Pozytyw w 1718 roku zbudował śląski organmistrz Adam Horatio Casparini. Ostatnio usutuowany był na południowej emporze obok ołtarza w kościełe Św. Elżbiety. Nieużywany i zdewastowany częściowo od czasu wojny. Przetrwał szczęśliwie wielki pożar kościoła w 1976 roku. Instrument restaurował Richard Jacoby z Kassel. Prace zakończono w listopadzie 1999 roku.
Organy odznaczają się charakterystycznym głosem Vox humana i podziałem na dwa stroje: chorton i cammerton. Posiadają dwa miechy klinowe oraz dmuchawę elektryczną. Zakres klawiatury pozostał oryginalny: CD-c3, bez dźwięku Cis w pierwszej oktawie. Brzmienie instrumentu jest dość ciche. W czasie koncertów oba skrzydła zasłaniające piszczałki prospektowe są otwarte. W dyspozycji została zachowana oryginalna pisownia Caspariniego. Strój nierównomiernie temperowany Werckmeister III.
Manuał |
---|
CHORTON a' - 465 Hz |
1. Principal 8 fs - cyna 80%, C-A wraz z Qunta Dena 8', B-a''' w prospekcie |
2. Qunta Dena 8 fs cyna |
3. Octava 4 fs - cyna |
4. Mixtura 1 1/3' - cyna |
5. Sesqüaltra 1 1/3+4/5 |
6. Flöttna 4 fs kryty |
7. Qünta 3 fs cyna |
8. Super oct 2 fs cyna |
9. Flöttna 8 fs drewno |
10. Flöttna 8 fs drewno - |
11. Vox humana 8 fs dyszkant- cyna, C-a z Flöttna 8' |
CAMMERTON: (a' - 415 Hz) |
12. Flöttna 4 fs C-c'' drewno, c'-c'''' kryty |
13. Flöttna 8 fs drewno, kryty |
14. Principal 4 fs cyna |
Ostatnia modyfikacja: 2017-02-07 19:12:24