Przed II wojną światową w kościele znajdował się 55-głosowy instrument Barnima Grüneberga wybudowany w roku 1910 (opus 625). Organy umieszczone zostały za neogotyckim prospektem zaprojektowanym przez Karla Friedricha Schinkla w 1804 roku. Liczyły 3126 piszczałek. Dyspozycja instrumentu była następująca:
Manuał I | Manuał II | Manuał III | Pedał |
Prinzipal 16’ | Quintaton 16’ | Lieblich Gedackt 16’ | Untersatz 32’ |
Bourdon 16’ | Prinzipal 8’ | Geigen Prinzipal 8’ | Prinzipalbass 16’ |
Prinzipal 8’ | Hohlflöte 8’ | Salicional 8’ | Violon 16’ |
Gamba 8’ | Gemshorn 8’ | Konzertflöte 8’ | Subbas 16’ |
Soloflöte 8’ | Gedackt 8’ | Lieblich Gedackt 8’ | Echobass 16’ |
Rohrflöte 8’ | Oktave 4’ | Aeoline 8’ | Oktavbass 8’ |
Oktave 4’ | Rohrflöte 4’ | Voix celeste 8’ | Cello 8’ |
Spitzflöte 4’ | Fugara 4’ | Vox humana 8’ | Bassflöte 8’ |
Dulciana 4’ | Piccolo 2’ | Praestant 4’ | Quintbass 10 2/3’ |
Quinte 2 2/3’ | Mixtur 4fach | Viola 4’ | Oktave 4’ |
Oktave 2’ | Fagott 16’ | Flauto traverse 4’ | Posaune 32' |
Kornett 3-4 fach | Klarinette 8’ | Flageolet 2’ | Posaune 16’ |
Scharf 5 fach | Progressio harmoniqua 2-4fach | Trompete 8’ | |
Tuba 16’ | Oboe 8’ | Clarine 4’ | |
Trompete 8’ |
Połączenia:
Manual-Koppel II-I
Manual-Koppel III-I
Manual-Koppel III-II
Pedal-Koppel zum Manual I
Pedal-Koppel zum Manual II
Pedal-Koppel zum Manual III
Superoktav-Koppel vom Manual I zum Manual II aufwärts
Superoktav-Koppel vom Manual II zum Manual III abwärts
Stałe kombinacje:
Piano, Mezzo-Forte, Forte, Tutti
Piano-Pedal, Mezzo-Forte-Pedal, Forte-Pedal
Tremulant für die Vox humana
Dyrektor muzyczny kościoła 12 października 1912 r. napisał do Grüneberga: Z okazji ponownego poświęcenia kościoła Mariackiego, Jego Cesarska Mość [Wilhelm II] wyraziła się o Pańskim dziele: „Stworzyliście doskonałe organy!” Nie mam nic do dodania do słów naszego Cesarza, które wypowiedział z serca.
Organy te uległy zniszczeniu w czasie II wojny światowej. Po wojnie w 1966 r. nowy instrument o trzech manuałach, 44 głosach i trakturze elektropneumatycznej zbudował Bernard Berndt z Wałcza. Był on złożony z części wielu innych instrumentów, m.in. przedwojennych organów z Kościoła Świętego Krzyża w Tychowie. Prospekt organów Berndta był znacznie mniejszy od poprzednich, był też później modyfikowany. Te organy nie były stale naprawiane, co doprowadziło je do tragicznego stanu. W 2018 r. zostały zastąpione organami cyfrowymi, a w 2020 r. sprzedane jednej z parafii w Szczecinie.
Obecne organy zostały wybudowane przez firmę Zych z okazji prowadzonego tzw. Remontu Stulecia w stargardzkiej kolegiacie w 2023 r. Planowo miała być to odbudowa przedwojennych organów B. Grüneberga wraz z prospektem, jednak zbyt małe fundusze na to nie pozwoliły. Dyspozycja jest wzorowana na dyspozycji przedwojennych organów B. Grüneberga, a prospekt jest wzorowany na zachodniej elewacji kościoła.
Manuał I | Manuał II | Pedał |
---|---|---|
Hauptwerk | Schwellwerk | |
1. Prinzipal 16’ | 1. Lieblich gedackt 16’ | 1. Untersatz 32’ |
2. Principal 8’ | 2. Geigen principal 8’ | 2. Principal 16’ |
3. Gemshorn 8’ | 3. Salicional 8’ | 3. Violonbass 16’ |
4. Viola da gamba 8’ | 4. Vox coelestis 8’ | 4. Subbass 16’ |
5. Soloflöte 8’ | 5. Konzert flöte 8’ | 5. Kwintbass 10 2/3’ |
6. Rohrflöte 8’ | 6. Prestant 4’ | 6. Oktawbass 8’ |
7. Octave 4’ | 7. Flauto traverse 4’ | 7. Cello 8’ |
8. Spitzflöte 4’ | 8. Flageolet 2’ | 8. Bassflöte 8’ |
9. Quinte 2 2/3’ | 9. Progresio II-IV | 9. Octave 4’ |
10. Octave 2’ | 10. Oboe 8’ | 10. Posaune 16’ |
11. Mixtur V | 11. Trompete 8’ | |
12. Trompete 8’ |
Oględziny własne
Ostatnia modyfikacja: 2024-09-01 16:36:13
Dyspozycja organów Bernarda Berndta nie jest mi na ten moment znana. Aktualnie badam historię tego instrumentu i próbuje znaleźć cokolwiek w dokumentach czy na zdjęciach, ale niestety jest bardzo mało informacji o tym instrumencie. Cały czas dokonuję wszelkich starań, żeby zdobyć dyspozycję, lepiej poznać historię i ją dodać do opisu.
Pozdrawiam Autor.