Kościół Wniebowzięcia NMP i św. Antoniego Padewskiego Milejów (lubelskie)

Prospekt

Prospekt

Opis Instrumentu

Poprzednie organy zbudowała firma Mateusza Mielczarskiego w 1857 r. Pierwotnie miały one 9 głosów i jeden manuał, w latach późniejszych dobudowano dwugłosową sekcję pedału. Zostały opisane w artykule "Kuriera Warszawskiego": (...) organy (...) o 12stu głosach, budowy sławnego organmistrza P. Mielczarskiego, pod względem konstrukcji, czystości i pełni tonów, oraz zadziwiającej potęgi stanowią prawdziwą ozdobę tej Świątyni.

Dyspozycja tych organów była następująca:

Manuał (C-c3) Pedał (C-c1)
Pryncypał 8' Subbass 16'
Portunalflet 8' Oktawbas 8'
Dubeltflet 8'  
Salicet 8'  
Oktawa 4'  
Fletravers 4'  
Gemshorn 4'  
Kwinta 3'  
Mixtura 3x 2'  

 

W latach 2010-2011 w szafie po organach Mielczarskiego Krzysztof Deszczak zainstalował używany instrument sprowadzony z Holandii. Został on zakupiony w 1956 r. do kościoła Ontmoetingskerk w Schiermonnikoog od firmy Bakker & Timmenga, wcześniej był jej w warsztacie przez kilkadziesiąt lat. W 1963 r. firma Roelof Kamp en Zn. dobudowała sekcję pedału. Obecnie organy mają 10 głosów. 

Skala manuału: C-f3; skala pedału: C-d1.

Stan instrumentu
Dobry
Liczba głosów
10
Liczba klawiatur
I+P
Traktura gry
mechaniczna
Traktura rejestrów
mechaniczna
Dyspozycja instrumentu
ManuałPedał
1. Prestant 8'1. Subbas 16'
2. Viola 8'
3. Quintadeen 8'
4. Holpijp 8'
5. Octaaf 4'
6. Quint 3'
7. Fluit 4'
8. Woudfluit 2'
9. Mixtuur [2-3x]
Pomoce
Koppel Pedal
Stół gry

Stół gry






Źródło
https://pl.wikipedia.org/wiki/Ko%C5%9Bci%C3%B3%C5%82_Wniebowzi%C4%99cia_NMP_i_%C5%9Bw._Antoniego_z_Padwy_w_Milejowie#Organy
Oględziny własne
Opis przeredagowany i uzupełniony w oparciu o: W. Kapeć OP, Przemiany konstrukcyjno-brzmieniowe w budownictwie organowym na terenie diecezji lubelskiej 1805-1939, Lublin 2008, s. 68-69 oraz http://orgbase.nl/scripts/ogb.exe?database=ob2&%250=1007009&LGE=EN&LIJST=lang
Autor
Paweł Gzik


Ostatnia modyfikacja: 2020-12-01 14:03:57


Zaloguj się, aby dodać komentarz!