Kościół św. Jakuba Starszego Apostoła Tuchów (małopolskie)

Prospekt

Prospekt

Opis Instrumentu

Instrument budowany od połowy 2020 roku do stycznia 2021 roku. Zachowano uprzednio zakonserwowaną zabytkową szafę z 1800 roku, w której znajdował się początkowo mały instrument mechaniczny, a od 1916 roku instrument firmy Rieger o trakturze pneumatycznej (http://organy.pro/instrumenty.php?instr_id=1004).

Labialne piszczałki metalowe zostały wykonane przez Romana Igłowskiego z miejscowości Lisi Ogon. Piszczałki drewniane, z wyjątkiem piszczałek Subbasu wykonanych przez Marka Piątkowskiego, wykonał Antoni Kuczaj z Gołkowic. Mechanizm stołu gry oraz głosy językowe zostały zakupione w firmie Aug. Laukhuff z Weikersheim. Uzupełniono także ubytki w szafie organowej, odmalowano oraz pozłocono prospekt. Prace te zostały wykonane przez konserwatora zabytków staraniem ks. Alfonsa Górowskiego, proboszcza parafii.

Organy poświęcił biskup tarnowski Andrzej Jeż podczas uroczystości odpustowej w parafii 25 lipca 2021 r.

Specyfikacja techniczna:
Elementy traktury: abstrakty cedrowe, wałki skrętne aluminiowe. Wiatrownice klapowo-zasuwowe, podział na strony C i Cis dla manuałów, wiatrownica pedałowa ma układ chromatyczny.

System powietrzny: główny miech pływakowy, miechy wyrównawcze pod każdą z wiatrownic, dmuchawa elektryczna sprowadzona z Węgier, tremolo z regulacją szybkości uruchamiane elektrycznie.

Klawiatura o odwrotnej kolorystyce: klawisze diatoniczne są czarne, wykonane z drewna hebanowego; chromatyczne białe, z nakładkami z celuloidu. Konstrukcja nośna we wnętrzu instrumentu wykonana z sezonowanej dębiny. Stół gry jest wbudowany w centralną część szafy, grający siedzi tyłem do ołtarza. Sekcja pedału jest umieszczona w prawej części szafy, sekcja manuału I z przodu szafy, a sekcja manuału II w tylnej części szafy.

Skala manuałów: C–g3; skala pedału: C–f1.

Charakterystyka poszczególnych głosów:

MANUAŁ I

  • Pryncypał 8’: piszczałki otwarte, cynowe, 29 piszczałek w prospekcie, reszta za prospektem;
  • Burdon 8’: piszczałki kryte w całej skali, z drewna świerkowego z elementami dębowymi;
  • Oktawa 4’: piszczałki otwarte, cynowe (wąska menzura, niskie podcięcie);
  • Flet prosty 4’: piszczałki otwarte, cynowe (szersza menzura, wyższe podcięcie);
  • Oktawa 2’: piszczałki otwarte, cynowe;
  • Mikstura 4x: piszczałki otwarte, cynowe, repetycja co oktawę o kwintę w dół;
  • Trompet 8’: rynienki i języki mosiężne, roztrąby cynowo-ołowiane (stop spotted metal).

MANUAŁ II

  • Salicet 8’: piszczałki otwarte, cynowe (o wąskiej menzurze);
  • Vox coelestis 8’: od c, piszczałki otwarte, cynowe (o wąskiej menzurze);
  • Rurflet 8’: pierwsza oktawa drewniana, kryta, następnie piszczałki metalowe kryte charakterystycznym deklem z rurką;
  • Pryncypał 4’: piszczałki otwarte, cynowe;
  • Flet kryty 4’: piszczałki kryte w całej skali, z drewna świerkowego z elementami dębowymi;
  • Nasard 2 2/3’: pierwsza oktawa kryta, następnie piszczałki otwarte, koniczne;
  • Gemshorn 2’: piszczałki koniczne, cynowe;
  • Tercja 1 3/5’: piszczałki otwarte, cynowe;
  • Krumhorn 8’: rynienki i języki mosiężne, roztrąby miedziane.

