Kościół Najświętszego Serca Pana Jezusa Lubcza (małopolskie)

Prospekt

Prospekt

Opis Instrumentu

W 1953 r. zalecono naprawić organy – względnie zakupić nowe. Dwa lata później wizytator odnotował, że parafia zdobywa się obecnie na wielką imprezę – budowę nowych organów o 18-tu głosach za nieprzeciętną cenę. Spiritus movens tej inwestycji jest młody kapłan ks.Stan.Maślak, miejscowy wikariusz. W 1958 r. organy wspomniano jako nowe, podobnie jak w roku 1971, lecz wtedy wymagały już przeglądu. W następnym roku przeprowadzono remont, który wykonał Stanisław Wilewski z Nockowej. Po raz kolejny instrument remontował w 1990 r. jego syn Janusz. Do niedawna organy były nieczynne, wyłączone z użytku liturgicznego i zastąpione instrumentem elektronicznym, pod ustawienie którego dokonano amatorskiej przeróbki stołu gry (sic!). W 2017 r. organy przebudował Sławomir Piotrowski z Modlnicy. Trakturę zmieniono na elektropneumatyczną, wykonano nowy stół gry i miechy, a w miejscu nieobsadzonego głosu Obój 8’ wstawiono Tercję 1 3/5’.

Prospekt jednosekcyjny, dośrodkowy, złożony z pięciu grup piszczałek, z których dwie zaakcentowane, flankujące grupę centralną, występujące do przodu trójkątnymi ryzalitami, złożone z piszczałek w układzie dośrodkowym. Grupy piszczałek oddzielone od siebie filarkami zwieńczonymi pinaklami. Prospekt osadzony na zredukowanym cokole utrzymanym w kolorze naturalnego drewna. Do 2017 r. na prospekcie była inskrypcja „ŚPIEWAJCIE PANU NOWĄ PIEŚŃ”.

Wiatrownice stożkowe. Dwa miechy pływakowe z 2017 r. wewnątrz szafy organowej. Stół gry wolnostojący (grający siedzi przodem do prezbiterium).

Skala manuałów: C–a3; skala pedału: C–f1.


Budowniczy
Wacław Biernacki
Rok zakończenia budowy
1956
Stan instrumentu
Bardzo dobry
Liczba głosów
18
Liczba klawiatur
2+P
Traktura gry
elektro-pneumatyczna
Traktura rejestrów
elektro-pneumatyczna
Dyspozycja instrumentu
Manuał IManuał IIPedał
1. Pryncypał 8’1. Bourdon 8’1. Violon 16’
2. Holflet 8’2. Aeolina 8’2. Subbas 16’
3. Salicet 8’3. Vox coelestis 8’3. Cello 8’
4. Oktawa 4’4. Prestant 4’4. Fletbas 8’
5. Rurflet 4’5. Trawersflet 4’
6. Mixtura 3x6. Nasard 2 2/3’
7. Pikolo 2’
8. Tercja 1 3/5’ *
Pomoce
Połączenia:
• II-I
• Super II-I
• Sub I
• Super I
• Super II
• I-P
• II-P

Urządzenia dodatkowe:
• automat pedałowy
• wolna kombinacja
• crescendo
• żaluzja manuału II
• tremolo manuału II

Rejestry zbiorowe:
• Piano
• Forte
• Tutti
Przypisy
*) głos wstawiony w 2017 r. przez Sławomira Piotrowskiego. Oryginalnie w tym miejscu miał być Obój 8’.
Stół gry

Stół gry






Źródło
P. Pasternak, Kierunki stylistyczne w budownictwie organowym w diecezji tarnowskiej w latach 1945–1992, Warszawa 2021 (praca doktorska UMFC; tam też szczegółowa bibliografia)
Autor
Paweł Pasternak


Ostatnia modyfikacja: 2021-09-18 12:10:24