Pierwszy instrument w obecnej szafie organowej wybudował Röder w 1735 roku. Obecne organy (opus 487) wybudował w roku 1914 Friedrich Weigle ze Stuttgartu. Znajduje się w nich pięć głosów z instrumentu barokowego:
Organy Weiglego były nazywane "Parabrahm-Orgel". Miały pięć głosów wysokociśnieniowych oraz Harmoniumwerk obsługiwany przez manuał III. Miał on pierwotnie następującą dyspozycję:
W takim stanie organy funkcjonowały do 1928 roku, kiedy w ramach kolejnej przebudowy, którą wykonał sam budowniczy, usunięto wszystkie głosy wysokociśnieniowe (Hauptwerk: Seraphon-Principal 8', Seraphon-Gamba 8'; Schwellwerk: Seraphon-Gedackt 8', Tuba Mirabilis 8'; Pedal: Fundamentalbaß 16'), a w miejsce Harmoniumwerk wstawiono ośmiogłosowy Barockwerk. Podczas prac budowniczy nie podjął się wykonania nowego kontuaru, więc część włączników głosów nie spełnia już dzisiaj żadnej funkcji. Jest to pozostałość po głosach wysokociśnienowych i głosach Harmoniumwerk.
Ostatni duży remont organy przeszły w 2000 roku. Był on wykonany przez firmę Hammer. Wymieniono cynkowe piszczałki prospektowe i wstawiono piszczałki z 75% cyny. Od czasów tego remontu manuał III pozostaje nieczynny.
W roku 2013 miała miejsce konserwacja elementów drewnianych przeprowadzona przez firmę Wolańskich z Lubania.
Instrument służy głównie celom liturgicznym, ale kościół jest częstym miejscem wydarzeń kulturalnych Legnicy np. co roku odbywa się cykl koncertów w ramach Legnickiego Conversatorium Organowego. Organy są pod stałą opieką organmistrza, ale postępuje działalność drewnojadów (pomimo niedawnej konserwacji) i jest zauważalny spadek sprawności technicznej instrumentu. Trwa zbiórka pieniędzy na ponowne uruchomienie III manuału. Trwają również (10.2015) prace przygotowawcze do kolejnego remontu generalnego, podczas którego zostaną poprawione mankamenty i niedoskonałości popełnione przez firmę Hammer w 2000 roku oraz przez firmę, która opiekowała się instrumentem do 2014 roku. Instrument wymaga pilnego remontu ze względu na zaawansowaną działalność drewnojadów.
Manuał I | Manuał II | Manuał III | Pedał |
---|---|---|---|
Hauptwerk | Schwellwerk | Barockwerk | |
1. Principal 16' (prospekt) | 1. Quintatön 16' | 1. Gedackt 8' | 1. Principalbaß 32' |
2. Bourdon 16' | 2. Geigenprincipal 8' | 2. Praestant 4' | 2. Contrabaß 16' |
3. Principal 8' | 3. Concertflöte 8' | 3. Gedacktpommer 4' | 3. Principalbaß 16' |
4. Gamba 8' | 4. Viola 8' | 4. Schwiegel 2' | 4. Violonbaß 16' |
5. Gedackt 8' | 5. Nachthorn 8' | 5. Sifflöte 1' | 5. Subbaß 16' |
6. Gemshorn 8' | 6. Salicional 8' | 6. Quinte 1 1/3' | 6. Zartbaß 16' |
7. Flute octaviante 8' | 7. Liebl. Gedackt 8' | 7. Zimbel 2fach | 7. Quintbaß 10 2/3' |
8. Dulciana 8' | 8. Aeoline 8' | 8. Regal 16' | 8. Oktavbaß 8' |
9. Oktave 4' | 9. Voix céleste 8' | 9. Baßflöte 8' | |
10. Fugara 4' | 10. Oktave 4' | 10. Cello 8' | |
11. Rohrflöte 4' | 11. Gemshorn 4' | 11. Choralbaß 4 | |
12. Quinte 2 2/3' | 12. Traversflöte 4' | 12. Posaune 16' | |
13. Oktave 2' | 13. Terz 3 1/5' | ||
14. Cornettino 3fach | 14. Piccolo 2' | ||
15. Mixtur 5fach | 15. Mixtur 3-4fach | ||
16. Trompete 8' | 16. Clarinette 8' | ||
17. Clarine 4' | 17. Labial Oboe 8' | ||
Celesta Forte 4' | |||
Celesta Piano 4' |
Ostatnia modyfikacja: 2021-03-31 12:31:43