Do podominikańskiego kościoła Matki Bożej Wspomożenia Wiernych w Oświęcimiu organmistrz Rudolf Haase zbudował 14-głosowe organy o jednym manuale i pedale. W przyszłości miały one zostać uzupełnione o sekcję II manuału i docelowo liczyć 30 głosów. Instrument ten został poświęcony w niedzielę 22 lipca 1923 roku przez dyrektora zakładu salezjańskiego w Oświęcimiu ks. Jana Świerca. Było to uzupełnienie uroczystości jubileuszu 25-lecia przybycia salezjanów do Polski. W czasopiśmie Pokłosie Salezjańskie (rok VII, nr 3-4, lipiec-grudzień 1923) napisano takie słowa: Interesującym jest rozmieszczenie organów na małym stosunkowo chórze. Chór ten ma kształt amfiteatralnego podestu, zniżającego się ku środkowi tak, że każdy śpiewak patrzy i śpiewa w wolna przestrzeń, przez innych śpiewaków niezasłoniętą. Komplet śpiewaków wynosi 120. Otóż piszczałki organowe, mechanizm i cała architektoniczna konstrukcja organów wznosi się wysoko ponad głowami i dyrygenta i śpiewaków i organisty. Na dole, w głębi chóru jest tylko konsolka z klawiaturą, od której rurki pneumatyczne i stożki biegną ku piszczałkom poza plecami grającego i patrzącego wprost na wielki ołtarz organisty. Grający słyszy siebie gdzieś z oddali, całość organów nie głuszy go i nie absorbuje. Jest to pomysł architektoniczny może jedyny tego rodzaju, w Polsce. Ornamentyka w zupełności dostrojona do stylu wspaniałej gotyckiej świątyni M. B. Wspomożenia Wiernych. Po poświęceniu improwizację wykonał Tomasz Flasza z Krakowa, który, jak napisano w tym artykule, wydobywa tony o przepięknym kolorycie i dźwięku, budząc zachwyt obecnych w kościele. Należało podziwiać bogactwo głosów, ich charakter, a zwłaszcza możność stosowania najrozmaitszych kombinacyj na sposób francuski.
Obecne organy zbudowała firma Gintera Miklisa z Zabrza w latach 1956–1958. Zostały uruchomione na początku 1958 roku, jednak instrument nie został odebrany, ponieważ czekano na nadejście głosów językowych firmy Giesecke & Sohn, które wbudował dopiero w 1960 roku Emanuel Cichoń, uczeń i współpracownik Miklisa. Wbudował on również w 1975 r. przed sekcją pedału dzwony rurowe firmy Laukhuff. Cichoń był również stałym konserwatorem organów jeszcze w latach 90. XX wieku.
Jest to jedyny instrument Miklisa w Polsce, który od początku miał trakturę elektropneumatyczną i z głosami językowymi. Wykorzystano w nim 8 głosów z poprzedniego instrumentu Haasego. Ma wiatrownice upustowe z mieszkami leżącymi (Membranenlade) oraz dwa miechy pływakowe o wymiarach 115×220 cm. Pierwszy zaopatruje w powietrze sekcje manuału II i pedału, drugi sekcje manuałów I i III. Dmuchawę cichobieżną Ventus firmy Laukhuff umieszczono w obudowie po lewej stronie organów. Na strychu za organami znajduje się starszy wentylator tej samej firmy oraz miech magazynowy amortyzacyjny nad sekcją manuału I. W instrumencie wykorzystano kontuar z organów firmy Sauer (opus 1482) wybudowanych w 1933 roku do luterańskiej świątyni Pamięci Króla Gustawa Adolfa we Wrocławiu. Instrument ten został zdemontowany w 1951 roku. Jego wiatrownice oraz piszczałki zostały umieszczone w organach archikatedry wrocławskiej (w sekcji Echo nad sklepieniem prezbiterium), a stół gry tymczasowo służył w organach głównych bazyliki na Jasnej Górze, a następnie został przetransportowany do Oświęcimia. Kontuar pierwotnie znajdował się na dolnej kondygnacji empory chórowej po lewej stronie (patrząc od prezbiterium), a grający widział główny ołtarz po prawej stronie. Ok. 1975 roku został on przeniesiony na boczny chór po lewej stronie (patrząc od prezbiterium) i grający widzi przed sobą szafę organową. Elektromagnesy firmy Laufhuff to dar księży z Anglii.
Manuał I | Manuał II | Manuał III | Pedał |
---|---|---|---|
1. Bourdon 16' 1, 5 | 1. Spitz-gamba 8' 6 | 1. Lieblich Gedackt 16' | 1. Prinzipalbass 16' 9 |
2. Prinzipal 8' 1 | 2. Gedackt 8' 4 | 2. Holzprinzipal 8' 8 | 2. Subbass 16' 1 |
3. Flöte [major] 8' 1 | 3. Prestant 4' 4 | 3. Salicional 8' | 3. Oktavbass 8' 9 |
4. Oktave 4' 1 | 4. Dulciana 4' 7 | 4. Rohrflöte 8' | 4. Rohrflöte 8' |
5. Quinte 2 2/3' 1 | 5. Schweizpfeife 2' | 5. Blockflöte 4' | 5. Cello 8' 1, 2 |
6. Prinzipal 2' 1 | 6. Terz 1 3/5' | 6. Gemshquinte 2 2/3' | 6. Oktave 4' |
7. Mixtur 5f. | 7. Quinte 1 1/3' | 7. Waldflöte 2' | 7. Mixtur 4f. |
8. Trompete 8' | 8. Cymbel 3f. | 8. Sifflöte 1' | 8. Sordun 32' 3 |
9. Krumhorn 8' | 9. Scharff 5f. | 9. Posaune 16' | |
10. Horn-Oboe 8' | 10. Regal 4' 10 | ||
11. Doppel-kegelregal 4' |
Maciej Babnis, Rudolf Haase – przyczynek do dziejów organmistrzostwa w Galicji, [w:] Organy i muzyka organowa XII, Gdańsk 2003
Olgierd A. Nowakowski, Działalność zabrzańskiego budowniczego organów Gintera Miklisa w latach 1948–1958, [w:] Organy na Śląsku II, Katowice 2000
https://schg.pl/organy/ [dostęp: 4.12.2022]
Instrument znany z autopsji
Ostatnia modyfikacja: 2024-11-16 21:17:36