Tutejsza świątynia została wzniesiona prawdopodobnie w XV wieku oraz parokrotnie była przebudowywana. Nie posiadamy szczegółowych informacji o wcześniejszych organach. Wiadomo jedynie o przedwojennym instrumencie, który został zdemontowany, a jego miejsce zajął elektroniczny. Z powodu zużycia instrumentu elektronicznego proboszcz tutejszej parafii, ks. Tadeusz Piasecki, zasygnalizował Bogdanowi Narlochowi i Leszkowi Kosińskiemu potrzebę zainstalowania w kościele organów piszczałkowych.
W 2015 roku doszło do spotkania Bogdana Narlocha oraz Jerzego Kukli w sprawie renowacji organów w koszalińskiej katedrze. Podczas tej rozmowy została poruszona także sprawa organów dla parafii w Mielnie. Wówczas okazało się, że jest możliwość zakupu organów w niemieckim Aschaffenburgu (Bawaria). W tym samym roku organy zostały zakupione, zdemontowane, przewiezione do kościoła w Mielnie i tam zmontowane w nowej szafie organowej. Wykonawcą prac organmistrzowskich był Jerzy Kukla. On również dokonał zamiany głosów w sekcji pedałowej, zastępując Violon 16’ (brak miejsca na emporze organowej) głosem Bassflöte 8’. Szafę organową zaprojektowaną przez Jerzego Kuklę wykonał zakład stolarski Tadeusza Zająca z Mścic koło Koszalina.
Organy pochodzą z kościoła Sandkirche w Aschaffenburgu. Są dziełem monachijskiej firmy Siemann, która zbudowała je w roku 1929 w barokowej szafie poprzedniego instrumentu autorstwa Hansa Georga Steigledera z lat 1713-14. Organy miały 18 głosów, dwa manuały i pedał, wiatrownice stożkowe. W roku 1990 firma Winfried Ellenz z Würzburga dokonała przebudowy instrumentu, zmieniając trakturę na elektropneumatyczną, oraz przedysponowała instrument w kierunku stylistyki neobarokowej, bazując jednakże w większości na oryginalnym materiale piszczałkowym. Spośród 18 głosów 10 zachowano w oryginalnej postaci, 7 ma zmieniony stopaż, zaś jeden został wykonany jako nowy. Stół gry ustawiony bokiem przed szafą organową.
Skala manuałów: C-f3, skala pedału: C-d1.
Manuał I | Manuał II | Pedał |
---|---|---|
1. Prinzipal 8’ | 1. Gedackt 8’ | 1. Subbass 16’ |
2. Holzflöte 8’ | 2. Salizional 8’ | 2. Octavbass 8’ |
3. Spitzgambe 8’ * | 3. Schw. Dolce 8’ | 3. Bassflöte 8’ |
4. Oktave 4’ | 4. Prinzipal 4’ | |
5. Gemshorn 4’ | 5. Flöte 4’ | |
6. Quinte 2 2/3’ | 6. Oktave 2’ | |
7. Nachthorn 2’ | 7. Sesquialter 2f | |
8. Mixtur 3–4 f. |
Prace przy instrumencie (2015 rok)
Zdjęcia: Jakub Garbacz
Ostatnia modyfikacja: 2023-07-17 20:49:22