Kościół Matki Bożej Częstochowskiej Dzianisz (małopolskie)

Prospekt

Prospekt

Opis Instrumentu

Informację, że instrument jest XVII-wieczny i został translokowany z kościoła świętych Małgorzaty i Katarzyny w Kętach około 1949 roku, podają niemal wszystkie przewodniki internetowe po kościele1. Na pewno jakieś organy ulokowane na chórze oraz pozytyw szkatulny sprawiono do kościoła w Kętach niedługo przed 1709 rokiem2. Poprzedni instrument, prawdopodobnie średniowieczny autorstwa Jana Wanca, raczej nie przetrwał pożarów kościoła w 1653 i 1657 roku. Inne źródło wspomina natomiast o nowych organach w 1883 roku³. Do Dzianisza instrument przybył najpewniej już znacznie przebudowany, później przy okazji czyszczenia i strojenia w roku 1968 dobudowano tremolo4. Dyspozycja według ankiety z 1970 roku przedstawiała się następująco:

Manuał Pedał
Princ. 8" Bour. 16"
Gamba 8" Basso 8"
Salic. 8"  
Flet 4"  
Nas[ard?] 2"  
Oct. 4"  
Klarn 8"  
Quint  
Mixt. 2"  
Jakieś prace przy instrumencie przeprowadzał Andrzej Guziak z Kościeliska. Prawdopodobnie dobudował lub wymienił Chorał 4’ w pedale5. Organy są konglomeratem elementów o różnym czasie powstania. Najstarszą część stanowi wiatrownica manuału oraz część piszczałek. Definitywnie nowsze są piszczałki głosów smyczkowych, Fletu 4’ oraz Chorału 4’. Wiele pojedynczych piszczałek jest sztukowanych. Miech magazynowy z podwójnym podawaczem pochodzi prawdopodobnie z przełomu XIX i XX wieku. Instrument odznacza się wyjątkową nieergonomicznością wbudowanego w bok szafy stołu gry: manuał jest znacznie przesunięty w lewo, przez co dostęp do rejestrów tej sekcji podczas grania jest mocno utrudniony. Obie klawiatury są rozregulowane, zasuwy przesuwają się bardzo opornie. Organy są nieco przesunięte względem osi kościoła. Urządzenie do kalikowania sprawne, dmuchawa elektryczna znajduje się w wieży i doprowadza powietrze do miecha rurą PVC. Piszczałki noszą ślady bardzo niefachowego strojenia. Prospekt trójosiowy inspirowany stylem zakopiańskim powstał na miejscu. Skala manuału: C–f3; skala pedału: C−h.

Rok zakończenia budowy
1883 (?)
Stan instrumentu
Dostateczny
Liczba głosów
12
Liczba klawiatur
I+P
Traktura gry
mechaniczna
Traktura rejestrów
mechaniczna
Dyspozycja instrumentu
ManuałPedał
1. Pryncypał 8’1. Oktawbas 8’
2. Gamba 8’2. Subbas 16’
3. Salicet 8’3. Chorał 4’
4. Flet otwarty 4’
5. Oktawa 2’
6. Prestant 4’
7. Flet kryty 8’
8. Kwinta 2 2/3’
9. Mixtura 2x
Przypisy
¹) https://i-tatry.pl/kosciol-w-dzianiszu/
²) Archiwum Kurii Metropolitalnej w Krakowie, sygn. AV 16, s. 71.
³) Jerzy Rajman, „Organy w płomieniach. Refleksje nad losami instrumentów w dawnej Małopolsce i ich źródłową dokumentacją (na wybranych przykładach)”, https://www.malopolska.org/images/pliki/roczniki/rm_25_2023/rm_25_2023_041-060.pdf, s. 45, 46.
⁴) Archiwum Archidiecezjalnej Komisji Muzyki Kościelnej w Krakowie, ankieta organowa
⁵) https://www.organy.zakopane.biz/prace
Stół gry

Stół gry

Miech z podawaczami

Miech z podawaczami

Piszczałki Mixtury

Piszczałki Mixtury

Piszczałki Chorału 4’

Piszczałki Chorału 4’

Uszkodzone korpusy piszczałek

Uszkodzone korpusy piszczałek






Źródło

Oględziny własne

Autor
Jan Szewczyk


Ostatnia modyfikacja: 2025-08-17 16:50:02