Kościół Miłosierdzia Bożego Rzepiennik Strzyżewski (małopolskie)

Prospekt

Prospekt

Opis Instrumentu

Organy, jak i cały kościół, zostały zbudowane z fundacji braci księży Bochenków na ich rodzinnej posiadłości. W latach 70. instrument został rozbudowany o dwa głosy (Róg nocny 2’ i Siflet 1’) w manuale II oraz dwa rejestry perkusyjne (Wibraton w manuale II i Dzwony w pedale). Dokonano także rozdzielenia Sesquialtery na dwa niezależne głosy. Wiadomo o dwóch remontach obiektu: pierwszy odbył się przed 1991 rokiem, drugi przeprowadził w 2004 r. Stanisław Ziaja z Chmielnika.

Prospekt nawiązujący do stylu art déco, złożony z pięciu wznoszących się dośrodkowo grup piszczałek w układzie dośrodkowym. Grupy piszczałek oddzielone od siebie kanelowanymi lizenami z motywem uproszczonych kaboszonów, z wyjątkiem grup skrajnych wszystkie wysunięte do przodu półkolistymi ryzalitami, wsparte na uskokowych konsolach na narysie odcinku łuku. Poniżej wieży środkowej dwie pełnoplastyczne rzeźby adorujących aniołów w dośrodkowym antytetycznym układzie, wykonane przez Jerzego Bandurę

Wiatrownice stożkowe. Jeden miech pływakowy wewnątrz szafy organowej. Stół gry wolnostojący, na osi prospektu (grający siedzi przodem do prezbiterium). 

Skala manuałów: C–a3; skala pedału: C–f1.

Budowniczy
Wacław Biernacki
Rok zakończenia budowy
1954
Stan instrumentu
Zły
Liczba głosów
20
Liczba klawiatur
2+P
Traktura gry
pneumatyczna
Traktura rejestrów
pneumatyczna
Dyspozycja instrumentu
Manuał IManuał IIPedał
1. Pryncyp. 8’1. Gamba 8’1. Violon 16’
2. Salicet 8’2. Bourdon 8’2. Subbas 16’
3. Koncertfl. 8’3. Aeolina 8’3. Fletbas 8’
4. Oktawa 4’4. Vox coel. 8’4. Cello 8’
5. Rurflet 4’5. Trawersfl. 4’
6. Mixtura 3 ch.6. Sesquilt 2 ch.
7. Obój 8’
8. Nazard 2 2/3’
9. Róg nocny 2’
10. Tercja 1 3/5’
11. Siflet 1’
Pomoce
Połączenia:
• II-I
• Super II
• Super II-I
• Super I
• Sub II-I
• I-P
• II-P

Urządzenia dodatkowe:
• Dzwonki (manuał I)
• Dzwony (pedał)
• Wibraton (zdemontowany)
• Automat pedałowy
• Wolna kombinacja
• Crescendo
• Tremolo

Rejestry zbiorowe:
• Piano
• Forte
• Tutti
Stół gry

Stół gry

Zdemontowane rejestry perkusyjne

Zdemontowane rejestry perkusyjne






Źródło
P. Pasternak, Kierunki stylistyczne w budownictwie organowym w diecezji tarnowskiej w latach 1945–1992, Warszawa 2021 (praca doktorska UMFC; tam też szczegółowa bibliografia)
Autor
Paweł Pasternak


Ostatnia modyfikacja: 2021-09-18 10:30:59


Zaloguj się, aby dodać komentarz!