Organy zostały wyposażone w cynowo-ołowiowe piszczałki oraz trzy manuały (C,D-c3) z pedałem (C,D-c1). Jedna z klawiatur, pozytyw tylny, została wyposażona w dźwignię transponującą do stroju Kammerton (sekcja pedału otrzymała kilka głosów w tymże stroju). Rozwiązanie to czyniło organy użytecznymi przy uprawianiu muzyki kameralnej. Barokowy bogato zdobiony prospekt wykonał rzeźbiarz klasztorny Anton Dorasil według projektu Ferdinanda Maximiliana Brockofa z Pragi.
Przebudowy organów podjęła się firma Schlag und Söhne w latach 1872-1873. Dokonano wówczas romantyzacji dyspozycji, uzupełniono dźwięk Cis w pedale i manuale II (w manuałach I i III na klawiszu Cis zdublowano analogiczny dźwięk z wyższej oktawy), wyposażono manuał II w dźwignię Barkera, dodano m.in. przelotowe głosy Trompete 16’ i Oboe 8’, zmieniono strój na równomierny. Zabieg ten polegał nie tylko na podniesieniu wysokości tonów o jedną sekundę, ale także miał na celu zaoszczędzenie materiału, używanego do budowy organów. Metoda ta przetrwała do połowy XIX stulecia.
W latach 2007-2008 firma Jehmlich z Drezna przeprowadziła rekonstrukcję pierwotnego, barokowego kształtu organów. Było to o tyle ułatwione, że Schlag usunął jedynie 10% oryginalnej warstwy brzmieniowej i konstrukcyjnej. W zakresie prac uwzględniono m.in.: wymianę pokryć miechów, montaż nowej dmuchawy i instalacji elektrycznej, renowację prospektu i piszczałek, restaurację stołu gry, przywrócenie dawnej dyspozycji.
Na instrumencie odbywają się Letnie Koncerty Organowe w wykonaniu studentów i absolwentów akademii muzycznych w Poznaniu, Warszawie i we Wrocławiu.
Wysokość stroju: a1=448 Hz.
Manuał I | Manuał II | Manuał III | Pedał |
---|---|---|---|
Rucpositiv | Hauptwerk | Brustwerk | |
1. Principal 8' | 1. Principal 8' | 1. Principal 8' | 1. Principal 16' |
2. Flaut amabile 8' | 2. Bordunflöte 16' | 2. Rohrflaut 8' | 2. Majorbass 32' |
3. Flaut allemand 8' | 3. Quintadena 16' | 3. Flaut Trveur 8' | 3. Violonbass 16' |
4. Quintadena 8' | 4. Viola di Gamba 16' | 4. Octava 4' | 4. Subbasss 16' |
5. Oktava 4' | 5. Flaut major 8' | 5. Flaut minor 4' | 5. Salicional 16' |
6. Quinta 3' | 6. Gemshorn 8' | 6. Superoctava 2' | 6. Quintadena 16' |
7. Superoktava 2' | 7. Salicet 8' | 7. Quinta 1 1/2' | 7. Oktava 8' |
8. Sedecima 1' | 8. Unda maris 8' | 8. Sedecima 1' | 8. Flaut (Spitzflöte) 8' |
9. Mixtur III 1' | 9. Oktava 4' | 9. Mixtur IV 1 1/2' | 9. Gemshornquinta 6' |
10. Hautbois 8' | 10. Nachthorn 4' | 10. Trompet 8' | 10. Superoktava 4' |
Kammerton | 11. Gemshornquinta 3' | 11. Vox humana 8' (labialny) | 11. Mixtur VI 3' |
12. Superoktava 2' | 12. Posaunen Bass 32' | ||
13. Mixtur VI 2' | 13. Posaunen Bass 16' | ||
14. Cimbal II 1 1/2’ | 14. Trompet Bass 8' | ||
15. Unda maris 8’ | Kammertonbasse: | ||
15. Subbass 16' | |||
16. Salicional 16' | |||
17. Quintadena 16' | |||
18. Octava 8' |
Ostatnia modyfikacja: 2019-11-18 09:12:08
PTR R Na górze jest prospekt, nawet jest tam napis PROSPEKT