Kościół św. Michała Archanioła Milicz (woj. dolnośląskie)

Prospekt

Prospekt

Opis Instrumentu

Obecne, romantyczne organy w kościele parafialnym w Miliczu zostały zbudowane w 1888 roku przez renomowaną firmę organmistrzowską Wilhelma Sauera, o czym świadczy tabliczka: 

W.Sauer
FRANKFURT a/ODER
Op. 500.

Nowe organy zastąpiły XVIII-wieczny pozytyw. Koszt budowy wyniósł 4350 marek.

Prospekt organowy utrzymany w stylu neobarokowym, czteropolowy, pięciowieżyczkowy. W prospekcie znajdują się 33 nieoryginalne piszczałki cynkowe, z czego jedynie 11 jest grających; należą one do głosu Principal 8' (c-b).

Wnętrze szafy organowej podzielone jest na dwa poziomy:

a) dolny: znajduje się tam dmuchawa elektryczna i trzy wiatrownice. Za prospektem znajdują się dwie wiatrownice manuału I i II od dźwięku c1 do f3. Na wiatrownicy z tyłu, przy ścianie stoi sekcja pedału, z wyjątkiem 3 najwyższych piszczałek głosu Violon 16' (G, Gis, A), które stoją na poziomie podłogi.

b) górny: znajduje się tam miech z podawaczem przytwierdzonym od dołu, oraz dwie wiatrownice manuału I i II od dźwięku C do h. Wyjątek stanowi 10 drewnianych piszczałek głosu Principal 8' (C-A), które stoją za prospektem, 11 metalowych piszczałek głosu Principal 8' (c-b), które stoją w prospekcie, oraz 12 metalowych piszczałek głosu Salicional 8' (C-H), które stoją za prospektem. Razem w szafie znajduje się 766 piszczałek.

Instrument czysto mechaniczny z wiatrownicami stożkowymi. Miech magazynowy dwufałdowy. Dźwignie do kalikowania wbudowane w lewy bok szafy organowej.

Charakterystyka głosów:

Manuał I

Principal 8': C-H – piszczałki drewniane otwarte; c-b – piszczałki metalowe otwarte, w prospekcie; h-f– piszczałki metalowe otwarte.
Flûte Harmonique 8': C-H – piszczałki drewniane kryte; c-h – piszczałki drewniane otwarte; c1-f– piszczałki metalowe otwarte, od c2 przedęte.
Bourdon 8': C-H – piszczałki wspólne z głosem Flûte Harmonique 8'; c-f – piszczałki drewniane kryte; fis-f– piszczałki metalowe, kryte.
Viola di Gamba 8': C-Fis – piszczałki metalowe kryte; G-H – piszczałki metalowe otwarte; c-f3– piszczałki metalowe otwarte.
Octave 4': piszczałki metalowe otwarte.
Progressio 2-3 fach.: C-H – kryta 2 2/3' + otwarta 2'; c-f– piszczałki metalowe, otwarte. Układ: C-h: 2 2/3' + 2'; c1-f3: 1 1/3' + 1' + 2/3'.

Manuał II

Salicional 8': C-f– piszczałki metalowe otwarte. C-H piszczałki nieoryginalne, cynkowe, wstawione w 2007 r.
Liebl. Gedact 8': C-f – piszczałki drewniane kryte; fis-f– piszczałki metalowe kryte.
Aeoline 8': C-Fis – piszczałki metalowe kryte; G-f– piszczałki metalowe otwarte.
Voix Céleste 8': od c, piszczałki metalowe otwarte.
Flauto Dolce 4': C-fis– piszczałki metalowe kryte; dalej metalowe otwarte.

Pedał:

Violon 16': C-Fis – piszczałki drewniane, podwójne (otwarta 8' + kryta 5 1/3'); G-d– piszczałki drewniane, otwarte.
Subbass 16': piszczałki drewniane kryte.
Octavbass 8': piszczałki drewniane otwarte.

Organy przeszły generalny remont w 2007 roku, po tym jak miejscowy organista zdewastował instrument. Przeniesiono wtedy dmuchawę ze strychu do wnętrza szafy organowej, wykonano liczne naprawy, intonacje, oraz strojenie. Remont ten przeprowadziła firma braci Broszko.

Ostatni remont organów miał miejsce w dniach 23-27 kwietnia 2017 roku i obejmował:

  • demontaż wszystkich piszczałek z wiatrownic;
  • czyszczenie całego instrumentu;
  • zakonserwowanie wszystkich elementów drewnianych płynem Hylotox;
  • pomalowanie piszczałek prospektowych;
  • regulację mechanizmu traktury;
  • wyrównanie klawiszy manuału II;
  • wymianę popękanych sprężyn klawiatury pedałowej;
  • naoliwienie dmuchawy wg zaleceń producenta;
  • naprawę rejestru Principal 8';
  • poprawę intonacji poszczególnych głosów;
  • nastrojenie całego instrumentu.

Remont przeprowadził Stanisław Broszko wraz z synem Janem.

Stół gry wbudowany w lewy bok szafy organowej. Organista siedzi bokiem do ołtarza. Organy używane podczas codziennych Mszy Świętych oraz nabożeństw. Jest to jeden z najlepiej zachowanych instrumentów w okolicy. Kolejność głosów zgodna z rozmieszczeniem manubriów w stole gry.

Skala manuałów: C-f3; skala pedału: C-d1.

Budowniczy
Wilhelm Sauer
Rok zakończenia budowy
1888
Stan instrumentu
Bardzo dobry
Liczba głosów
14
Liczba klawiatur
2+P
Traktura gry
mechaniczna
Traktura rejestrów
mechaniczna
Dyspozycja instrumentu
Manuał IManuał IIPedał
1. Principal 8'1. Salicional 8'1. Violon 16'
2. Flûte Harmonique 8'2. Liebl. Gedact 8'2. Subbass 16'
3. Bourdon 8'3. Aeoline 8'3. Octavbass 8'
4. Viola di Gamba 8'4. Voix Céleste 8'
5. Octave 4'5. Flauto Dolce 4'
6. Progressio 2-3 fach.
Pomoce
Dźwignie nożne: Pedal Coppel, Manual Coppel, Forte, Tutti
Urządzenia dodatkowe: Evacuant
Stół gry

Stół gry

Manubria, strona lewa

Manubria, strona lewa

Manubria, strona prawa

Manubria, strona prawa

Klawiatura pedałowa i dźwignie nożne

Klawiatura pedałowa i dźwignie nożne

Mechanizm stołu gry

Mechanizm stołu gry

Traktura

Traktura

Sekcja manuału I

Sekcja manuału I

Sekcja manuału II

Sekcja manuału II








Opracował(a): Eryk Taterka

Ostatnia modyfikacja: 2019-01-07 21:03:53

Kościół św. Andrzeja Boboli (Milicz) - 33 głosów

Zaloguj się, aby dodać komentarz!