1. Historia instrumentu
Decyzja o budowie instrumentu podjęta została 24 lipca 1904 r. Montaż rozpoczęto 17 października 1906 r. Odbioru instrumentu 17 grudnia tego samego roku dokonał prof. dr E. Bohn z Wrocławia. W 1917 r. zna cele wojenne zostały zarekwirowane piszczałki, a uzupełniono je w 1924 r. Z tej okazji zorganizowany został koncert, z którego dochód miał na celu pokrycie kosztów ich montażu. W 1926 r. Georg Zimmer z Lądka gruntownie oczyścił i nastroił instrument. Nie udało się natomiast w tym czasie zamontować dmuchawy. Nastepne prace przy instrumencie miały miejsce w 1937 r. Wykonywał je Bruno Schlag, który opiekę nad organami sprawował do 1945 r.
2. Stan obecny
Instrument liczy 15 głosów rozłożonych na dwa manuały i pedał. Traktura gry i rejestrów jest pneumatyczna. Wiatrownice stożkowe. Miech magazynowy z podawaczem nożnym, umieszczony wewnątrz szafy organowej. Powietrza dostarcza dmuchawa elektryczna znajdująca się w pomieszczeniu obok organów. Maciej Bator w swojej pracy magisterskiej poświęconej działalności firmy Lux tak opisuje organizację wnętrza szafy organowej: organy w Idzikowie są połączeniem dwóch sposobów planowania wiatrownic. Sekcja Hauptwerku, pierwsza licząc od prospektu, jest wyraźnie wzorowana [na instrumentach] Josepha Luxa (koresponduje z kształtem prospektu). Oberwerk (oddzielony od Hauptwerku kładką komunikacyjną) jest całkowicie chromatyczny. Największe piszczałki stoją po prawej stronie szafy i maleją regularnie ku lewej. Podobnie rozmieszczony jest głos Cello 8'. Pozostałe dwa rejestry pedału (Violon 16' i Subbass 16', są rozlokowane nieregularnie: Violon rozpoczyna się na środku szafy, a Subbass od lewej jej ściany. Stół gry wolnostojący (grający siedzi przodem do ołtarza). Posiada on ciekawy kształt rejestrów, spotykany częściej w organach firmy Rieger (być może sprowadzone z tej właśnie firmy. Obecnie instrument jest w złym stanie, nie wykorzystuje się go podczas liturgii (używany jest analogowy instrument firmy Johannus).
Skala manuału: C-f3, skala pedału: C-d1.
Manuał I | Manuał II | Pedał |
---|---|---|
Hauptwerk | Oberwerk | |
1. Bordun 16' * | 1. Geigen Prinzipal 8' * | 1. Violon 16' |
2. Prinzipal 8' * | 2. Salicional 8' | 2. Subbass 16' * |
3. Gamba 8' | 3. Aeoline 8' | 3. Cello 8' * |
4. Doppel Gedekt 8' | 4. Konzert Flöte 8' * | |
5. Octave 4' * | 5. Flauto Traverso 4' * | |
6. Rausch Quinte 2 2/3 u. 2' | ||
7. Mixtur 4 fach |
Ostatnia modyfikacja: 2021-02-16 22:02:38