Sanktuarium Matki Bożej Wspomożenia Wiernych (salezjanów) Oświęcim (małopolskie)

Prospekt

Prospekt

Opis Instrumentu

Do podominikańskiego kościoła Matki Bożej Wspomożenia Wiernych w Oświęcimiu organmistrz Rudolf Haase zbudował 14-głosowe organy o jednym manuale i pedale. W przyszłości miały one zostać uzupełnione o sekcję II manuału i docelowo liczyć 30 głosów. Instrument ten został poświęcony w niedzielę 22 lipca 1923 roku przez dyrektora zakładu salezjańskiego w Oświęcimiu ks. Jana Świerca. Było to uzupełnienie uroczystości jubileuszu 25-lecia przybycia salezjanów do Polski. W czasopiśmie Pokłosie Salezjańskie (rok VII, nr 3-4, lipiec-grudzień 1923) napisano takie słowa: Interesującym jest rozmieszczenie organów na małym stosunkowo chórze. Chór ten ma kształt amfiteatralnego podestu, zniżającego się ku środkowi tak, że każdy śpiewak patrzy i śpiewa w wolna przestrzeń, przez innych śpiewaków niezasłoniętą. Komplet śpiewaków wynosi 120. Otóż piszczałki organowe, mechanizm i cała architektoniczna konstrukcja organów wznosi się wysoko ponad głowami i dyrygenta i śpiewaków i organisty. Na dole, w głębi chóru jest tylko konsolka z klawiaturą, od której rurki pneumatyczne i stożki biegną ku piszczałkom poza plecami grającego i patrzącego wprost na wielki ołtarz organisty. Grający słyszy siebie gdzieś z oddali, całość organów nie głuszy go i nie absorbuje. Jest to pomysł architektoniczny może jedyny tego rodzaju, w Polsce. Ornamentyka w zupełności dostrojona do stylu wspaniałej gotyckiej świątyni M. B. Wspomożenia Wiernych. Po poświęceniu improwizację wykonał Tomasz Flasza z Krakowa, który, jak napisano w tym artykule, wydobywa tony o przepięknym kolorycie i dźwięku, budząc zachwyt obecnych w kościele. Należało podziwiać bogactwo głosów, ich charakter, a zwłaszcza możność stosowania najrozmaitszych kombinacyj na sposób francuski.

Obecne organy zbudowała firma Gintera Miklisa z Zabrza w latach 1956–1958. Zostały uruchomione na początku 1958 roku, jednak instrument nie został odebrany, ponieważ czekano na nadejście głosów językowych firmy Giesecke & Sohn, które wbudował dopiero w 1960 roku Emanuel Cichoń, uczeń i współpracownik Miklisa. Wbudował on również w 1975 r. przed sekcją pedału dzwony rurowe firmy Laukhuff. Cichoń był również stałym konserwatorem organów jeszcze w latach 90. XX wieku.

Jest to jedyny instrument Miklisa w Polsce, który od początku miał trakturę elektropneumatyczną i z głosami językowymi. Wykorzystano w nim 8 głosów z poprzedniego instrumentu Haasego. Ma wiatrownice upustowe z mieszkami leżącymi (Membranenlade) oraz dwa miechy pływakowe o wymiarach 115×220 cm. Pierwszy zaopatruje w powietrze sekcje manuału II i pedału, drugi sekcje manuałów I i III. Dmuchawę cichobieżną Ventus firmy Laukhuff umieszczono w obudowie po lewej stronie organów. Na strychu za organami znajduje się starszy wentylator tej samej firmy oraz miech magazynowy amortyzacyjny nad sekcją manuału I. W instrumencie wykorzystano kontuar z organów firmy Sauer (opus 1482) wybudowanych w 1933 roku do luterańskiej świątyni Pamięci Króla Gustawa Adolfa we Wrocławiu. Instrument ten został zdemontowany w 1951 roku. Jego wiatrownice oraz piszczałki zostały umieszczone w organach archikatedry wrocławskiej (w sekcji Echo nad sklepieniem prezbiterium), a stół gry tymczasowo służył w organach głównych bazyliki na Jasnej Górze, a następnie został przetransportowany do Oświęcimia. Kontuar pierwotnie znajdował się na dolnej kondygnacji empory chórowej po lewej stronie (patrząc od prezbiterium), a grający widział główny ołtarz po prawej stronie. Ok. 1975 roku został on przeniesiony na boczny chór po lewej stronie (patrząc od prezbiterium) i grający widzi przed sobą szafę organową. Elektromagnesy firmy Laufhuff to dar księży z Anglii.


