Obecny kościół został zbudowany w 1913 r. w stylu neogotyckim, według projektu Teodora Talowskiego. Początkowo umieszczono w nim pięciogłosowy pozytyw zbudowany przez Jana Śliwińskiego ze Lwowa ok. 1892 r., który pierwotnie znajdował się w poprzednim, drewnianym kościele, przeniesionym w 1916 r. do miejscowości Jamy. W 1918 r. przeprowadzono remont instrumentu.
Podczas II wojny światowej kościół został częściowo zniszczony. Wieżę, na której piętrze znajduje się chór muzyczny, zrekonstruowano dopiero w 1957 r. Do odbudowującego się po zniszczeniach wojennych kościoła sprowadzono organy z nieustalonej miejscowości na Dolnym Śląsku. Z wykorzystaniem części tego instrumentu (szafa oraz prawdopodobnie wiatrownice i obudowa stołu gry) Czesław Kruszewski z Warszawy zbudował w 1968 r. organy. Ich dyspozycja była podobna do wielu innych ułożonych dla tego organmistrza przez Stanisława Możdżonka, organistę archikatedry warszawskiej.
Instrument przechodził doraźne remonty i naprawy, a od 1993 r. był nieczynny – do gry wykorzystywano instrument elektroniczny z modułem muzycznym firmy Viscount.
Organy te posiadały prospekt neogotycki, wiatrownice stożkowe, jeden miech pływakowy, urządzenie do kalikowania nożnego (zdemontowane) oraz dmuchawę elektryczną. Stół gry był wolno stojący; grający siedział bokiem do ołtarza. Manuały miały skalę C-f3, a pedał C-d1. Traktura instrumentu była pneumatyczna.
POPRZEDNIA DYSPOZYCJA ORGANÓW
Manuał I | Manuał II | Pedał |
Burdon 8' | Flet kryty 8' | Subbas 16' |
Salicjonał 8' | Szpicflet 8' | Pryncypał 8' |
Pryncypał 4' | Holflet 4' | Chorałbas 4' |
Flet leśny 2' | Pryncypał 2' | |
Mixtura 3+4 ch. | Sesquialtera 2 2/3' + 1 3/5' | |
Róg nocny 1' | ||
Acuta 2 ch. 2/3' |
Połączenia: II/I, I/P, II/P
Urządzenia dodatkowe: automat pedałowy, tremolo
Registry zbiorowe: Piano, Forte, Tutti
Przebudowa obecnego instrumentu, którą przeprowadził Andrzej Ragan z Włocławka, zakończyła się w roku 2014, a organy po raz pierwszy zagrały podczas Triduum Paschalnego. Została ufundowana przez parafian. Zmieniono trakturę na mechaniczną i wiatrownice na klapowo-zasuwowe.
Instrument zasilany dmuchawą elektryczną, prospekt niemy, stół gry wbudowany w cokół szafy organowej (grający siedzi tyłem do prezbiterium) i zamykany parą dwuskrzydłowych drzwiczek. Planowane jest wstawienie głosu językowego do sekcji manuału II.
Skala manuałów: C-g3; skala pedału: C-f1.
Manuał I | Manuał II | Pedał |
---|---|---|
1. Pryncypał 8' | 1. Salicjonał 8 | 1. Subbas 16' |
2. Szpicflet 8' | 2. Burdon 8' | 2. Violon 16' |
3. Oktawa 4' | 3. Pryncypał 4' | 3. Oktawbas 8' |
4. Rurflet 4' | 4. Holflet 4' | 4. Chorałbas 4' |
5. Superokt. 2' | 5. Kwinta 2 2/3' | |
6. Mixtura 1 1/3 x3 | 6. Flet leśny 2' | |
7. Tercja 1 3/5' | ||
Tremolo |
Ostatnia modyfikacja: 2017-02-07 19:13:07