PEDAŁ

  • Subbas 16’: piszczałki kryte w całej skali, z drewna świerkowego z elementami bukowymi;
  • Oktawbas 8’: piszczałki otwarte, cynowe;
  • Fletbas 8’: piszczałki kryte w całej skali, z drewna świerkowego z elementami dębowymi;
  • Fagot 16’: rynienki i języki mosiężne, roztrąby cynowo-ołowiane (stop spotted metal).

Instrument charakteryzuje się dość delikatną intonacją, która dobrze wpisuje się w akustykę wnętrza świątyni. Głos Pryncypał 8’ charakteryzuje się pełnym, śpiewnym brzmieniem o delikatnym zabarwieniu smyczkowym. Dobrze wymodelowane są także proporcje pomiędzy głosami z sekcji manuału I i manuału II. Głosy pedałowe zostały zintonowane w taki sposób, aby nie zagłuszały brzmieniem pozostałych sekcji. Głosy smyczkowe z manuału II mają delikatne, ciche brzmienie, ukształtowane z myślą o akompaniamencie romantycznym. Na szczególną uwagę zasługuje głos Krumhorn 8’, który został zainstalowany na życzenie proboszcza parafii. Charakteryzuje się on śpiewnym brzmieniem, podobnym do swojej francuskiej odmiany – głosu Cromorne.


Budowniczy
Mirosław Jakubowski
Rok zakończenia budowy
2021
Stan instrumentu
Bardzo dobry
Liczba głosów
20
Liczba klawiatur
2+P
Traktura gry
mechaniczna
Traktura rejestrów
elektryczna
Dyspozycja instrumentu
Manuał IManuał IIPedał
1. Pryncypał 8’1. Salicet 8’1. Subbas 16’
2. Burdon 8’2. Vox coelestis 8’2. Oktawbas 8’
3. Oktawa 4’3. Rurflet 8’3. Fletbas 8’
4. Flet prosty 4’4. Pryncypał 4’4. Fagot 16’
5. Oktawa 2’5. Flet kryty 4’
6. Mikstura 4x6. Nasard 2 2/3’
7. Trompet 8’7. Gemshorn 2’
8. Tercja 1 3/5’
9. Krumhorn 8’
Pomoce
Połączenia: MII–MI, MI–P, MII–P
Tutti
Wyłącznik głosów językowych
512 wolnych kombinacji typu Setzer
Tremolo z regulacją szybkości
Stół gry

Stół gry

Manubria

Manubria

Tabliczka budowniczego

Tabliczka budowniczego

Wnętrze stołu gry

Wnętrze stołu gry

Traktura

Traktura

Komputer sterujący

Komputer sterujący

Sekcja manuału I

Sekcja manuału I

Sekcja manuału II

Sekcja manuału II

Dmuchawa

Dmuchawa






Opis na medal

Powyższy artykuł został uznany przez Redakcję jako wzorcowy. Jest to szczególne wyróżnienie dla profesjonalnych opisów instrumentów: opartych o bogatą bibliografię oraz wizję lokalną, posiadających wyczerpujący i ciekawy opis, udokumentowanych zdjęciami w wysokiej rozdzielczości oraz powstałych z dbałością o szczegóły. Opis posiadający to wyróżnienie jest wzorem dla wszystkich innych i powinien być przez nie naśladowany. Potwierdza również wiedzę i umiejętności autora w zakresie analizy budowy instrumentu.




Źródło
Oględziny własne, konsultacje z budowniczym i proboszczem
Opracowanie opisu: Tomasz Szczerba, Bartosz Janas
Autor
Tomasz Szczerba


Ostatnia modyfikacja: 2021-08-02 18:30:55

Bazylika Nawiedzenia NMP (Tuchów) - 29 głosów