Budowniczy
Ginter Miklis
Rok zakończenia budowy
1958
Stan instrumentu
Dostateczny
Liczba głosów
38  (37)
Liczba klawiatur
3+P
Traktura gry
elektro-pneumatyczna
Traktura rejestrów
elektro-pneumatyczna
Dyspozycja instrumentu
Manuał IManuał IIManuał IIIPedał
1. Bourdon 16' 1, 51. Spitz-gamba 8' 61. Lieblich Gedackt 16'1. Prinzipalbass 16' 9
2. Prinzipal 8' 12. Gedackt 8' 42. Holzprinzipal 8' 82. Subbass 16' 1
3. Flöte [major] 8' 13. Prestant 4' 43. Salicional 8'3. Oktavbass 8' 9
4. Oktave 4' 14. Dulciana 4' 74. Rohrflöte 8'4. Rohrflöte 8'
5. Quinte 2 2/3' 15. Schweizpfeife 2'5. Blockflöte 4'5. Cello 8' 1, 2
6. Prinzipal 2' 16. Terz 1 3/5'6. Gemshquinte 2 2/3'6. Oktave 4'
7. Mixtur 5f.7. Quinte 1 1/3'7. Waldflöte 2'7. Mixtur 4f.
8. Trompete 8'8. Cymbel 3f.8. Sifflöte 1'8. Sordun 32' 3
9. Krumhorn 8'9. Scharff 5f.9. Posaune 16'
10. Horn-Oboe 8'10. Regal 4' 10
11. Doppel-kegelregal 4'
Pomoce
Połączenia: II/I, III/I, III/II, I/Ped., I/Ped., III/Ped., (włączane ręcznie i nożnie), III/I 4', III/I 16' (włączniki pod manuałem I)
Tutti, trzy wolne kombinacje
Wyłączniki indywidualne głosów językowych
Handreg. z. Fr. Komb.
Aut. Ped. Umsch.
Koppeln a. d. Walze
Tutti
Crescendo, szafa ekspresyjna manuału III, Tremolo II [i pedału], Tremolo III [i I, nieczynne]
Dzwony (manuał I, A-e1)
Przypisy
1) głos pochodzący z organów firmy Rudolfa Haasego (1923)
2) na rejestrze napis: Horn 8'
3) na rejestrze napis: Flachflöte 2`
4) głos umieszczony w małym prospekcie
5) na rejestrze napis: Nachthorn 16'
6) na rejestrze napis: Quintatön 8'
7) na rejestrze napis: Rohrflöte 4'
8) głos w całości metalowy
9) głos umieszczony w prospekcie
10) transmisja głosu Doppel-kegelregal 4' z manuału III
Stół gry

Stół gry

Tabliczka budowniczego

Tabliczka budowniczego

Dzwony

Dzwony

Prospekt mały

Prospekt mały






Źródło

Maciej Babnis, Rudolf Haase – przyczynek do dziejów organmistrzostwa w Galicji, [w:] Organy i muzyka organowa XII, Gdańsk 2003
Olgierd A. Nowakowski, Działalność zabrzańskiego budowniczego organów Gintera Miklisa w latach 1948–1958, [w:] Organy na Śląsku II, Katowice 2000
https://schg.pl/organy/ [dostęp: 4.12.2022]
Instrument znany z autopsji

Autor
Piotr Górowicz


Ostatnia modyfikacja: 2024-11-16 21:17:36

Kościół Matki Bożej Bolesnej (Sióstr Serafitek) (Oświęcim) - 11 głosów
Kościół św. Józefa (os. Zasole) (Oświęcim) - 44 głosów
Kościół św. Maksymiliana (Oświęcim) - 31 głosów