Rzeczą niezbędną w praktyce muzyczno-liturgicznej każdego organisty jest umiejętność odpowiedniego doboru śpiewanych pieśni i części stałych. O pierwszych można by wiele mówić i powoływać się na mnóstwo przepisów kościelnych oraz tradycji Kościoła. Wybór części stałych jest zależny przede wszystkim od “widzi mi się” organisty (ale oczywiście nie tylko), i nie ma potrzeby dłuższego rozwodzenia się nad tym zagadnieniem.
“Zabrania się wykonywania w ramach liturgii piosenek religijnych, których tekst często nie jest w ogóle religijny, a muzyka z reguły posiada charakter świecki” (IEP o muzyce, 15)
“Repertuar utworów, czy to śpiewanych, czy wykonywanych na instrumentach, musi zgadzać się z myślą przewodnią dnia liturgicznego lub przynajmniej zgadzać się z okresem liturgicznym, jak również odpowiadać treściowo danej czynności liturgicznej”(MS, 32 i IEP o muzyce,8 )
“Ponieważ liturgia jest dziełem całego Ludu Bożego, dlatego podczas jej sprawowania należy mieć na względzie dobro duchowe wszystkich zgromadzonych niż poszczególnych jednostek (WOMR nr 313). Ten wzgląd należy mieć zawsze na uwadze przy włączaniu w ramy liturgii odpowiednich śpiewów.
Wszystkie śpiewy przeznaczone do użytku liturgicznego mają mieć aprobatę Konferencji Episkopatu Polski, albo przynajmniej Władzy Diecezjalnej. Nie wolno w liturgii wykonywać utworów o charakterze świeckim”(IEP o muzyce, 9-10)
Najważniejsze informacje do zapamiętania (korzystając z OWMR) :
Śpiew na wejście (OWMR, 47):
Śpiew na przygotowanie darów (OWMR, 74)
Śpiew na komunię (OWMR, 86-87)
Śpiew na uwielbienie po komunii świętej (OWMR, 88)
Uwagi:
Korzystając z powyższych wytycznych daję przykład pieśni na jedną z niedziel:
Antyfona na wejście: Panie, niech dotrze do Ciebie moja modlitwa, nakłoń ucho na moje wołanie.
Antyfona na komunię: Pan jest moim pasterzem, niczego mi nie braknie, pozwala mi leżeć na zielonych pastwiskach. Prowadzi mnie nad wody, gdzie mogę odpocząć, orzeźwia moją duszę.
XXXII Niedziela Zwykła
Części stałe: ks. I. Pawlak
W: Pójdź do Jezusa
Pd: Gdzie miłość wzajemna i dobroć
K: O Panie, Tyś moim pasterzem
U: Chlebem życia posileni
Z: Ojcze z niebios, Boże Panie
Jehan Alain - Litanies
lub
W: Pójdźmy do Pana
Pd: Wszystko Tobie oddać pragnę
K: Jam jest Pasterz dobry
U: Panie mój, cóż Ci oddać mogę
Z: Ty wszechmocny Panie
J.S. Bach - Toccata, Adagio i fuga C-dur (BWV 564)
Pieśni na wejście nawiązują do antyfony przeznaczonej również na ten moment. Pieśni na przygotowanie darów odpowiadają przesłaniu albo do miłości braterskiej albo do złożenia siebie w ofierze Bogu. Pieśni na komunię nawiązują do antyfony na komunię. Pieśni na uwielbienie chwalą Boga (Ojca) oraz w pewien sposób nawiązują do antyfony na wejście. Pieśni na zakończenie umacniają jedność wiernych i wychwalają Boga.