Instrument budowany od połowy 2020 roku do stycznia 2021 roku. Zachowano uprzednio zakonserwowaną zabytkową szafę z 1800 roku, w której znajdował się początkowo mały instrument mechaniczny, a od 1916 roku instrument firmy Rieger o trakturze pneumatycznej (http://organy.pro/instrumenty.php?instr_id=1004).
Labialne piszczałki metalowe zostały wykonane przez Romana Igłowskiego z miejscowości Lisi Ogon. Piszczałki drewniane, z wyjątkiem piszczałek Subbasu wykonanych przez Marka Piątkowskiego, wykonał Antoni Kuczaj z Gołkowic. Mechanizm stołu gry oraz głosy językowe zostały zakupione w firmie Aug. Laukhuff z Weikersheim. Uzupełniono także ubytki w szafie organowej, odmalowano oraz pozłocono prospekt. Prace te zostały wykonane przez konserwatora zabytków staraniem ks. Alfonsa Górowskiego, proboszcza parafii.
Organy poświęcił biskup tarnowski Andrzej Jeż podczas uroczystości odpustowej w parafii 25 lipca 2021 r.
Specyfikacja techniczna:
Elementy traktury: abstrakty cedrowe, wałki skrętne aluminiowe. Wiatrownice klapowo-zasuwowe, podział na strony C i Cis dla manuałów, wiatrownica pedałowa ma układ chromatyczny.
System powietrzny: główny miech pływakowy, miechy wyrównawcze pod każdą z wiatrownic, dmuchawa elektryczna sprowadzona z Węgier, tremolo z regulacją szybkości uruchamiane elektrycznie.
Klawiatura o odwrotnej kolorystyce: klawisze diatoniczne są czarne, wykonane z drewna hebanowego; chromatyczne białe, z nakładkami z celuloidu. Konstrukcja nośna we wnętrzu instrumentu wykonana z sezonowanej dębiny. Stół gry jest wbudowany w centralną część szafy, grający siedzi tyłem do ołtarza. Sekcja pedału jest umieszczona w prawej części szafy, sekcja manuału I z przodu szafy, a sekcja manuału II w tylnej części szafy.
Skala manuałów: C–g3; skala pedału: C–f1.
Charakterystyka poszczególnych głosów:
MANUAŁ I
MANUAŁ II
PEDAŁ
Instrument charakteryzuje się dość delikatną intonacją, która dobrze wpisuje się w akustykę wnętrza świątyni. Głos Pryncypał 8’ charakteryzuje się pełnym, śpiewnym brzmieniem o delikatnym zabarwieniu smyczkowym. Dobrze wymodelowane są także proporcje pomiędzy głosami z sekcji manuału I i manuału II. Głosy pedałowe zostały zintonowane w taki sposób, aby nie zagłuszały brzmieniem pozostałych sekcji. Głosy smyczkowe z manuału II mają delikatne, ciche brzmienie, ukształtowane z myślą o akompaniamencie romantycznym. Na szczególną uwagę zasługuje głos Krumhorn 8’, który został zainstalowany na życzenie proboszcza parafii. Charakteryzuje się on śpiewnym brzmieniem, podobnym do swojej francuskiej odmiany – głosu Cromorne.
Manuał I | Manuał II | Pedał |
---|---|---|
1. Pryncypał 8’ | 1. Salicet 8’ | 1. Subbas 16’ |
2. Burdon 8’ | 2. Vox coelestis 8’ | 2. Oktawbas 8’ |
3. Oktawa 4’ | 3. Rurflet 8’ | 3. Fletbas 8’ |
4. Flet prosty 4’ | 4. Pryncypał 4’ | 4. Fagot 16’ |
5. Oktawa 2’ | 5. Flet kryty 4’ | |
6. Mikstura 4x | 6. Nasard 2 2/3’ | |
7. Trompet 8’ | 7. Gemshorn 2’ | |
8. Tercja 1 3/5’ | ||
9. Krumhorn 8’ |
Powyższy artykuł został uznany przez Redakcję jako wzorcowy. Jest to szczególne wyróżnienie dla profesjonalnych opisów instrumentów: opartych o bogatą bibliografię oraz wizję lokalną, posiadających wyczerpujący i ciekawy opis, udokumentowanych zdjęciami w wysokiej rozdzielczości oraz powstałych z dbałością o szczegóły. Opis posiadający to wyróżnienie jest wzorem dla wszystkich innych i powinien być przez nie naśladowany. Potwierdza również wiedzę i umiejętności autora w zakresie analizy budowy instrumentu.
Ostatnia modyfikacja: 2021-08-02 18:30:55