Dawniej były tu prawdopodobnie organy z okresu budowy kościoła, na co wskazują m.in. pozostałości po konduktach o kwadratowym przekroju. Rokokowy rospekt najprawdopodobniej został wybudowany równocześnie z ołtarzem głównym, wskazuje na to m.in rokokowy baldachim zawieszony nad prospektem, który podobny jest do baldachimu w głównym ołtarzu. Na uwagę zasługuje bogata snycerka, w tym rzeźby aniołów i wspomniany baldachim.
Stół gry mieści się w miejscu szafki gry z poprzedniego instrumentu, wbudowanej centralnie w cokół szafy organowej. Grający siedzi tyłem do ołtarza głównego.
Ostatnio wykonawca z Gniezna wymienił Bordun 16’ na Obój 8’. Instrument jest użytkowany na co dzień podczas liturgii, czasem także w celach koncertowych. Stan organów jednak się pogarsza, pojawiły się np. nieszczelności systemu powietrznego.
Obecnie (10.08.2021) nie działa większość dźwięków w klawiaturze nożnej oraz kilka dźwięków w manuale I. Organy są totalnie rozstrojone i wymagają kompleksowych prac restauracyjnych.
Manuał I | Manuał II | Pedał |
---|---|---|
1. Prinzipal 8’ | 1. Geigen Prinzipal 8’ | 1. PrinzipalBass 16’ |
2. Oktave 4’ | 2. Liebl. Gedackt 8’ | 2. Subbas 16’ |
3. Konzert Flöte 8’ | 3. Salicional 8’ | 3. BasFlöte 8’ |
4. RohrFlöte 4’ | 4. Travers Flöte 4’ | |
5. Gamba 8’ | 5. Flauto Amabile 8’ | |
6. Bordun 16’ * | ||
7. Miksture 3 f. |
Ostatnia modyfikacja: 2021-08-10 21:39:43
Po raz kolejny uprasza się o korektę rażących błędów w opisie, wprowadzających czytelnika w błąd (nazwy głosów, rzekomy głos Puzon 16', który faktycznie nie istnieje w niniejszym instrumencie oraz błędna informacja, jakoby dyspozycja organów była nieoryginalna).