Kościół św. Mikołaja Biskupa w Lądku koło Konina wzniesiony został w latach 1760-1777 z fundacji opata cysterskiego z pobliskiego Lądu jako barokowy w stylu trójnawowej bazyliki na planie krzyża, przeznaczony dla ówczesnej okolicznej ludności rolnej. Był kilkukrotnie przebudowywany, m.in. w latach 1791-1809 oraz 1900-1903. Nie zachowały się żadne informacje dotyczące poprzedniego instrumentu znajdującego się w kościele.
Obecne organy są dziełem lubelskiego organmistrza Stanisława Jagodzińskiego, ukończone w 1905 roku i sygnowane numerem opusowym 6. Dekoracja snycerska znajdująca się na prospekcie powstała rok później, świadczy o tym inskrypcja na lewym uszaku oraz medalion z datą "1906" umieszczony ponad centralnym polem piszczałkowym. Szafa organowa z prospektem o dwóch wieżach skrajnych i centralnym polu zwieńczonym półotwartym tympanonem oraz małymi międzypolami przesłoniętymi złotymi kotarkami. Po bokach szafy widnieją zdobne uszaki w kształcie aniołów z twarzami oraz skrzydłami. Stożkowe wiatrownice o oddzielnych kancelach oraz miech magazynowy o wymiarach 2,5x1,2,x0,5 m z ręcznym podawaczem do kalikowania. Dyspozycja organów utrzymana jest w stylistyce romantycznej, właściwej czasowi powstawania instrumentu. Charakterystyka poszczególnych głosów przedstawia się następująco:
Manuał (C-f3):
Pryncypał 8': C-Dis piszczałki drewniane otwarte, usytuowane tuż za prospektem, E-a2 piszczałki metalowe, wykonane z blachy cynkowej, znajdują się w polach prospektowych, wykonane wtórnie, b2-f3 piszczałki cynowe, znajdujące się wewnątrz instrumentu
Viola di Gamba 8': C-H piszczałki cynkowe, wyposażone w metalowe bródki, c-f3 piszczałki cynowe, wyposażone w metalowe bródki, głos w 100 % oryginalny
Aeolina 8': w rzeczywistości głos dwuchórowy na całej skali (łącznie 96 piszczałek), w pierwotnym zamyśle prawdopodobnie Vox coelestis 8', obecnie zestrojony unisono, C-H piszczałki cynkowe, wyposażone w metalowe bródki, c-f3 piszczałki cynowe, wyposażone w metalowe bródki, głos w 100 % oryginalny
Burdon 8': C-H piszczałki kryte, wspólne z głosem Portunal flet 8', c-g2 piszczałki kryte drewniane, gis2-f3 piszczałki kryte metalowe wykonane z cyny, głos w 60 % oryginalny
Portunal flet 8': C-H piszczałki kryte, wspólne z głosem Burdon 8', c-g2 piszczałki półkryte drewniane, gis2-f3 piszczałki otwarte metalowe wykonane z cyny, głos w ok 80 % oryginalny
Octawa 4': C-H piszczałki cynkowe otwarte, c-f3 piszczałki cynowe otwarte, głos w 100 % oryginalny
Flet minor 4': C-f2 piszczałki drewniane kryte, fis2-f3 piszczałki metalowe otwarte o konstrukcji konicznej, głos zachowany w 70 % z czasów budowy instrumentu
Mikstura 3 rzęd.: w rzeczywistości 1-3 rzęd., piszczałki otwarte metalowe w całej skali, C-H jeden rząd, c-h dwa rzędy, c1-f3 trzy rzędy, głos niemal w 100 % oryginalny
Pedał (C-h):
Subbas 16': głos drewniany, kryty na całej skali, kilka piszczałek oryginalnych
Fletbas 8': głos drewniany, kryty na całej skali, głos w całości zrekonstruowany
Octawbas 8': głos drewniany, półkryty, zachowane ok. 50% materii z czasów budowy
Kontuar instrumentu umiejscowiony jest przed szafą organową. Grający siedzi twarzą w kierunku ołtarza.
Instrument został poddany remontowi w roku 2009, podczas którego został odrestaurowany, a wszelkie drewniane elementy, które uległy korozji biologicznej, zostały odtworzone wg oryginału.
W sierpniu 2019 roku miał miejsce przegląd instrumentu, podczas którego został on oczyszczony, nastrojony oraz wyregulowany został cały mechanizm. W latach 2018-2019 prowadzone były prace nad rewitalizacją dekoracji snycerskiej oraz mazerunku szafy organowej i stołu gry.
Manuał | Pedał |
---|---|
1. Pryncypał 8' | 1. Subbas 16' |
2. Viola di Gamba 8' | 2. Fletbas 8' |
3. Aeolina 8' | 3. Octawbas 8' |
4. Burdon 8' | |
5. Portunal flet 8' | |
6. Octawa 4' | |
7. Flet minor 4' | |
8. Mikstura 3 rzęd. |
Ostatnia modyfikacja: 2021-03-31 12:25:36