Kościół św. Teresy od Dzieciątka Jezus i św. Jana Bosco Łódź (woj. łódzkie)

Prospekt

Prospekt

Opis Instrumentu

W chwili obecnej w kościele tym znajduje się ukończony w 1992 roku przez firmę Janusza i Zygmunta Kamińskich z Warszawy duży, 64-głosowy instrument. W projektowaniu dyspozycji instrumentu uczestniczyli: ks. Jan Bednarz, ks. Zbigniew Malinowski, prof. Mirosław Pietkiewicz, Dymitr Szczerbaniak i firma Kamińskich. Instrument został oddany do użytku 19 kwietnia 1992.

Organy posiadają mechaniczną trakturę gry oraz elektromagnetyczną trakturę rejestrową. Dzięki zastosowaniu pamięci typu "Setzer" możliwe jest zaprogramowanie 64 kombinacji rejestrów.

Stół gry i głosy językowe horyzontalne wykonała firma Laukhuff (Niemcy). Wszystkie przełączniki rejestrowe znajdują się z lewej strony kontuaru, co znacznie ułatwia ich obsługę w trakcie gry, zarówno przez grającego jak i registratora. Instrument posiada trzy komplety przycisków do obsługi kombinacji zapisanych w pamięci: jeden znajduje się w zasięgu rąk grającego (pod manuałami), drugi w zasięgu nóg grającego, a trzeci pod przełącznikami rejestrowymi służy do obsługi przez registratora.

Sekcja I manuału (pozytyw) jest wbudowana w balustradę chóru muzycznego. Instrument posiada dwie sekcje wbudowane w szafy ekspresyjne (III i IV manuał). Organy wyposażono w pedał crescendowy, stopień użycia crescenda jest sygnalizowany świecącymi diodami nad IV manuałem.

Skala manuałów: C-a3; skala pedału: C-g1.

Budowniczy
Janusz i Zygmunt Kamińscy
Rok zakończenia budowy
1992
Stan instrumentu
Dostateczny
Liczba głosów
64
Liczba klawiatur
4+P
Traktura gry
mechaniczna
Traktura rejestrów
elektryczna
Dyspozycja instrumentu
Manuał IManuał IIManuał IIIManuał IVPedał
1. Pryncypał 8'1. Pryncypał 16'1. Kwintadena 16'1. Róg kozi 8'1. Kontrabas 32'
2. Kwintadena 8'2. Pryncypał 8'2. Pryncypał 8'2. Flet kryty 8'2. Pryncypał 16'
3. Flet kryty 8'3. Flet kryty 8'3. Flet podwójny 8'3. Kwintadena 4'3. Subbas 16'
4. Oktawa 4'4. Flet rurkowy 8'4. Salicet 8'4. Pryncypał 2'4. Oktawa 8'
5. Flet rurkowy 4'5. Gamba 8'5. Unda Maris 8'5. Kwinta 1 1/3'5. Flet rurkowy 8'
6. Oktawa spicz. 2'6. Oktawa 4'6. Pryncypał 4'6. Septyma 1 1/7'6. Oktawa 4'
7. Kwinta 1 1/3'7. Róg kozi 4'7. Flet łączony 4'7. Oktawa 1'7. Kwintadena 2'
8. Flet 1'8. Kwinta 2 2/3'8. Nasat 2 2/3'8. Cymbałki 3x 1/6'[+1/8'+1/12']8. Alikwot 3x 5 1/3'[+3 1/5'+2 2/7']
9. Sesquialtera 2 2/3' 1 3/5' [2x]9. Oktawa 2'9. Flet leśny 2'9. Vox humana 8'9. Mikstura 6x 4'[+2 2/3'+2'+1 1/3'+1'+2/3']
10. Szarf 5x 1'10. Kornet 3-5x [8'+4'+2 2/3'+2'+1 3/5']10. Tercja 1 3/5'10. Dzwony G-g' *10. Puzon 32'
11. Dulcjan 16'11. Mixtura 4-6x 2'[+1 1/3'+1'+2/3'+1/2'+1/3']11. Mikstura 4-6x 2 2/3'[+2'+1 1/3'+1'+2/3'+1/2']Tremolo 11. Puzon 16'
12. Róg krzywy 8'12. Cymbałki 4x 1'[+2/3'+1/2'+1/3']12. Cymbałki 3x 1/2'[+1/3'+1/4']12. Trąbka 8'
Tremolo13. Trąbka 16'13. Bombard 16'13. Trąbka 4'
III/I14. Trąbka hor. 8'14. Trąbka 8'I/P
IV/I15. Trąbka hor. 4'15. Obój 8'II/P
I/II16. Szałamaja 4'III/P
III/IITremolo IV/P
IV/IIV/III
Pomoce
Crescendo [1-10]
Żaluzja manuału III
Żaluzja manuału IV
Setzer 8x8
Przypisy
*) Faktycznie g-g''
Stół gry

Stół gry








Opracował(a): Jakub Garbacz
Źródło: Uzupełnienie informacji: Artur Banaszczyk


Ostatnia modyfikacja: 2017-02-07 19:15:53

Filharmonia Łódzka im. Artura Rubinsteina – organy barokowe (Łódź) - 37 głosów
Filharmonia Łódzka im. Artura Rubinsteina – organy symfoniczne (Łódź) - 66 głosów
Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów – sala nr 2 (Łódź) - 22  (20 ) głosów

Zaloguj się, aby dodać komentarz!