji i ostatecznie instrument przeniesiono do Zalesia Górnego, gdzie znajduje się obecnie.

Nowe organy zabrzmiały po raz pierwszy w Wielkanoc 2002 r. Uruchomiono wówczas dwa głosy z manuału I. W wakacje tegoż roku oddano do użytku sekcję pedału. Instrument został uroczyście poświęcony 22 września 2002 r. przez kard. Józefa Glempa, a koncert inauguracyjny wykonał Michał Dąbrowski.

Wiatrownice klapowo-zasuwowe. Trzy miechy magazynowe. Stół gry wbudowany centralnie w cokół szafy organowej.

Skala manuałów: C-g3; skala pedału: C-f1.


Budowniczy
Włodzimierz Truszczyński
Rok zakończenia budowy
2002
Stan instrumentu
Bardzo dobry
Liczba głosów
25
Liczba klawiatur
2+P
Traktura gry
mechaniczna
Traktura rejestrów
mechaniczna
Dyspozycja instrumentu
Manuał IManuał IIPedał
1. Pryncypał 8'1. Gedackt 8'1. Subbas 16'
2. Rurflet 8'2. Quintadena 8'2. Oktawbas 8'
3. Salicet 8'3. Pryncypał 4'3. Chorałbas 4'
4. Oktawa 4'4. Trawersflet 4'4. Puzon 16'
5. Gedackt 4'5. Oktawa 2'5. Trompet 8'
6. Quinta 2 2/3'6. Quinta 1 1/3'
7. Flet leśny 2'7. Szarf 4x
8. Tercja 1 3/5'8. Dulcjan 8'
9. Mixtura 5x
10. Bourdon 16' *
11. Trompet 8'
12. Cleiron 4'
Pomoce
Połączenia (jako dźwignie nożne): II-I, II-P, I-P
Tremolo manuału II
Przypisy
*) głos zainstalowany podczas remontu generalnego, oryginalnie był tu Fagot 16'
Stół gry

Stół gry






Źródło
K. Bieńko, Budownictwo organowe Włodzimierza Truszczyńskiego w Archidiecezji Warszawskiej. Dzieje zakładu organmistrzowskiego i specyfika instrumentów, Warszawa 2012 (praca magisterska UKSW; tam też szczegółowa bibliografia).
Uzupełnienie informacji w opisie: Paweł Skibiński
Autor
Klaudiusz Bieńko


Ostatnia modyfikacja: 2021-04-10 08:19:33