Papieska Bazylika Matki Bożej Większej (Basilica Papale di Santa Maria Maggiore) Rzym (Roma) (Lazio)

Prospekt

Prospekt

Opis Instrumentu

W 1716 r. Cesare Catarinozzi wykonał dla bazyliki 9-głosowy pozytyw, który zlokalizowany był na chórze w prawej części transeptu. Jego dyspozycja była następująca:

Flauto in Duodecima 2 2/3’ (dyszkant)
Principale 8' (dyszkant)
Principale 8' (bas)
Ottava 4'
Decima Quinta 2'
Decima Nona 1 1/3'
Vigessima-secunda 1'
Vigesima Sesta 1'
Vigesima Nona 1/2'

W XIX w. instrument powiększono o pedał, a w 1911 r. przeniesiono go do kościoła w San Severino Marche.

Obecne organy zostały zbudowane przez firmę Masconi (opus 720) na zlecenie Piusa XII. Instrument został rozlokowany w dwóch identycznych szafach po obu stronach transeptu. Po lewej stronie transeptu (strona Lekcji) znajduje się sekcja Grand'Organo, po prawej (strona Ewangelii) Espressivo. Pozostałe sekcje są podzielone pomiędzy obie strony. Stół gry wolnostojący, zlokalizowany na chórze w lewej części transeptu. Część instrumentu po stronie Ewangelii posiada swój osobny dodatkowy stół gry o dwóch manuałach i pedale, zlokalizowany na balkonie.

Skala manuałów: C-c4, skala pedału: C-g1.


Budowniczy
Mascioni
Opus
720
Rok zakończenia budowy
1955
Stan instrumentu
Dobry
Liczba głosów
70
Liczba klawiatur
3+P
Traktura gry
elektro-pneumatyczna
Traktura rejestrów
elektro-pneumatyczna
Dyspozycja instrumentu
Manuał IManuał IIManuał IIIPedał
Positivo (Epistulae) Grand'Organo (Epistulae) Espressivo (Evangeli) Pedale (Epistulae) 
1. Principale 8’1. Principale 16’1. Bordone 16’1. Acustico 32’
2. Flauto Aperto 8'2. Principale I 8’2. Principale stentor 8’2. Contrabbasso 16’
3. Dolce 8'3. Principale II 83. Principale 8’3. Subbasso 16’
4. Corno di camoscio 4’4. Flauto cuneiforme 8’4. Bordone 8’4. Quinta 10 2/3’
5. Decima quinta 2'5. Dulciana 8’5. Viola Gamba 8’5. Basso 8’
6. Ripieno 4 file 1 1/3'6. Ottava 4’6. Salicionale 8’6. Corno camoscio 8’
7. Tromba dolce 8’7. Flauto cuspide 4’7. Ottava 4’7. Quinta 5 1/3’
8. Unda maris 8'8. Duodecima 2 2/3'8. Flauto armonico 4’8. Ottava 4’
9. Decima quinta 2'9. Flauto in XII 2 2/3'9. Ripieno 6 file 2 2/3'
Espressivo (Evangeli)10. Ripieno 4 file 2'10. Silvestre 2'10. Bombarda 16’
9. Principale 8’11. Ripieno 5 file 1'11. Decima quinta 2'11. Trombone 8’
10. Corno notte 8’12. Controfagotto 16’12. Ripieno 4 file 1 1/3'12. Clarone 4’
11. Viola 8’13. Tromba 8’’13. Sesquialtera combinata 3 file 2 2/3'
12. Flauto camino 4’14. Voce umana 8'14. Tuba forte sonorità 8’Pedale (Evangeli)
13. Nazardo 2 2/3’15. Tromba armonica 8’13. Violone 16’
14. Flagioletto 2’16. Oboe 8’14. Bordone 16’
15. Terza 1 3/5’17. Clarinetto 8’15. Principale 8’
16. Cornetto combinato 5 file 8'18. Voce Celeste 8’16. Bordoncino 8’
17. Cromorno 8’19. Coro Viole 3 file 8’17. Violoncello 8’
20. Voce Corale 8’18. Flauto 4’
19. Ottavino 2'
Pomoce
Połączenia: I 8’ Ped, II 8’ Ped, III 8’ Ped, I 4’ Ped, II 4’ Ped, III 4’ Ped, I 16’ I, III 16’ I, III 8’ I, I 4’ I, III 4’ I, I 16’ II, III 16’ II, I 8’ II, III 8’ II, I 4’ II, II 4’ II, III 4’ II, III 16’ III, III 4’ III
Tremulanty manuałów I i III
Szafy ekspresyjne manuału III i części manuału I znajdującej się w prawej części transeptu
Wyłącznik głosów językowych





Źródło

Oględziny własne

Autor
Arkadiusz Stefaniak-Guzik


Ostatnia modyfikacja: 2025-04-23 09:59:19

Kościół św. Stanisława Biskupa (polski; Chiesa di Santo Stanislao dei Polacchi) (Rzym (Roma)) - 9 głosów
Papieska Bazylika Świętego Pawła za Murami (Basilica di San Paolo fuori le mura) (Rzym (Roma)) - 36 głosów