Instrument, którym szczyci się średzka bazylika, to dzieło renomowanej firmy Paula Voelknera z Bydgoszczy z roku 1910. Na jednej z piszczałek basowych znajduje się inskrypcja z czasów budowy. Organy te zostały przebudowane w roku 1984 przez firmę organmistrzowską Bronisława Cepki z Popowa koło Wronek, na co wskazuje tabliczka budowniczego umieszczona na kontuarze. Zmieniono wtedy m.in. trakturę gry oraz rejestrów, zbudowano nowy kontuar, zwiększono liczbę głosów, zbudowano sekcję manuału III w żaluzji. W prospekcie znajdują się w większości piszczałki grające głosów pryncypałowych z manuału I oraz pedału. Instrument liczy około 4000 piszczałek wykonanych z drewna świerkowego lub sosnowego, cynku i cyny. Organy mają trzy miechy rozłożone po całym instrumencie. Ostatni remont został przeprowadzony na przełomie maja i czerwca 2025 roku przez firmę organmistrzowską Marka Cepki, syna Bronisława. Organy służą przede wszystkim świętej liturgii, ale także celom koncertowym.
Manuał I | Manuał II | Manuał III | Pedał |
---|---|---|---|
1. Flet-pom. 16' | 1. Gedakt 8' | 1. Prestant 8' | 1. Prync-bas 16' |
2. Pryncypał 8' | 2. Kwintaton 8' | 2. Flet harmoniczny 8' | 2. Violonbas 16' |
3. Holflet 8' | 3. Pryncypał 4' | 3. Flet kryty 8' | 3. Subbas 16' |
4. Salicjonał 8' | 4. Rurflet 4' | 4. Pryncypał 4' | 4. Kwintbas 10 2/3' |
5. Oktawa 4' | 5. Flet leśny 2' | 5. Róg 4' | 5. Oktawbas 8' |
6. Flet 4' | 6. Kwinta 1 1/3' | 6. Pryncypał 2' | 6. Basflet 8' |
7. Kwinta 2 2/3' | 7. Seskwialtera 2 2/3'+1 3/5' | 7. Piccolo 2' | 7. Chorałbas 4' |
8. Oktawa 2' | 8. Szarf 4ch | 8. Tercja 1 3/5' | 8. Rożek 2' |
9. Cymbel 2ch | 9. Krzywy róg 8' | 9. Oktawa 1' | 9. Mixtura 3ch |
10. Cornet 2-5ch | 10. Mixtura 4ch | 10. Puzon 16' | |
11. Mixtura 4ch | 11. Dulcjan 16' | ||
12. Trąbka 8' |
Bożenna Urbańska, Kolegiata w Środzie Wielkopolskiej, Środa Wielkopolska 2008
Oględziny własne
Uzupełnienie informacji w opisie: Daniel Tomas na podstawie konsultacji z Grzegorzem Świerglem
Ostatnia modyfikacja: 2025-06-06 20:27:06
Organy zostały zbudowane w 1910 przez Voelknera, jednak po wojnie były remontowane i rozbudowywane, więc kontuar również musiał zostać zmieniony